Ahvenanmaan matkailualatarvitsee parempia palveluja

Baltian maiden EU-jäsenyys haastaa saarimaakunnan turismin saralla

Vaikka Ahvenanmaalla uskotaan vahvasti maakunnan vetovoimaan, merkitsee Baltian maiden liittyminen Euroopan unioniin alueen matkailulle suurta haastetta. Veroedun poistuminen saa entistä useammat matkailijat suuntaamaan kaupoille Tallinnaan. Ahvenanmaan Yrittäjien puheenjohtaja Christer Kullman perääkin vastaukseksi vahvoja investointeja ennen muuta palvelujen kehittämiseen.

– Ahvenanmaalla vierailee virallisesti 1,5 miljoonaa matkailijaa vuosittain, mutta heistä vain 300 000 kapuaa maihin. Kasvua ei tapahdu automaattisesti ja tilanteesta on syytä olla huolissaan kilpailun kiristyessä, toteaa Kullman, jonka mukaan panostuksia tarvitaan niin maakunnan omilta yrittäjiltä ja viranomaisilta kuin laivayhtiöiltäkin.

– Varustamoiden intressissä on pitää matkailijat laivoissa, mutta esimerkiksi Tallink on rakentamassa suurta hotellia Tallinnaan. Myös me tarvitsemme lisää majoitustiloja sekä erilaisia aktiviteetteja.

Golfia, metsästystäja kongresseja

Kullman toivoo panostuksen kohteiksi uutta golfkenttää nykyisten kahden lisäksi, muiden urheilumahdollisuuksien parantamista, luontomatkailua ja metsästystä. Viimeksi mainittu on vielä täysin kehittämättä.

– Metsästyksen ongelmana on, että kaikki maat ovat yksityisiä ja monet maanomistajat suhtautuvat asiaan negatiivisesti. Toisaalta meillä on hirviä, jäniksiä, lintuja ja liiankin paljon peuroja.

Ahvenanmaalla etsitään kiivaasti keinoja matkailusesongin venyttämiseen kesän jatkoksi. Metsästyksen lisäksi tarjolla on pian valmistuva kylpylä. Parhaillaan käydään myös kiivasta keskustelua kongressi- ja musiikkikeskuksen rakentamisesta. Se mahdollistaisi suuret kansainväliset tilaisuudet.

– Ehkä akuutein ongelmamme on korkea hintataso, mikä on karsinut varsinkin ruotsalaisten matkailijoiden määrää. Asuminen on kallista – lähes Helsingin tasoa, toteaa Kullman.

Viking Line etsii kasvua Baltiasta

Viking Linen markkinointijohtaja Risto Peltola uskoo, ettei Viron ja muiden Baltian maiden liittyminen EU:hun juurikaan hetkauta Suomen ja Ruotsin välistä laivaliikennettä. Näin myös Ahvenanmaan asema säilyisi vakaana, eikä pelättyä notkahdusta matkustajavirtoihin tapahtuisi.

– Suomen ja Ruotsin väli on edelleen tärkein reittimme, jossa kuljetamme noin neljä miljoonaa matkustajaa vuosittain. Tallinnan ja Helsingin välisessä liikenteessä matkustajamäärät jäävät vajaaseen miljoonaan. Baltia on kuitenkin dynaamisesti kehittyvää aluetta, josta etsimme kasvua lähitulevaisuudessa, linjaa Peltola.

Kuljetuskapasiteetin lisäystä eli uusia laivoja ei Viking Linessa ole tiedossa tällä haavaa. Peltolan mukaan laivayhtiössä on aina investointisuunnitelmia, mutta niiden toteutuminen riippuu markkinoiden kehityksestä.

Suomen, Ruotsin ja Viron välillä on jo pitkään tahkottu 15 miljoonan matkustajan tuntumassa ja markkinat ovat vakaat.

– Valmiudet kapasiteetin lisäykseen ovat hyvät. Toisaalta kaikki aluksemme ovat monitoimisia ja autokansilla varustettuja, joten niitä voidaan käyttää tarpeen mukaan joko reitti- tai risteilyliikenteessä.

Peltola arvioi Baltian maiden EU-jäsenyyden voimistavan kaupankäyntiä ja liike-elämää Suomen ja eteläisten naapurimaiden kesken. Erityisesti hän odottaa Viron, Liettuan ja Latvian liittymistä Schengenin sopimukseen. Se lisäisi liikennettä Baltian läpi tullimuodollisuuksien kadotessa. Peltola ennustaa kuljetusputken syntymistä Suomesta Baltian läpi Keski-Eurooppaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Stockmannin tappio odotettua syvempi – näkymät ennallaan

    8. 8

      Mikä vaikuttaa asuntolainan saantiin?

    9. 9

      Tästä seuraa ongelmia – ystävä haluaa työpaikallesi

    10. 10

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää