Alueellisen brändin kokoinen aukko

Hartwall yrittää kiivetä takaisin suurimmaksi panimoksi turkulaisen Aura-oluen avulla

Länsikeskuksen Citymarketissa Turussa tehdään jo hyllyyn tilaa Aura-oluen uudelle tulemiselle. – Turkulaiselle kaupalle on tietysti kunnia-asia, että Aura otetaan myyntiin. Kun sen valmistus lopetettiin, monet lopettivat Hartwallin oluiden ostamisen ja siirtyivät muihin, sanoo kauppias Vesa Laakso.

Turkulaiset eivät ole ainoita, jotka ovat vaihtaneet Hartwallin oluet kilpailijoihin. Kymmenessä vuodessa yhtiön markkinaosuus on laskenut yli 50 prosentista 40 prosentin pintaan. Markkinajohto meni Sinebrychoffille pari vuotta sitten.

Vaikka pudotus tuntuu, huhtikuun lopussa Hartwallin ja Sinebrychoffin markkinaosuuksien ero on vain prosenttiyksikön verran.

– Meidän tahtotilamme on olla suurin panimoyhtiö. Siihen asemaan pääsee kyllä ilman johtavaa brändiä. Tämä on aika paljon portfoliopeliä, sanoo Hartwallin markkinointipäällikkö Walter Himanen.

Hartwallin ensimmäinen siirto portfoliopelissä nähtiin viime viikolla. Yhtiö kertoi aloittavansa uudelleen kymmenen vuotta sitten lopettamansa Aura-oluen valmistuksen. Aura tulee myyntiin toukokuun lopussa Turun seudulla ja myöhemmin muualla maassa.

– Turun talousalueen populaatio on sen verran suuri, että laskimme Auran pystyvän tuottamaan ihan järkevän kokoista volyymia, sanoo Himanen.

Uusien tai uusvanhojen brändien lanseerauksista Himanen ei halua vielä kertoa. Ainakin Lahden Sinisen paluuta on jo ehditty julkisuudessa haikailla.

– Meillä oli jokin aika sitten oluiden brändisalkku aika minimissään. Nyt olemme sitä taas varovaisesti kasvattaneet. Nyt siinä oli alueellisen oluen kokoinen vajaus.

Panimot satsasivat mediamainontaan viime vuonna yhteensä 5,9 miljoonaa euroa, kertovat TNS Gallupin tilastot. Tammi–maaliskuussa euroja on kulunut miljoonan verran.

Mainospanostukset eivät kulje samaa tahtia markkinaosuusprosenttien mukaan. Sinebrychoff on panostanut mainontaan kirkkaasti enemmän kuin kakkosena tuleva Hartwall. Kolmanneksi suurin panimo Olvi on säilyttänyt asemansa, vaikka se on käyttänyt mainontaan tänä vuonna huomattavan vähän euroja.

Hartwall luottaa Aura-oluen lanseerauksessa erityisesti tapahtumiin.

– Turussa 775-vuotisjuhlallisuudet, Hansapäivät ja muut kesätapahtumat ajoittuvat siten, että ne ohjaavat lanseeraushetkeä, sanoo Himanen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    3. 3

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    4. 4

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    5. 5

      EKP piti ohjauskorkonsa ja osto-ohjelmansa odotetusti ennallaan

    6. 6

      Koneen tilaukset Kiinasta vähenivät alkuvuonna

    7. 7

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    8. 8

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    9. 9

      Nordea uhkasi taas pääkonttorin siirrolla – päätös ”mieluiten ennen kesää”

    10. 10

      Stora Enso yllätti tulosparannuksella

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    9. 9

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    11. Näytä lisää