Kiinan jarrutus halvensi merirahteja

Vallitseva pulaöljytankkereista ja terrorin uhkapitävät kuitenkinöljykuljetusten hinnat korkealla

Kiinan ylikuumentuneen talouden jarrutus tänä keväänä on painanut valtamerikuljetusten hinnat jyrkkään laskuun. Valtamerirahtien kehitystä kuvaava Baltic Dry -indeksi on kesäkuun alussa 42 prosenttia helmikuun huipputasoa alempana. Rahtitaso on silti edelleen puolet korkeampi kuin viime vuoden kesällä.

Rahtitason lasku helpottaa kaukokuljetuksia käyttävien suomalaisyritysten kustannuspaineita. Kalliit rahdit ovat nakertaneet esimerkiksi Kemiran lannoitteiden kaukoviennin kannattavuutta. Rautaruukille ja esimerkiksi kaukolämpöyhtiöille korkeista rahdeista on riesaa hiilen kallistuvien kuljetuskustannusten vuoksi.

Poikkeus valtamerirahdeissa ovat öljykuljetukset, jotka ovat edelleen hyvin kalliita.

– Talouden epävarmuus on tehnyt sen, että öljyrahtien vaihtelu on jyrkkää ja äkkinäistä. Esimerkiksi viikonlopun attentaatit Saudi-Arabiassa aiheuttivat sen, että kaikki rahdit hypähtivät neljänneksen ylöspäin, sanoo kuljetuksia välittävän Alexia Shippingin meklari Tom Fenel.

– Kaikki pelkäävät sitä, että joku isku osuu tuotantovälineisiin. Sen jälkeen ensin öljyn hinta ja sitten öljyrahdit menevät katosta läpi, sanoo Fenel.

Tankkeripulavain pahenee

Rakenteellista epätasapainoa tankkerimarkkinoilla pitää yllä esimerkiksi se, että öljyn kuljetusmatkat ovat pidentyneet venäläisen öljyn roolin kasvettua. Tämä kasvattaa kapasiteetin kysyntää.

Lisäksi iso osa tankkereista on vanhoina ja huonokuntoisina pian matkalla romutettavaksi. Eikä tankkereita tekeviltä aasialaisilta telakoilta saa nyt tilattavaa laivaa ulos ennen vuotta 2008, sillä rakennuskapasiteetti on loppuunmyyty.

Öljyrahtien kalleus on ollut mannaa Fortumille, jonka Shipping-toimiala on tehnyt tänä vuonna hurjaa tulosta. Erityisesti maailmalla vallitseva yleinen pula jäävahvisteisesta kalustosta antaa Fortumille loistavan rahastusmahdollisuuden jääkenttien takana talvella olevan Primorskin eli entisen Koiviston sataman kuljetuksissa. Jääaikaan Primorskin rahtitaso voi olla viisinkertainen avovesisatamiin verrattuna.

– Kesällä meille relevantit rahdit tulevat alas. Tästä kesästä on kuitenkin tulossa siedettävä, ja loppuvuosi näyttää taas paremmalta, sanoo Fortum Shippingin johtaja Risto Näsi.

Talvenrahtikupla sulaa

Bulkkeripuolella ei ole niin pahaa kalustopulaa kuin öljykuljetuksissa. Bulkkereiden alkuvuoden hintakupla perustui osittain Kiinan ulkomaankaupan räjähdyksen aiheuttamaan markkinahäiriöön.

– Kiinan kysynnän kasvaessa monista tuotteista tuli pulaa. Tavaraa ostettiin enemmän kuin sitä oli myytävänä. Tämän vuoksi laivat joutuivat odottamaan satamissa jopa viikkoja lastiaan, mikä söi muutenkin niukkaa kapasiteettia. Huonommin tuottavien seisontamaksujen kompensoimiseksi varustamot korottivat rahtejaan, kuvaa rahtimarkkinoita tunteva alkuvuoden poikkeustilannetta.

Bulkkeripuolellakin hintavia rahteja on luvassa ainakin vuoteen 2007 asti. Silloin on valmistumassa merkittävästi lisää kapasiteettia. Alkuvuoden tasolle rahdit tuskin nousevat, ellei Kiinan kysynnän kasvu pääse uudestaan karkaamaan käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    7. 7

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    8. 8

      Euroopan pörsseissä reipasta nousua – Macronin pääsy toiselle kierrokselle siivittää kursseja

    9. 9

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    6. 6

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    7. 7

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    8. 8

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    9. 9

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    10. 10

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää