Brändistrategian turvajoukot ilmoittautuvat asemiin

Julkaistu:

Brändistrategian rakentamisessa yritys ei taatusti jää yksin: kumppanuutta tarjoavat niin reviiriään laajentaneet mainonnan tekijät kuin brändikonsultit

Markkinoinnin omiin tarkoituksiinsa varanneesta brändistä on kovaa vauhtia tulossa synonyymi yrityksen koko olemassaolon tarkoitukselle. Yritykset miettivät, mikä tekee niistä ainutlaatuisen markkinoilla, miten ne vahvistavat erottuvuuttaan ja kiinnostavuuttaan, osaavatko ne keskustella asiakkaittensa kanssa heitä tyydyttävällä tavalla.

Muutos on pistänyt vipinää brändinrakentamisen palvelujen tarjoajiin. Moni uskoo osaavansa auttaa yrityksen selviytymis-, kasvu- ja menestysstrategioiden luomisessa.

Ensimmäisenä yritysten rinnalle ehättivät mainostoimistot, joiden työsarkaa on yrityksen perusviestin kiteyttäminen brändilupaukseksi. Matkan varrella on käynyt selväksi, että pelkkä lupaus ilman kykyä lunastaa herätettyjä odotuksia on yritykselle hengenvaarallista.

Mainostoimistot eivät parhaista yrityksistään huolimatta ole aina onnistuneet selvittämään yrityksille, mitä brändilupauksen antaminen edellyttää toiminnalta. Lopputuloksena on nähty esimerkiksi palveluyritysten maat ja taivaat lupaavaa mainontaa, jonka muistaminen palvelutilanteissa on herättänyt kitkerää hilpeyttä. Tai sitten mainonnassa on turvauduttu sellaisten mielleyhtymien luomiseen, joiden yhteyden mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun on vain vaivoin havainnut.

Ratkaisuksi mainostoimistot ovat kehittäneet uudenlaisia toimintamalleja. Viime vuosina on syntynyt toimistoja, jotka tarjoavat luovia ratkaisuja mihin tahansa asiakaskohtaamisen vaiheeseen, joskus hyvinkin kauas perinteisen mainonnan keinoista.

Strategisen kumppanin mentävää aukkoa kiirehtivät täyttämään myös liikkeenjohdon konsultit. Brändinäkemyksen laajeneminen koskemaan yrityksen koko toimintaa tuntui istuvan osaksi yrityksen johtamisen pohdintaa.

Samaa olivat jo vuosia toitottaneet ainakin suuret mainostoimistot: ”Brändistrategiaa koskevat päätökset kuuluvat yrityksen johtoryhmän asialistalle”.

Millainen on liikkeenjohdon konsulttien ote brändistrategiasta? Konsulttiavun jälkeenkin moni yritys teutaroi yhä ainakin strategian käytäntöön siirtämisen tuskissa.

– Yritykset käyvät konsulttien kanssa läpi asiakkuusjohtamisen strategioita, esimerkiksi millaiset ovat yrityksen asiakassegmentit ja miten kutakin segmenttiä puhutellaan, mainostoimisto Tequilan asiakassuhdemarkkinoinnista vastaava strategiajohtaja Petteri Sivula kuvailee.

– Tuloksena on konsepti asiakkuuden hoitamiseen. Siihen tarvitaan mahdollisesti laaja valikko toimenpiteitä. Tämän kanavavalikon haltuunotossa yritykset ovat olleet yksin. Kokonaisuuden hahmottaminen sopii meidän tehtäväksemme.

Liikkeenjohdon konsulttien ja mainostoimistojen välimaastoon on jo syntynyt uudenlaista yritystoimintaa: brändin kilpailuedun kehittämiseen erikoistuneita yrityksiä. Tontilla ahkeroi ainakin helsinkiläinen toimisto Brand Worxx.

Brand Worxxin toimitusjohtaja Jari Taipale käyttää markkinointiviestinnästä tuttuja termejä: brändi, mielikuvat, erottuvuus, kohderyhmien puhuttelu. Sanat kuitenkin saavat mainontaa laajemmalle ulottuvat sisällön.

– Brändi on usein ymmärretty toimiksi, joihin liittyy maksettua viestintää. Meidän mielestämme brändi on väline yrityksen asiakaslupauksen antamiseen ja lunastamiseen. Brändi on mahdollisuus saavuttaa kilpailuetua ja johtaa sitä systemaattisesti.

Taipaleen mukaan kyse on siitä ainutlaatuisuudesta, joka tekee yrityksestä asiakkaita kiinnostavan ja heidän tarpeisiinsa vastaavan.

– Yrityksillä on suuri halu rakentaa systemaattisesti lisäarvoa toiminnassaan. Meidän tehtävämme on auttaa kilpailuedun ja erottuvuuden luomisessa kehittämällä yrityksen rakenteita ja toimintatapoja. Keskustelukumppanimme voi olla toimitusjohtaja tai kehitysjohtaja, laatujohtaja tai markkinointijohtaja, Taipale kuvaa yhtiönsä roolia yrityksen sisäisen kehitysprosessiin vauhdittajana.

Työprosessi etenee esimerkiksi näin: Taipale joukkoineen arvioi henkilöstön toimintatapojen johdonmukaisuutta ja yrityskuvaa, johtamismalleja, tuotekehitystä, tuotteita ja toimintaa markkinoilla.

– Näin löytyivät ne kilpailutekijät, jotka erottavat yrityksen muista ja kehityskohteet kilpailuetuun liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi, Taipale toteaa.

– Toteutusvaiheessa yritys kääntyy myös esimerkiksi koulutusyrityksen tai mainostoimiston puoleen. Usein yritys tekee tarvittavat toimenpiteet omalla joukollaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    2. 2

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    3. 3

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    10. 10

      Tuoreet vaalikyselyt nakertavat puntaa – ”Saatamme olla ongelma­vyöhykkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    4. 4

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      Avolava-autojen omistajat syyttävät General Motorsia päästöhuijauksesta – osake lähti laskuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää