Finnairin matkustajamääränousi markkinoita enemmän

Lippujenkeskihinta laski edelleen.Polttoaineenkallistuminenkatkaisee ehkälaskun mutta ei juuri nosta hintoja.

Finnair pystyi alkuvuonna kuittaamaan lentolippujen halpenemisen leikkaamalla saman verran kustannuksia. Selvästi kasvanut kysyntä paransi tammi–maaliskuun tulosta ja nostaa koko vuoden voitolliseksi.

Lentoalalla alkuvuosi on yleensä heikoin, ja Finnairinkin tulos ennen satunnaiseriä jäi tammi–maaliskuussa yhdeksän miljoonaa euroa tappiolle. Tuloksesta on oikaistu 7,8 miljoonan euron myyntivoitot.

Vaikka tulos oli tappiollinen, se oli selvästi parempi kuin vuosi sitten. Hyvä uutinen on sekin, että Finnairin liikevaihto vaihteeksi nousi, kun reittiliikenteessä kysyntä kasvoi peräti 26 prosenttia vuodentakaisesta.

Se on selvästi enemmän kuin alan eurooppalainen keskiarvo 7,5 prosenttia.

– Markkinaosuutemme on nousussa ja matkustajamäärät kaikkien aikojen ennätystasolla, ynnäili pääjohtaja Keijo Suila.

Kallis petroli eijuuri nosta hintoja

Kunnon tuloksenteon estää lippujen keskihinta, joka laski edelleen. Syksyn hintauudistus vei Finnairin keskihinnasta parikymmentä prosenttia ja nyt lähti vielä 14 prosenttia lisää.

Lentopetrolin eurohinta on vuodessa noussut lähes kolmanneksen, mutta kalliin polttoaineen verukkeella ei hintoja paljon nostella. Taivaalla on edelleen sen verran liikaa lentokoneita, että Suila uskoo keskihinnan nousun jäävän vaivaiseen kahteen kolmeen prosenttiin.

Piristynyt kysyntä kertoo siitä, että alan suhdannekriisi alkaa helpottaa. Ylikapasiteettina näkyvä ja jatkuvaan kustannusjahtiin pakottava rakenteellinen kriisi sen sijaan jatkuu.

Suila on varma, että ala näkee vielä monta konkurssia. Finnairin omassa kassassa rahaa riittää pitkäänkin pudotuspeliin. Nettovelkaa yhtiöllä on tuskin nimeksi.

Kuudes MD-11Aasian reiteille

Finnair pystyi leikkaamaan yksikkökustannuksia noin 14 prosenttia eli yhtä paljon kuin liikenteen yksikkötuotot putosivat. Esimerkiksi henkilöstökulut laskivat taas, ja ”finskiläisiä” on nyt 1 500 vähemmän kuin huippuvuonna 2000.

Lentoyhtiön 160 miljoonan säästöohjelmasta suurin osa toteutuu tänä vuonna. Säästöt, hintaeroosion loppuminen ja piristyvä kysyntä tarkoittavat yhtiön mukaan sitä, että vuositulos nousee voitolliseksi ja puolustus vaihtuu hyökkäykseen.

Reippaimmin yhtiö rynnii Aasian suuntaan, missä kasvuodotuksia tukevat uudet liikenneoikeudet, kuudes Boeing MD-11 kone sekä lisävuorot muun muassa Shanghaihin ja Pekingiin.

Hyökkäyskalustoon kuuluu myös Nordic Airlink. Skandinavian halpalentäjä ylittää ensimmäiselle vuodelle asetetun puolen miljoonan matkustajan tavoitteen.

Huhtikuussa Finnairin reittiliikenteen matkustajamäärät nousivat peräti 47 prosenttia, sillä sars verotti raskaasti vuodentakaisia vertailulukuja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    5. 5

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    8. 8

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    9. 9

      Edellistä luottamushuippua seurasi talouden sukellus – ekonomisti löysi syyllisen

    10. 10

      Oxfam: Eurooppalaispankeilla miljardien voitot veroparatiiseissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Siperia opettaa: tiedetäänkö Venäjällä öljystä jotain, mitä muualla ei?

    5. 5

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    6. 6

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    7. 7

      Trumpin dollarille tuoma arvo katosi – ”Vaikutukset vasta alkaneet”

    8. 8

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    9. 9

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    10. 10

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää