Finnair suunnittelee korotuksia lentolippujen hintoihin

Raakaöljyn kallistumisen takia myös kuorma-autoyrittäjät aikovat korottaa maksuja

Kuljetusala suunnittelee maksujen korotuksia raakaöljyn rajun hinnannousun takia. Finnair aikoo nostaa lentolippujen hintoja ja kuorma-autoyrittäjät kuljetustaksoja.

Pohjanmeren Brent-öljyn hinta kiipesi eilen 32 euroon tynnyriltä, mikä on korkein hinta sitten vuoden 1990.

Talousjohtaja Petri Pentin mukaan Finnair suunnittelee lentolippujen hinnankorotuksia raakaöljyn kallistumisen takia. Finnairilla lentopetrolin osuus kustannuksista on 10–15 prosenttia.

Moni lentoyhtiö on jo korottanut viime aikoina lippujen hintoja, ja Finnairin lisäksi esimerkiksi SAS kaavailee asiaa.

Hintojen korotukset eivät Pentin mukaan riitä, jos öljyn hinta säilyy pitkään korkealla. Pentti ennakoi, että tällöin Finnairin tulos kärsii.

– Ilman muuta, hän toteaa.

Finnairin näkymiä kurjistaa myös dollarin viimeaikainen vahvistuminen, koska yhtiö ostaa lentopetrolinsa pääasiassa dollareilla. Niiden vaihtamiseksi kuluu aiempaa enemmän euroja.

Finnair on suojautunut öljynhinnannousua ja dollarin vahvistumista vastaan johdannaisten avulla. Ne ovat Pentin mukaan toistaiseksi auttaneet. Suojaukset eivät kuitenkaan ole pitkäaikaisia.

Finnair kertoo enemmän aiheesta perjantaina, jolloin yhtiö julkistaa osavuosikatsauksen.

Myös kuorma-autoala puuhaa korotuksia

Suomen Kuorma-autoliiton logistiikkapäällikön Markku Maukosen mukaan öljyn hinnannousu ajaa alan yritykset hintaneuvotteluihin. Dieselöljyn hinta on noussut tänä vuonna kymmenkunta prosenttia.

– Toimialan nettotulos on ollut keskimäärin vajaan prosentin luokkaa. Öljyn hinnannousu syö nettotuloksen, sanoo Maukonen.

Öljyn hinnannoususta kärsivät erityisesti yritykset, jotka ajavat pitkiä matkoja isoilla kuormilla. Kyse on esimerkiksi yhtiöistä, joiden työnantaja on metsäteollisuus.

– Polttoaineen osuus kustannuksista voi olla jopa 30 prosenttia.

Öljyn hinnannousu heijastuu laajalle

Öljyn hinnannousu iskee kansantalouteen monin eri tavoin ja nostaa kustannuksia. Öljyä käyttävä teollisuus kärsii suoraan tilanteesta. Öljy on esimerkiksi muoviteollisuuden merkittävä raaka-aine.

Teollisuus tuottaa polttoaineilla tehtävästä energiasta 11 prosenttia raskaalla ja kevyellä polttoöljyllä, joten raakaöljyn hinnannousu vaikuttaa myös tätä kautta. Öljyä käyttävät polttoaineena esimerkiksi elintarvike- ja metsäteollisuus.

Suomen vaihtosuhde oli vuoden 2001 lopulla 95 pistettä, mutta viime aikoina enää vajaat 88 pistettä. Vaihtosuhde on vientihinnat jaettuna tuontihinnoilla. Teollisuuden ja työnantajain johtaja Erkki Hellsten selittää vaihtosuhteen laskua vientihintojen heikentymisen lisäksi öljyn hinnannousulla.

Öljyn hinnannousu osuu aikaan, jolloin talouden pitäisi viimeinkin lähteä kasvuun. Hellstenin mielestä ennusteita ensi vuoden talouskasvuksi on syytä laskea, jos öljyn hinta säilyy pitkään korkealla.

– Öljyn hinta puree Suomen talouteen jo tänä vuonna.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    4. 4

      Microsoft sulkemassa Skypen Ruotsin-toimiston – 120 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    6. 6

      Fiva puuttuu sijoitustuotteiden myyntiin – jotkin voidaan kieltää kokonaan

    7. 7

      Tesla sai suuromistajan Kiinasta – osake nousuun

    8. 8

      Kilpailuvirasto syynää isännöintiä: Etujärjestö ja yrityksiä ratsattu

    9. 9

      Nordea: Helsinki vahvoilla pääkonttorin uudeksi sijoituspaikaksi

    10. 10

      Fiva: Lainakatto päivitettävä – tulotaso voitaisiin ottaa huomioon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    7. 7

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    8. 8

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    9. 9

      Suomen taloudelle povataan yhä parempaa – näin se voi vaikuttaa uudistuksiin

    10. 10

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää