Veikkaus hakee miljoonallamökkiläisiä futiskatsomoon

Julkaistu:

Veikkaus jakaa seuroille rahaa markkinointiin ja palkitsee parhaatmarkkinoijat

Jalkapallon katsoja käyttää otteluun keskimäärin 12–15 euroa. Samalla rahalla saa 1,5 elokuvalippua tai cd-levyn tai kolme tuoppia olutta.

Harva valitsee futiksen. Samaan aikaan kun Ruotsissa eletään täysien katsomoiden jalkapallohuumaa, kotoisen Veikkausliigan joukkueet haaveilevat kahdestatuhannesta katsojasta. Kun katsojia ei ole, ei ole tunnelmaa, ja kun ei ole tunnelmaa, ei tule uusiakaan katsojia.

Alkavalla kaudella EM-kisatkin verottavat katsomoita. Veikkausliigan pääsponsori Veikkaus vastaa haasteisiin lähes kolminkertaistamalla tukensa. Miljoona euroa vuodessa seuraavien kolmen vuoden ajan on yksi suurimmista urheilun yhteistyösopimuksista.

– Jalkapallo on harrastetuin laji, ja pääsarjan taso yleisesti luultua korkeampi. Uskomme, että ilmiö on tehtävissä ja katsomoihin tulee väkeä, joka on potentiaalista asiakaskuntaa, sanoo Veikkauksen viestintäjohtaja Ilkka Juva.

Yleisötavoitteenylittäjille palkinto

Seurojen talous on niiden 2 500 yhteistyökumppanin varassa, sillä lipunmyynti tuo vain murto-osan tuloista. Seurat ovat hyviä varainhankkijoita ja kilpailutoiminnan pyörittäjiä, mutta markkinointiin ja katsomoviihteeseen rahaa ei usein ole.

Nyt on, sillä Veikkauksen lisäpanostus menee lähes kokonaan markkinointiin. Uutta on sekin, että rahasta 250 000 euroa menee suoraan 14 seuran tileille. Liiga varmistaa, että markkinointirahalla ei nosteta pelaajapalkkioita tai kuitata velkoja.

– Seurojen markkinointisuunnitelmissa pitää olla uutta ja ennen tekemätöntä, siellä on oltava selkeitä tavoitteita, rohkeita vetoja ja yllätyksiä, listaa Veikkausliigan toimitusjohtaja Jan Walden.

Yleisötavoitteensa ylittävät seurat saavat rahapalkinnon. Rahalla palkitaan myös parhaat markkinoijat ja katsomoviihteen kehittäjät.

Vapaa-ajastataistellaan

Liiga on tehnyt Nelosen kanssa kolmen vuoden sopimuksen tv-mainonnasta. Waldenin mukaan mainosaikaa on ”aika tavalla” ja se käytetään mainostoimisto PHS:n opastuksella. Veikkaus taas tuo jääkiekosta tutun Liigavedon myös futikseen.

Liiga aikoo voittaa katsojia paitsi muulta urheilulta myös muulta vapaa-ajanvietolta.

– Mökit ovat yksi päävastustajistamme. Sitä yritämme taklata seurauskollisuuden korostamisella, värin tunnustamisella, Walden kertoo.

Muusta urheilusta jalkapallo haluaa erottua katsojalähtöisyydellään. ”Peli on tosi hyvää, tähtiä löytyy” -mainonta korvautuu ”kaverin kanssa oman seuran peliin” -mainonnalla. Tunnelma kun on tutkimusten mukaan ylivoimainen asia viihtyvyyden kannalta, pelin taso tulee kaukana perässä.

Jalkapallon Veikkausliiga alkaa 6. toukokuuta ottelulla AC Allianssi–FC Inter.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    2. 2

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Pörssitulokas Kamuxin liikevaihto kasvoi – alkuvuonna meni kaupaksi liki 10 000 autoa

    6. 6

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    10. 10

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää