Bensakulut karkasivat kilometrirahoja korkeammiksi

Yritysten käyttöetuautoja ei kannata nykyisillä bensan hinnoilla käyttää työajoihin

Bensan raju kallistuminen uhkaa tuottaa ongelmia yrityksille, joiden työntekijät ajavat paljon työajoa käyttöetuautoilla. Käyttöetuauton työajosta maksettava veroton yhdeksän sentin kilometrikorvaus ei enää kata polttoainekuluja, eli työntekijät joutuvat maksamaan osan työajojen kuluista itse. Se voi vähentää työntekijöiden liikkumishaluja.

Polttoainekuluista maksettavat verottajan vahvistamat kilometrikorvaukset perustuvat marraskuun puolivälin hintoihin. Bensa oli tuolloin viidenneksen halvempaa kuin nyt. Öljy- ja kaasualan keskusliiton kuluttajahintaseurannan mukaan 95-oktaaninen bensa maksoi tuolloin 105,5 senttiä litralta.

Kilometrikorvaukset pienenivät

Viime marraskuussa niin käyttöetuauton kuin oman auton käytöstä maksettavat kilometrikorvaukset pienenivät ensimmäisen kerran bensan ja autojen halpenemisen vuoksi.

Oman auton käytöstä maksettava kilometrikorvaus on tänä vuonna 38 senttiä kilometriltä, eli polttoainekulujen osuus on siitä alle neljännes. Oman auton työkäytön kannattavuus ei bensan kallistumisen vuoksi romahdakaan käyttöetuauton tapaan. Kasvaneiden polttoainekulujen vuoksi entistä kehnommin kannattaa myös oman auton käyttö työajoihin.

Vapaan autoedun autoilijaa bensan kallistuminen ei rokota, koska työnantaja maksaa polttoainekulut. Heille viime syksynä määritelty taso on nykyhinnoilla edullinen, koska korkeammat polttoainekulut verotusarvolaskelmassa tarkoittaisivat suurempia verotusarvoja, siis enemmän veroa maksettavaksi.

Laki estää muutokset kesken vuotta

Polttoaineiden hintaheilunnan aiheuttamia vääristymää verotusarvoihin ja kilometrirahoihin ei voi korjata kesken vuotta.

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin on tapahtunut. Aiemminkin olemme miettineet, voiko asialle tehdä jotain. Tuloverolaki lähtee kuitenkin siitä, että korvaukset ja verotusarvot on vahvistettava etukäteen vuosittain. Muutokset kesken vuotta edellyttäisivät lakimuutosta, sanoo ylitarkastaja Riitta Roos Verohallituksesta.

– Emme ole vielä kauhean huolissamme, mutta seuraamme kesän yli kyllä tilannetta, sanoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten toiminnanjohtaja Vesa Jussila. Aihe on järjestölle läheinen, koska jäsenistöstä suuri osa liikkuu työtehtävissä paljon joko omalla tai työsuhdeautolla.

Jussilan mukaan kerran vuodessa vahvistettavat arvot kohtelevat pidemmän ajan kuluessa eri ryhmiä tasapuolisesti, kun välillä todelliset polttoainekulut menevät yli ja välillä ali edellisenä syksynä arvioiduista. Lisäapua tuo se, että jos todelliset polttoainekulut pystyy osoittamaan laskennallisia suuremmiksi, verottajalta voi hakea erikseen lupaa maksaa korvauksia todellisten kulujen mukaisesti.

Kilometrikorvausta laskettaessa kulutusarvona käytetään 8,53 litraa sadalla kilometrillä. Arvo perustuu viime vuosikymmenen alkupuolella tehtyyn tutkimukseen ja vastaa hyvin nykyisten keskikokoisten autojen keskikulutusta. 8,53 litran kulutuksella ja bensan nykyhinnalla laskettuna kilometrin polttoainekulut ovat jo selvästi yli kymmenen senttiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    5. 5

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    6. 6

      Valtaosa maksaa entistä suurempia osinkoja – analyytikko nostaa esiin 3 kiinnostavaa pörssiyhtiötä

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    8. 8

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    9. 9

      SS: Pienillä taloyhtiöillä vaikeuksia saada remonttilainoja

    10. 10

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    6. 6

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    8. 8

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    9. 9

      Valtaosa maksaa entistä suurempia osinkoja – analyytikko nostaa esiin 3 kiinnostavaa pörssiyhtiötä

    10. 10

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    10. 10

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    11. Näytä lisää