Kiinan jarrutus halvensi merirahteja

Julkaistu:

Vallitseva pulaöljytankkereista ja terrorin uhkapitävät kuitenkinöljykuljetusten hinnat korkealla

Kiinan ylikuumentuneen talouden jarrutus tänä keväänä on painanut valtamerikuljetusten hinnat jyrkkään laskuun. Valtamerirahtien kehitystä kuvaava Baltic Dry -indeksi on kesäkuun alussa 42 prosenttia helmikuun huipputasoa alempana. Rahtitaso on silti edelleen puolet korkeampi kuin viime vuoden kesällä.

Rahtitason lasku helpottaa kaukokuljetuksia käyttävien suomalaisyritysten kustannuspaineita. Kalliit rahdit ovat nakertaneet esimerkiksi Kemiran lannoitteiden kaukoviennin kannattavuutta. Rautaruukille ja esimerkiksi kaukolämpöyhtiöille korkeista rahdeista on riesaa hiilen kallistuvien kuljetuskustannusten vuoksi.

Poikkeus valtamerirahdeissa ovat öljykuljetukset, jotka ovat edelleen hyvin kalliita.

– Talouden epävarmuus on tehnyt sen, että öljyrahtien vaihtelu on jyrkkää ja äkkinäistä. Esimerkiksi viikonlopun attentaatit Saudi-Arabiassa aiheuttivat sen, että kaikki rahdit hypähtivät neljänneksen ylöspäin, sanoo kuljetuksia välittävän Alexia Shippingin meklari Tom Fenel.

– Kaikki pelkäävät sitä, että joku isku osuu tuotantovälineisiin. Sen jälkeen ensin öljyn hinta ja sitten öljyrahdit menevät katosta läpi, sanoo Fenel.

Tankkeripulavain pahenee

Rakenteellista epätasapainoa tankkerimarkkinoilla pitää yllä esimerkiksi se, että öljyn kuljetusmatkat ovat pidentyneet venäläisen öljyn roolin kasvettua. Tämä kasvattaa kapasiteetin kysyntää.

Lisäksi iso osa tankkereista on vanhoina ja huonokuntoisina pian matkalla romutettavaksi. Eikä tankkereita tekeviltä aasialaisilta telakoilta saa nyt tilattavaa laivaa ulos ennen vuotta 2008, sillä rakennuskapasiteetti on loppuunmyyty.

Öljyrahtien kalleus on ollut mannaa Fortumille, jonka Shipping-toimiala on tehnyt tänä vuonna hurjaa tulosta. Erityisesti maailmalla vallitseva yleinen pula jäävahvisteisesta kalustosta antaa Fortumille loistavan rahastusmahdollisuuden jääkenttien takana talvella olevan Primorskin eli entisen Koiviston sataman kuljetuksissa. Jääaikaan Primorskin rahtitaso voi olla viisinkertainen avovesisatamiin verrattuna.

– Kesällä meille relevantit rahdit tulevat alas. Tästä kesästä on kuitenkin tulossa siedettävä, ja loppuvuosi näyttää taas paremmalta, sanoo Fortum Shippingin johtaja Risto Näsi.

Talvenrahtikupla sulaa

Bulkkeripuolella ei ole niin pahaa kalustopulaa kuin öljykuljetuksissa. Bulkkereiden alkuvuoden hintakupla perustui osittain Kiinan ulkomaankaupan räjähdyksen aiheuttamaan markkinahäiriöön.

– Kiinan kysynnän kasvaessa monista tuotteista tuli pulaa. Tavaraa ostettiin enemmän kuin sitä oli myytävänä. Tämän vuoksi laivat joutuivat odottamaan satamissa jopa viikkoja lastiaan, mikä söi muutenkin niukkaa kapasiteettia. Huonommin tuottavien seisontamaksujen kompensoimiseksi varustamot korottivat rahtejaan, kuvaa rahtimarkkinoita tunteva alkuvuoden poikkeustilannetta.

Bulkkeripuolellakin hintavia rahteja on luvassa ainakin vuoteen 2007 asti. Silloin on valmistumassa merkittävästi lisää kapasiteettia. Alkuvuoden tasolle rahdit tuskin nousevat, ellei Kiinan kysynnän kasvu pääse uudestaan karkaamaan käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    3. 3

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    4. 4

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    10. 10

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    8. 8

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    9. 9

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    10. 10

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    11. Näytä lisää