X3 on ponteva pikkuveli katumaastureiden luksusluokkaan

Julkaistu:

BMW:n uusi X3 on syntisen hauska ajettava

BMW:n iso katumaasturi X5 on ollut myyntimenestys samaan tapaan kuin esimerkiksi Volvon jyhkeä XC 90. Hiukan pienempien luksusluokan katumaastureiden sarjassa oli puolestaan tyhjää ennen BMW:n X3:a.

X3 ei varsinkaan hyötytiloiltaan ole kovinkaan paljon isoveljeä pienempi. Esimerkiksi tavaratila on käytännössä yhtä suuri kuin X5:ssä eli ihan mukavan kokoinen. Joku onkin jo ehtinyt huolestua, että huokeampi X3 syö markkinat isoveljeltään.

X3 seuraa isompansa jalanjäljillä myös pahanteossa. Koeajettu automaattivaihteinen, kolmilitraisella bensakoneella varustettu auto on kokoisekseen melkoinen bensarosvo. Ympäristötietoiselle on onneksi tarjolla myös dieselversio, joka BMW:n loistavasti onnistuneen kehitystyön ansiosta on yhtä suorituskykyinen, mutta hurjasti taloudellisempi kuin bensaversio.

Bensankulutukseen nähden X3:n polttoainesäiliö (67 litraa) on turhan pieni. Toimintasäde yhdellä tankkauksella jää lyhyeksi.

Bensakoneinen X3 vaalii bemarin sporttista mainetta pitämällä kuusisylinterisen moottorin murinan ilmeisen tarkoituksellisesti kuljettajan kuultavana. Moottorimelu ei tässä tapauksessa ärsytä, mutta matalaprofiilisista nastarenkaista sisään tuleva rouske ei ole yhtä miellyttävää.

Koeajoautossa oli lisävarusteena peräti 18-tuumaiset vanteet ja niissä vain 50-sarjan renkaat. Tämä Suomen oloihin järjetön rengastus haittasi kuitenkin talviajettavuutta ihmeen vähän.

Pitävät nokialaiset ja tehokas, luistonhallinnalla varustettu nelivetoauto on ajettavuudeltaan huikea yhdistelmä ääriliukkaille talviteille. X3 pysyy kuitenkin helposti hallinnassa oloihin nähden järjettömissäkin nopeuksissa. Se ei ole pelkästään hyvä asia, jos ajonhallintajärjestelmä on pois kytkettynä.

Osansa ajovakauteen tuo nelivetojärjestelmä, joka jakaa voimaa joustavasti akseleiden välillä tarpeen mukaan. Ajossa järjestelmän toiminnasta ei keksinyt pahaa sanottavaa. Paksujen hankien alla olleisiin maastoihin tai jyrkkiin rinteisiin ei tosin tullut edes yritettyä, mutta lumipöperöissä auto eteni hienosti.

Olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan katumaasturit ja erityisesti BMW:t eivät ole mitään jorpakkoautoja. Kuoppaisille tai lumisille mökkiteille ne ovat kuitenkin omiaan. Bemarilla ei tarvitse tinkiä maantieajettavuudestakaan.

Perävaunun vetokyvyllään X3 nousee katumaastureiden jokamiesluokan yläpuolelle, mutta oikeiden maastureiden hinauskykyyn jää vielä matkaa. Tyyliin sopisivat vesisukset katolle ja traileriin nopea vene.

Hintaluokkaan nähden kovahkon melun takia moottoritieajo on selvästi tylsempää kuin kurvailu. Pitkän matkan mukavuutta verottaa myös turhan pieni kuljettajan istuin, joka on kuitenkin hyvin sähköisesti säädettävissä.

Koeajoautossa oli oheisen taulukon listahintaan sisältyvien varusteiden lisäksi melkoinen kasa erikseen maksettavia herkkuja, joista isoimman vaikutuksen teki hulppean suuri lasikattoluukku (2 620 euroa). Se tuo suljettunakin avoauton tuntua talviseen ajoon.

Avattuna luukku synnyttää huminaa hämmästyttävän vähän ja sitä voi kuvitella pitävänsä auki muuallakin kuin rantabulevardilla.

Pysäköintitutkan piipitykseen kuitenkin ehti jo muutamassa päivässä kyllästyä.

Navigointijärjestelmä, integroitu puhelin, kaarteen mukaisesti kääntyvät valot, televisio, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja paljon muuta koeajoautosta löytyi. Eikä siinä vielä kaikki, jos vaan ostajalla riittää rahaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    2. 2

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    3. 3

      Kommentti: Lukion ensimmäisen viikon kulut 860 euroa – onko koulutus enää kaikille mahdollista?

    4. 4

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    5. 5

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    6. 6

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    7. 7

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    8. 8

      Pikavippifirma vaati tiedot tilitapahtumista lainan saamiseksi – ”Iso kysymys on se, mihin tietoja aiotaan käyttää”

    9. 9

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    10. 10

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    3. 3

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    4. 4

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    5. 5

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    6. 6

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    7. 7

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    8. 8

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    9. 9

      Trump uhkaa hallinnon sulkemisella, jos Meksikon muuria ei rakenneta

    10. 10

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    7. 7

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      Seppälää haetaan konkurssiin

    11. Näytä lisää