Itälaajentuminen lisää rekkarallia Euroopan teillä

Julkaistu:

Uusien EU-maiden rapistunut tieverkosto vaatii valtavia investointeja

Euroopan unionin itälaajentumisen odotetaan kaksin- tai kolminkertaistavan Saksan ja uusien jäsenmaiden väliset kuljetukset kymmenessä vuodessa.

Keski- ja Itä-Euroopan satamista ja rautateistä ei ole nykykunnossaan kilpailijaksi maanteille, eli maanteiden osuus kuljetuksista kasvaa voimakkaasti, vaikka kehitystä on yritetty pitkään ohjata juuri päinvastaiseen suuntaan.

– Tieliikenteen osuus kuljetuksista nousee 45 prosentista vuonna 1998 peräti 72 prosenttiin vuonna 2010, kuvaili Saksan liikenneministeriön valtiosihteeri Angelika Mertens alan seminaarissa Berliinissä.

Euroopan komission tutkijaryhmä on arvioinut, että idän liikenneinfrastruktuuriin pitäisi investoida vuosittain sata miljardia euroa. Tukibudjeteissa on tälle vuosikymmenelle vasta runsas neljännes tästä.

– Vaikka kaikki uusien jäsenten saamat tukirahat laitettaisiin liikenteeseen, se ei riittäisi infrastruktuurin uusrakentamis- ja korjaustarpeeseen, selventää Mertens.

– Suotavaa olisi mobilisoida mahdollisimman paljon yksityistä pääomaa. Lisäksi pitäisi ehdottomasti parantaa hankkeiden koordinaatiota maiden välillä, hän toivoo.

Määrän ohella muuttuu myös kuljetusten laatu. Uusien jäsenmaiden talouksien kasvaessa kuljetetaan yhä enemmän arvokkaampaa tavaraa, eli kuljetusten koot pienenevät, nopeuden merkitys kasvaa ja kuljetusten määrä suhteessa tavaran painoon nousee.

– Asiakas odottaa korkeaa ajotiheyttä ja hyvää palvelua esimerkiksi kuljetusten jäljityksessä. Tulliosaamisen tilalle nousee it-osaaminen. Pienempien yritysten on pakko verkottua, arvioi Uwe Bierfreund, joka vetää Itämeren liikennettä harjoittavien yhtiöiden yhteisyritystä ILS:ää.

Lyypekin sataman johtaja Manfred Evers kantaa itälaajentumisen alla huolta siitä, miten käy suomalaisyhtiöiden kuljetuksille. Suomalaisliikenne tuo lähes 15 prosenttia sataman tuloista, ja Evers pelkää osan siitä siirtyvän idempänä sijaitseviin satamiin.

Saksan sisäisistä kuljetusmarkkinoista on pitkällä tähtäimellä uhanalaisena noin viidennes, arvioi McKinseyn tutkija Michael Ottembra. Kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin moninkertaisesti suuremmat.

Saksalaisyritysten valttikortteja ovat Ottembran mielestä täsmällisyys ja luotettavuus sekä hyväkuntoiset ajokit ja laitteet. Itäeurooppalaisten kuskien ansiona ovat puolestaan halpojen palkkojen ohella joustavuus työajoissa ja hyvä kielitaito.

Saksalaisyrityksissä matalapalkkaiset itäkuskit saavat työskennellä viiden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    8. 8

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    9. 9

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    10. 10

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää