Andlerin missio: tunnettuus

Julkaistu:

F-Secure vie sinistä väriä maailmalle

Andlerin missio oli selvä, kun hän otti markkinointijohtajan työn vastaan. Missio on vain entisestään vahvistunut, kun hän on kiertänyt yhtiön maakonttoreissa ja tavannut jakelukanavan edustajia. Heidän ensisijainen toiveensa päämiehelle on F-Securen tunnettuuden nostamisen.

Andler on ehtinyt toimia F-Securen markkinointijohtajana virallisesti tammikuun lopusta lähtien, ja liukuvan siirtymisen puitteissa noin kuukauden enemmän.

Tehtävän suorittamisen tärkeimmäksi työkaluksi Andler on valinnut ammattilehdistön. F-Securen täytyy näkyä it- ja telealan lehtien sivuilla. Hän kasvattaa mainontaa sen sijaan, että laittaisi panoksia tapahtumamarkkinointiin.

Andlerin mielestä tietoverkkojen turvaa myyvä yritys tavoittaa ydinasiakkaansa parhaiten painetun median kautta. Loppukäyttäjien tietokoneiden näytöillä tyylitelty, sininen F on aina läsnä.

F-Securen ydinasiakkaat ovat suurten yritysten tietohallintojohto, internet-operaattorit ja pk-yritykset. Varsinaiset toimitukset menevät lähes aina lisäarvotoimittajien kautta.

Lähtötaso kartoitettu

Huolimatta monista tunnetuista ja arvostetuista referensseistä, F-Securen tunnettuus ei riitä kilpailemaan paljon suurempien kilpailijoiden kanssa. Symantechin liikevaihto oli viime vuonna lähes 40 kertaa ja Network Associatesin 24 kertaa suurempi kuin F-Securen 39 miljoonaan euron vuosivaihto.

”Olemme teettäneet tunnettuusmittaukset suurimmissa Euroopan maissa. Edessä on paljon töitä, sillä lähtötaso on todella matala, Andler sanoo.

”Suomessa ja Ruotsissa meidät tunnetaan erittäin hyvin. Niin Suomessa kuin muuallakin ne, jotka meidät tuntevat, antavat meille hyvät arvosanat.”

”Mittaaminen on erittäin kallista, mutta miten muutenkaan pystyy todentamaan, että markkinointiin tehdyt sijoitukset ovat tuottavia”, Andler kysyy.

Hauskaa, älyllistä,selkeää

Yhtiön markkinointipanostusten määrää Andler ei kerro, mutta määrittelee ne merkittäviksi. Se olikin edellytys sille, että hän vaihtoi F-Securen leipiin HP e-ServicesBazaarin hauskasta työpaikasta.

”Basaari oli ehdottomasta hauskin työpaikka mikä minulla on koskaan ollut”, Andler sanoo 2,5 vuotta kestäneestä keikastaan.

Kaikkiaan Andler on ollut HP:n palvelussa parikymmentä vuotta. Sinä aikana älyllisesti haastavin tehtävä oli kunnianhimoinen hanke kehittää E-speak-ohjelmistoa, jolla oli tarkoitus luoda kokonaisia, dynaamisia palvelumoduuleja, joiden avulla palveluja voitaisiin pystyttää liittämällä moduuleja yhteen.

”E-speak-hankkeen suuruutta ei alun perin ymmärretty ja osoittautui liian suureksi HP:llekin. Siinä joutui aina selvittämään alusta pitäen koko ajatuksen ja siltikään monet eivät ymmärtäneet mihin siinä pyrittiin”, Andler sanoo nostalgisesti.

Nykyinen työ on erilaista: ”On virkistävää, kun tehtävä on selkeä. On helpompaa työskennellä 500 ihmisen kanssa kuin 140000 hengen yrityksessä. Kaikki ymmärtävät mitä tässä ollaan tekemässä ja kaikkien täytyy välittää markkinoille sama viesti.”

Suuri osa tuosta viestistä kertoo, että virustorjunta ei ole yksittäinen ohjelmisto tai työkalu vaan sen täytyy olla palvelua, jonka joku toimittaa. Tämän sanoman levityksessä F-Secure on ollut kilpailijoitaan edellä ja on saanut vastaanottaa internet-operaattoreita asiakkaikseen lähes rauhassa.

F-Securen internet-operaattoreilta saama liikevaihto onkin kasvanut 11 peräkkäistä vuosineljännestä noin 20 prosentin vauhdilla.

Suomalaisuusei ole pahasta

Andler on ennättänyt vierailla F-Securen maakonttoreissa Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Englannissa ja Japanissa. Hän on huomannut, ettei yhtiön suomalaisuus oli pahasta, vaikka se koetaankin eri tavalla eri maissa: ”Euroopan markkinoilla korostuu F-Securen eurooppalaisuus vastapainona amerikkalaisuudelle. Japanissa taas suomalaisuuden suurin etu on siinä, että se osa pohjoismaalaisuutta.”

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      Asunnot täynnä vikoja: Näin hurjaa on meno työmailla

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Jättilasku – nämä talot hajoavat ennen aikojaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää