Asiakas astuuCannesiin

Julkaistu:

Maailman arvostetuimman mainosfestivaalin omistajaRoger Hatchuel intoilee korkea-arvoisista mainostajista,mutta ei silti antaisi heille enempää tuomaristopaikkoja

Cannes Lions -mainosfestivaalin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Roger Hatchuel on tikahtua innostukseen. – Tämä on fantastista! En olisi koskaan uskonut näkeväni tätä päivää! Olen vetänyt festivaalia 18 vuotta, enkä voi millään uskoa, että Procter & Gamblen hallituksen puheenjohtaja A.G.Lafley tulee Cannesiin!

Hatchuel on juuri ehtinyt kertoa, että juhannusviikolla järjestettävä Cannes Lions kerää tänä vuonna enemmän ja arvovaltaisempia asiakkaita kuin koskaan. Kulutustavarajätti Procter & Gamblen lisäksi Etelä-Ranskaan lähettävät joukkonsa muun muassa Coca-Cola, McDonald’s ja General Electric. Suuret asiakkaat houkuttelevat Hatchuelin mukaan paikalle myös maailman mainostoimistojättien terävimmän kärjen.

– Meille tulevat kaikki!

Mainostajien maihinnousu on Hatchuelin mukaan merkki siitä, että luova työ on arvossaan.

– On erittäin rohkaisevaa nähdä, että asiakkaat ovat kiinnostuneita luovuutta mittaavan kilpailun voittamisesta, Hatchuel vakuuttaa.

– Aiemmin mainostoimiston johtaja oli onnellinen Procter & Gamblen asiakkuudesta, mutta luovat ihmiset pitivät sitä rangaistuksena. Nykyään sekä pomot että suunnittelijat ovat haltioituneita siitä, että saavat työskennellä P&G:n kanssa.

Tänä vuonna asiakkaat saivat ensimmäistä kertaa edustajansa kilpailun tuomaristoon, tosin vain mediasarjaan. Muualle heillä ei Hatchuelin mielestä ole asiaakaan.

– Mediaraatiin asiakas sopii, koska asiakkaat ovat nykyään usein mainostoimistoja edellä median tutkimuksessa ja sen luovassa käytössä. Muilla mainonnan osa-alueilla näin ei ole.

Asiakkaan rooli Cannesissa on kasvanut varsinkin palkintoriehaa edeltävän seminaarin sisällössä. Tänä vuonna alkuviikon erityisteemoina ovat suoramarkkinointi ja media, ja esiintyjälistalla on useita asiakkaiden puheenvuoroja. P&G:n lisäksi estradille nousevat esimerkiksi Nokian ja Volvon edustajat. Loppuviikolla mikrofonia pitelevät sentään perinteiseen tapaan mainostoimistot.

– Rajat asiakkaiden ja toimistojen välillä kaatuvat, Roger Hatchuel kiihdyttää.

– Se on hyvä, koska silloin älykkäät ihmiset pyrkivät samaan suuntaan. Ei ole mitään järkeä siinä, että yhdellä puolella on konservatiivinen yritysjohtaja, toisella huippuluova mainosmies ja välissä iso väärinkäsitys, hän sanoo.

Mainostoimistoilla on Hatchuelin mielestä oppimista mainostajilta ainakin siinä, miten Cannesissa käyttäydytään. Häntä surettaa se, että monelle Cannes merkitsee viikon mittaisia rantabileitä.

– Se on onnetonta! Cannesissa voisi oppia paljon, Hatchuel huokaa.

– P&G lähetti meille viime vuonna 29 ihmisen joukkueen, joista jokaisella oli selvät toimintaohjeet. Festivaalilauantaina he pitivät neljän tunnin yhteenvedon siitä, mitä kukin oli havainnut. Seuraavalla viikolla yhtiö kertoi oppimastaan 120 markkinointijohtajalleen. Se oli niin hyödyllistä, että tänä vuonna yhtiö lähettää Cannesiin 54 ihmistä.

Tähän Hatchuel vetoaa myös silloin, kun tulee puhe Cannesin hinnoista. Yhden mainosspotin lähettäminen kisaan maksaa 550 euroa, osallistuminen festivaaliin melkein 2 100 euroa.

– Valitukset ovat naurettavia! Jos tulee Cannesiin eikä tee töitä, sitten festivaali on kallis. Mutta mikä tahansa päivän seminaari Lontoossa tai Pariisissa maksaa 500–600 puntaa päivä, eikä siellä ole tällaista tarjontaa ja kolmea gaalaa.

Kritiikkiä Cannes on kerännyt myös joistakin tuomarivalinnoistaan. Tänä vuonna filmi-, printti- ja ulkomainosraateja johtaa Intian Ogilvy & Matherin luova johtaja Piyush Pandey, joka on ainakin Suomessa varsin tuntematon. Pahat kielet ovat olleet tietävinään, että puheenjohtajuus on palkinto intialaistöiden tulvasta.

– Silkkaa tietämättömyyttä! Minä ajattelen Cannesin brändiä, en kilpailutöiden määrää. Meidän on aika tunnustaa idän merkitys, Hatchuel kimmastuu.

– Ei Saatchi & Saatchin luova johtaja Bob Isherwoodkaan ollut kovin tunnettu silloin, kun neljä tai viisi vuotta sitten nimitin hänet päätuomariksi. Nyt on! Ja hän on fantastinen!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Brexit-pako jatkuu: Dublin nappasi toisenkin jättipankin

    10. 10

      Näin vanhat asunnot kävivät kaupaksi kesäkuussa – katso suurimpien kaupunkien tilanne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää