Kesäauto – katoavaa kansanperinnettä

Julkaistu:

Halvat rahoitusjärjestelyt ja tuontiSaksasta syövätmarkkinoita kaikkein halvimmilta ajopeleiltä

Takavuosilta tuttu kesäautojen myyntibuumi on vuosi vuodelta tasaantunut, ja alamäen ennakoidaan jatkuvan myös tänä kesänä.

Kaikkein halvimman hintaluokan ajokkien kysyntää ovat jarruttaneet taloudellisen suhdanteen paraneminen sekä rahoitusjärjestelyjen ja rahoitusyhtiöiden rynnistys autokauppaan. Kun tuhannen euron käsirahalla saa helposti 3 000 euron käyttöauton, hiipuu kiinnostus muutaman satasen maksavaan kesäautoon.

– Kesäauto on edelleen olemassa, sillä eivät halvat vanhat autot suoraan paalaamoon mene. Keväällä tehdään rohkeammin autohankintoja, eli tämä on autokaupan aikaa, toimitusjohtaja Harri Salo Autokuume.comista toteaa.

– Ehkä ulkosalla olevia halvimpia autoja on hiukan helpompi myydä kesällä. Muuten kesäautokauppa ei hirveästi erotu muusta kaupasta, toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi Rinta-Joupin Autoliikkeestä vahvistaa.

1990-luvun alun notkahdus autojen rekisteröintimäärissä toi automarkkinoille ison tyhjiön, jota on täytetty muun muassa tuonnilla Keski-Euroopasta.

Toisaalta 1980-luvun suurilta automarkkinoilta roikkuu vieläkin häntiä tähän päivään.

Uusia henkilöautoja myydään nyt noin 150 000 vuodessa. Lisäksi käytetyt autot vaihtavat omistajaa kaksin-kolminkertaisesti uusien määrään nähden.

– Käytettyjen autojen hintojen lasku on aiheuttanut sen, että nyt halutaan auto, jolla ajetaan ympäri vuoden. Toisaalta harrasteautot ovat lisääntyneet selvästi ja avoautojenkin määrä on kasvanut. Ihmisillä alkaa olla rahaa, ja kun rahan hintakin on alhaalla, ylellisyys- ja huvituspuoleen sijoitetaan entistä enemmän, tekninen asiantuntija Pasi Montonen Autoliitosta kertoo.

Kesäauto säilötään yleensä seisontavakuutukseen talven ajaksi. Kesäautoa ei kannata Montosen mukaan poistaa talveksi rekisteristä, koska uudelleenrekisteröinti ja sitä edellyttävä katsastus maksaa.

Autokuume.comissa halpoja satasen autoja myydään nyt katukauppiaiden sijaan enemmän suoraan käyttäjille. Autokauppias pääsee halutessaan eroon halvoista autoista myymällä ne köntässä välittäjälle.

Autoille löytyykin kuulemma aina ottaja.

– Emme varastoi halvimpia autoja, sillä se ei kannata työmäärään nähden. Myymme noin sata autoa kuukaudessa, ja tuotto tulee keskimäärin 5 000 euron hintaluokasta. Hyvä varastonkierto on alle kuukausi, Salo luonnehtii.

Autokuume.com on kahden osakeyhtiön Renisonin ja Tikaraman muodostama yritysrypäs Helsingin Herttoniemessä, ja se hyödyntää autokaupassa internetiä.

Noin 60 prosenttia yrityksen autoista tulee ostoina merkkiliikkeistä, jotka pyrkivät eroon käytetyistä autoista niiden vaatimien kalliiden neliöiden takia. Salo puhuukin "ravintoketjusta", jossa merkkiliike ja automyyjä hyödyttävät toinen toistaan.

Rinta-Joupin Autoliikkeen autoista runsas puolet menee jälleenmyyntiin.

– 1 000–3 000 euron autoja pyrkii kerääntymään liikaa. Hankkiudumme kesäautoista eroon mahdollisimman nopeasti edullisella hinnalla. Tee-se-itse -miehet löytävät niistä oman markkinarakonsa, Rinta-Jouppi sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    2. 2

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    3. 3

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää