Elisa ottaa tutkitun riskin

Julkaistu:

TaivasDesign loi tietoliikenneyhtiölle uuden ilmeen, jonka pitäisi kuvastaa selkeyttä, luotettavuutta ja suomalaisuutta. Brändijohtaja Petteri Anttila uskoo, että mukana on myös Radiolinjan rentous.

TaivasDesignin neuvotteluhuoneessa paukkuvat henkselit. Tietoliikenneyhtiö Elisa on edellispäivänä esitellyt uuden yhteisen brändinsä, ja ensireaktiot ovat myönteisiä.

– On ihan hemmetin huojentunut olo, myöntää Elisan brändijohtaja Petteri Anttila.

Vieressä nyökyttelevät TaivasDesignin toimitusjohtaja Mikko Helme ja luova johtaja Mikko Männistö. Yritysidentiteettien suunnitteluun erikoistunut toimisto on luonut uuden Elisan pyöreät muodot, määrittänyt sinivalkoiset värit ja etsinyt kuviin juuri oikealla tavalla hymyileviä ihmisiä.

– Nyt on tärkeintä tehdä uusi Elisa tunnetuksi ja liittää siihen myönteisiä tunteita. Jos joku vielä kolmen kuukauden päästä menee ostamaan Radiolinjan liittymää, olen pettynyt, Anttila sanoo.

Heinäkuussa on kulunut melkein vuosi siitä, kun Elisan brändiuudistus alkoi visusti piilossa julkisuudelta. Silloin Anttilakin oli vielä Radiolinjan brändijohtaja.

Elokuussa Elisa oli sekava kokoelma yhtiöitä ja brändejä, joista kuluttajat eivät oikein saaneet tolkkua. OIi Elisaa, Radiolinjaa, Soonia, Riihimäen Puhelinta ja Helnetiä. Konserni myi samaa tuotetta eri nimillä, maksoi monen brändin ylläpidosta ja ponnisteli koko ajan kirjavammiksi muuttuvilla markkinoilla.

Syksyn mittaan Elisa valitsi mainostoimistokumppanikseen Taivaan ja tutki kuluttajia. Yli sadan asiakkaan syvähaastattelu antoi selkeän ohjeen: yksi suuri brändi on parempi kuin pussillinen pieniä. Yhtiö listasi Radiolinjan ja Elisan plussia ja miinuksia, kuunteli Taivasta ja mietti. Varmuuden vuoksi molempien sukulaisuutta alettiin korostaa mainonnassa jo etukäteen.

Helmikuussa Elisa valitsi Elisan. Päätöksestä tiesivät vain ylimmät johtajat, mutta huhut kyllä kulkivat.

– Ihmiset kauhistelivat, että ei kai vaan kivasta Radiolinjasta luovuta. He eivät tienneet, millainen uusi Elisa on, Anttila sanoo.

Johtoryhmä ja Taivas tiesivät. Konseptia oli täsmennetty jo kuukausia. Männistö joukkoineen oli väsännyt kymmeniä logoehdotuksia, joista Anttila sai nähtäväkseen parhaat. Juuri oikean sinisen värin löytäminen vei viikkoja. Sinisen tehtävä on muun muassa muistuttaa kuluttajalle tyylikkäästi, että Elisa on kokonaan suomalainen.

– Logo on minusta sairaan hyvä. Sininen henkii Elisan luotettavuutta. Selkeys ja iloisuus tulevat Radiolinjasta, ihastelee Anttila.

Maaliskuussa melkein valmis logo ja uuden Elisan konsepti menivät asiakkaiden arvioitaviksi. Tutkittavat arvioivat graafisen ilmeen moderniksi, selkeäksi, luotettavaksi ja suomalaiseksi. Konseptikin kiinnosti kovasti.

Tulokset kuultuaan Männistö väänsi, käänsi, karsi ja sovelsi, kunnes jäljellä oli lopullinen versio logosta ja valtavasti muuta yrityksen identiteettiin kuuluvaa. Viime torstaina kaikki oli valmista. Tai ainakin melkein: 400 auton teippaaminen vie toukokuun puoliväliin, työasujen uusiminen jää syksyyn ja 80 myymälän ilmeet muuttuvat kampanja kampanjalta.

Se, että paljon on jo kunnossa, johtuu tiukasta projektinhallinnasta.

– Jaoimme uudistuksen 16 osaprojektiin, jotta pystyimme delegoimaan vastuita ja tuottamaan materiaalia erissä. Samaan aikaan piti pitää kokonaisuus mielessä, Anttila sanoo.

Yksi yhä jatkuva osaprojekti ovat konsernin työntekijät. Vannoutuneimmatkin radiolinjalaiset pitäisi saada tuntemaan itsensä elisalaisiksi. Siksi Anttila puhuu koko ajan uudesta Elisasta.

– Brändimuutos auttaa varmasti yhtenäisen yhtiökulttuurin luomisessa. Se olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    4. 4

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    7. 7

      Saksalaisoikeus päätti: Sony saattaa sittenkin loukata suomalaisen SSH:n patenttia

    8. 8

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    9. 9

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    10. 10

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    3. 3

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    4. 4

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    5. 5

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    6. 6

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    7. 7

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    8. 8

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    9. 9

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    10. 10

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää