Tuotteistamisen syytä onnistua kerralla

Julkaistu:

Oululainen FRWD Technologies suunnittelee, kehittää ja markkinoi korkeaa teknologiaa sisältäviä urheilusuorituksen tallennus- ja analysointituotteita. Tuotteistamiseen haasteet ovat ajankohtaisia kolmevuotiaalle yritykselle, sillä se toi markkinoille ensimmäisen tuotteensa, FRWD Urheilusuorituksen Tallennin, vuoden alussa.

Viimeinen puolitoista vuotta on FRWD:n toimitusjohtajan Ilkka Limman mukaan kulunut tuotteen tuotekehitysvaiheen loppuun saattamisessa ja varsinaisen tuotteistamisen suunnittelussa. Tuotetta on koekäytetty huippu-urheilijoiden ja valmentajien kanssa. Muotoilu on viimeistelty ja tuotantoketju rakennettu sellaiseksi, että se riittää vastaamaan nopeastikin kasvavaan kysyntään.

”Tuotantotekijöiden on oltava kohdallaan, kun lähdetään tuotteistamaan volyymituotetta kuluttajamarkkinoilla. Tavoitteenamme on rakentaa uuden tuotteen ympärille kansainvälinen FRWD-brandi, joten tuotteistamisen on onnistuttava ensimmäisellä yrittämällä,” Limma vakuuttaa.

FRWD Urheilusuorituksen Tallennin on urheilijan käsivarteen kiinnitettävä kännykän kokoinen laite, joka tallentaa kaikki urheilusuorituksen aikaiset toiminnot, syke-, korkeus-, nopeus-, lämpötila- sekä reittitiedot nousuineen ja laskuineen. Tiedot voidaan myöhemmin purkaa tietokoneella ja analysoida vertailua varten suunnitellulla tietokoneohjelmalla.

Brandi-johtamista

FRWD:n kymmenpäisessä henkilöstössä ei ole kuin kaksi insinööriä. Se selitty Limman mukaan sillä, että he huomasivat pian innovaation synnyttyä, ettei heillä ole resursseja eikä osaamista viedä hanketta maaliin sen vaatimalla voimalla.

Yritys kokosi ympärilleen oululaisista teknofirmoista koostuvan verkoston ja delegoi tuotekehitystyötä niille. FRWD onnistui myös houkuttelemaan hallitukseensa ammattilaisia, joilla on pitkä kokemus kansainvälisestä tuoteliiketoiminnasta. Sen myötä yrityksen liiketoiminnallinen ajattelu siirtyi yhä selkeämmin kohti brandi-johtamista.

”Nykyistä asennettamme kuvanne hyvin se, että seuraavasta tuotteestamme ei vielä ole olemassa muuta kuin esitteet”, Limma tokaisee.

”Aluksi olimme tuoteorientoituneita, mutta realiteetit tulivat nopeasti vastaan. Kaikkien tarvittavien osaajien palkkaaminen ei ollut realistista”, hän pohtii.

Kansainvälinenlähtölaukaus

Limma ei halua puhua tuotteistamisen kustannuksista tai rahasta yleensäkään. Uuden tuotteen kotimainen markkinointi on rakennettu tuote-esittelyjen varaan.

Yritys kiertää esittelemässä tuotettaan erilaisissa urheilun massatapahtumissa, jakelee softaansa ilmaiseksi verkkosivuillaan ja panostaa viestintäänsä. Lisäksi FRWD on solminut yhteistyösopimuksen muutaman urheilijan kanssa, joista tunnetuin lienee extreme-ikoni Felix Baumgartner.

FRWD:n kansainvälinen kampanja saa todennäköisesti lentävän lähdön heinäkuun alussa järjestettävillä maailman suurimmilla urheiluvälinemessuilla Munc-henissä. FRWD voitti aikaisemmin keväällä messujärjestäjien jakaman Ispo BrandNew-palkinnon, joka annetaan muutamille kaikkein innovatiivisimmiksi katsotuille alan uusille yrityksille.

Palkitut yritykset saavat messuilla erikoiskohtelun, joka takaa näkyvyyden. Voittajille rakennetaan yhteinen BrandNew-messualue, joka perinteisesti on ollut yksi messujen suosituimmista vierailukohteista. Lisäksi järjestäjät puffaavat yrityksiä ennakkomainonnassaan ja järjestävät palkituille omia tiedotustilaisuuksia.

”Messuilla käy yli sata tuhatta maahantuojaa ja kauppiasta sekä tuhansia toimittajia. Meidän rahat eivät riittäisi ostamaan vastaavaa huomiota, saati sitten kattamaan noin sadan tuhannen euron messukulut. Nyt meidän pitää myös kyetä hyödyntämään saamamme huomio.”

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Onko Nokia uusi Nokia? "Palaamassa kärkikastiin"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää