Globe Hope hakeekasvua Japanista

Julkaistu:

Nummelalainenvaatemerkki tähtääkansainväliseksi brändiksi

Vienti näyttää hyvältä, jokainen uusi tilaus on ollut suurempi kuin edellinen, kertoo Globe Hopen vientipäällikkö Anna-Mari Mattila.

Globe Hope tekee muotivaatteita kertaalleen käytetyistä tekstiileistä. Kotimaan markkinat eivät yritykselle riitä ja uusi kasvu onkin etsittävä ulkomailta. Globe Hopen tuotannosta menee vientiin nyt 70 prosenttia, tärkein vientimaa on Japani, mutta myös Ruotsi ja Saksa ovat kiinnostavia kohteita.

Yhteys japanilaisiin maahantuojiin syntyi malliston koemarkkinoinnissa Vatevassa viime vuonna. Euroopan unionin Gateway to Japan -projekti vei Globe Hopen messuille Jokohamaan.

– Kaupankäynti japanilaisten kanssa on mukavaa, koska yhden japanilaisen maahantuojan kautta tavoittaa 60–120 jälleenmyyjää. Nyt meillä on neljä maahantuojaa. Kasvumahdollisuudet Japanissa näyttävät hyviltä, toimitusjohtaja Seija Lukkala kertoo.

– Idea käytetystä materiaaleista tehdyistä vaatteista ei jättänyt rauhaan. Lopuksi siitä kiteytyi ajatus, kuinka design voisi pelastaa vanhan materiaalin uuteen käyttöön, Lukkala selvittää yrityksen syntyä

Konseptia kehitettiin kaksi vuotta, ja yritys perustettiin 2003.

– Uudenmaan TE-keskus oli apuna ja ohjasi meidät oikeille konsulteille, kertoo Mattila.

Konsulttien kanssa Lukkala ja Mattila rakensivat liiketoimintasuunnitelman. Samalla rekrytoitiin ensimmäiset kolme nuorta suunnittelijaa, jotka tekivät koemalliston.

Ennen tuotannon aloittamista tehty markkinatutkimus paljasti, että yli 30-vuotiaiden kynnys ostaa uusio- ja kierrätysmateriaalista valmistettuja tuotteita on liian korkea. Yrityksen kohderyhmä onkin määritelty nuoriin aikuisiin.

– Asiakkaamme on usein alle kolmekymppinen nainen, jolla on jo kohtuulliset tulot. Ostopäätös lähtee vaatteesta, se on niin muodikas, että se on pakko ostaa, vaatetusalan insinööri ja markkinointiharjoittelija Hanna Lindell kuvailee.

Hankintalogistiikan muokkaaminen on Mattilan mukaan vaatinut paljon työtä. Mattila on koostanut verkoston, joka pystyy toimittamaan raaka-aineita. Nyt eriä osataan jo tarjota suoraan Globe Hopelle.

– Käytämme puolivalmisteita, kuten pyyhkeitä, valmiita tuotteita, tehtaiden ylijäämäeriä, sairaalatekstiilejä, armeijan varastoja, työvaate-eriä, luettelee Mattila Globe Hopen raaka-aineita.

Ompelusalin hyllyt ovat täynnä isoja koreja, jotka ovat pullollaan värikkäitä vaatteita ja kankaita. Suurin osa raaka-aineesta saadaan Suomesta, mutta t-paidat ja paitapuserot hankitaan ulkomailta, koska niitä ei juuri enää valmisteta Suomessa.

– Suuret erät ovat hyviä, ne mahdollistavat suuret erät myös omassa tuotannossa, Mattila sanoo.

– Olen mukana Globe Hopen suunnittelussa. Mutta minulle on alusta lähtien ollut selvää, että tässä tarvitaan nuorten, kohderyhmän ikäisten suunnittelijoiden näkökulmaa. Minä olen jo liian vanha siihen, Lukkala nauraa.

Vakituisena pääsuunnittelijana on Anna Hämäläinen ja freelance-suunnittelijana Marjut Uotila. Suunnittelijat tekevät vuodessa kaksi mallistoa ja muutamia uusia tuotteita mallistojen välillä.

Osa tuotannosta tehdään Nummelassa. Kaksi ompelijaa tekee mallikappaleita ja ompelee pienet erät. Muut työt teetetään alihankintana Virossa ja Turkissa.

– Ihan taloudellisista syistä tuotanto on ulkomailla. Virossa tuotanto on valmiina, siellä on ammattitaitoa ja kapasiteettia, Mattila toteaa.

Yrityksellä on isot odotukset tulevaisuudesta. Globe Hope on saanut myös virallista tunnustusta yrittämisestään, vaikka se onkin toiminut vasta alle kaksi vuotta.

Uusyrityskeskusverkoston ja Suomen Jobs and Societyn kilpailussa Luukkala palkittiin vuoden uusyrittäjänä, Suomalaisen työn liitto palkitsi yrityksen Avainlippu-palkinnolla.

Ensimmäisen puolen vuoden liikevaihto, 35 000 euroa, ei Lukkalan mielestä vielä ole kovin yritystä mairitteleva, mutta yritys tavoittelee kasvua viennin avulla.

– Tavoitteena on tulla kohderyhmän parissa arvostetuksi kansainväliseksi merkiksi, jolla on arvoja, tiivistää Lukkala.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    5. 5

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    8. 8

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    9. 9

      Kiivas tulosviikko alkoi alavireisesti – Outokumpu pysytteli plussalla

    10. 10

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    8. 8

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    9. 9

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    11. Näytä lisää