Bob Pritchard vaatii jämähtäneet markkinoijat tilille

Julkaistu:

Markkinoinnin tulisieluiselle matkasaarnaajalle laiska markkinoija on kauhistus

Olen 61-vuotias ja innoissani työstä, jota teen. Te näytätte siltä kuin olisitte olleet kolme kuukautta vainaita! Markkinoinnissa ainoa tapa menestyä on haastaa itsensä tekemään asiat jatkuvasti paremmin. Herätkää! Innostukaa! Tehkää asiat eri tavalla kuin ennen!

Näin hiillostaa jo valmiiksi hellepäivän lämmittämää kuulijakuntaansa uuden markkinointiajattelun matkasaarnaaja Bob Pritchard.

Viime viikolla Suomessa Speaker’s Forumin puhujana vieraillut Pritchard on ottanut elämäntehtäväkseen markkinoinnin peruskivien moukaroinnin. Hän väittää, etteivät ihmisten ostopäätöksiin vaikuta hinta, tuotteen ominaisuudet, brändin vetovoima tai edes aiemmat hyvät kokemukset tuotteesta.

– Ketkä teistä ajavat markkinoiden halvimmalla autolla? Kenellä on halvimmat kuteet mitä kaupasta löytyi? Kuka osti viimeksi ruokakaupassa käydessään vain jokaisen tuoteryhmän edullisinta, tivaa Pritchard.

Ennen konsultiksi, seminaaripuhujaksi ja markkinointikirjailijaksi ryhtymistään australialaissyntyinen markkinointitornado muun muassa markkinoi Rupert Murdochin News Limited -sanomalehti-imperiumia, Formula ykkösiä, kriketin MM-kisoja ja oopperalaulajatar Kiri Te Kanawaa.

Väitteitänsä Pritchard tukee omilla kokemuksillaan ja nivaskalla tutkimustuloksia. Harvard Business Schoolin tutkimusmyllystä on muun muassa tulos, jonka mukaan 92 prosenttia ihmisistä on valmis vaihtamaan tuotteen toiseen samanlaiseen, ellei heidän haluamaansa tuotemerkkiä ole tarjolla.

Citybankin tutkimuksesta kävi ilmi, että 40 prosenttia yrityksistä, joiden liikeidea perustui halvoille hinnoille, teki konkurssin.

– Mitä enemmän alennatte hintoja, sitä kovemmat myyntitavoitteet joudutte asettamaan varmistaaksenne edes jonkinlaisen voittomarginaalin, Pritchard uhkaa.

Seuraava isku tulee asiakastyytyväisyyden puolesta puhujille.

– Kaksi kolmesta tyytyväisestä asiakkaasta ei koskaan osta tuotetta uudelleen. Asiakkaat nimittäin lähtevät siitä, että heillä on oikeus edellyttää tulevansa tyytyväisiksi. Jos todella haluatte saada heidät palaamaan luoksenne, teidän on saatava sukat pyörimään heidän jaloissaan, Prichard kiljaisee.

Rockefeller Instituten tutkimuksessa viime vuonna kävi ilmi, että vain yksi kymmenestä asiakassuhteesta loppuu, koska kilpailijan tarjous on kiinnostavampi. Sen sijaan kahdessa tapauksessa kolmesta syy on asiakkaan tunne, ettei hänestä välitetä.

Prichardin mielestä eurooppalaiset ovat rakentaneet yksityisyyden suojasta ansan, joka estää yrityksiä oppimasta tuntemaan asiakkaitaan. Tilanne johtaa kohderyhmäanalyyseihin, joissa ei ole päätä eikä häntää.

– Yli 25-vuotiaat akateemisesti koulutetut ylimmän tuloluokan ihmiset ei ole mikään kohderyhmä, Pritchard toruu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    11. Näytä lisää