Tieverkkoon tulee investoida alueidenkehittymisen turvaamiseksi

Julkaistu:

Lehdistössä on keskusteltu paljon tieinvestointien jälkeenjääneisyydestä liikenneturvaa heikentävänä tekijänä. Päätieverkkomme on tässä suhteessa monilta osin vanhentunut ja vaarallinen liian vähäisten kehitys- ja kunnossapitoinvestointien vuoksi. Tieinvestoinnit eivät ole yksinkertaisesti pysyneet liikennemäärien kasvun tahdissa.

Päivi Vihma pääkirjoituksessaan "Kun liikenne tökkii, talous tökkii" (Talouselämä 2.4.) ja Ari Kähkösen "Onko väyläomaisuus hallinnassa" (Tie ja liikenne 11.3.) tarkastelevat napakasti tieinvestointeja ja niiden tasoa sekä talouden kehityksen että tiestön arvon säilyvyyden näkökulmista. Haluan tuoda tähän myös aluekehitysaspektin.

Logistisesti sijaitsemme Euroopan koilliskulmassa, markkinoihimme nähden hankalammin kuin mikään muu Euroopan unionin jäsenmaista. Osittain emme voi tälle mitään, osittain voimme. Se, miten tuotto- ja kustannustehokkaasti investoimme liikenneinfrastruktuuriimme, vaikuttaa logistiikkaongelmaamme parantavasti. Valitettavasti viime vuosien kehitys on ollut huolestuttavaa erityisesti tiestön osalta. Tiefakta 2003:n mukaan Tiehallinnon ylläpitämän tiestön tasearvo oli 15,1 miljardia euroa. Viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana tämä arvo on koko ajan laskenut, koska tieinvestoinnit ovat jääneet selvästi poistoja pienemmiksi. Samanaikaisesti liikenne tieverkossa on lisääntynyt tasaista kolmen prosentin vuosivauhtia. Aukon kasvaminen tieinvestointien ja liikennemäärien välillä ei voi jatkua loputtomiin.

Pelkästään tieverkossa olevista 14 000 sillasta 40 prosenttia on lähivuosina välttämättömän peruskorjauksen tarpeessa puhumattakaan siitä, että etelä–pohjoinen valtasuonemme Helsinki–Jyväskylä–Oulu pitäisi rakentaa moottoritieksi 2015 mennessä. Turku–Helsinki-moottoritien valmistuminen koko pituudeltaan on näköpiirissä, mutta myös sen jatko rajalle ja Pietariin olisi saatava suunnittelupöydille ja rahoitusvarauksiin.

1960-luvulla tiestöämme kehitettiin tuotto- ja kustannustehokkaasti Maailmanpankin lainoittamana ja 1970–1980-luvuilla osittain parlamentaarisen liikennekomitean viitoittamana ja tukemana. Nyt maan hallituksen liikenneministeriö veturinaan tulisi tiedostaa vanhat tosiasiat tiestön ja talouden kehitysyhteydestä. Tieinvestointien tasoa sekä kehittämisessä että kunnossapidossa olisi välittömästi ja määrätietoisesti nostettava. Tämä toimintalinja alentaisi selkeästi yritystemme logistisia kustannuksia ja lähentäisi meitä EU:n ydinmarkkinoihin.

Aluekehitys vauhdittuisi tieinvestointien myötä muun muassa helpottamalla eri alueiden yritysten välistä verkottumista sekä edistämällä matkailua. Tietenkin myös kesäisin kasvava liikenne kesämökeille ja kesätapahtumiin vaatii vetävämpää tiestöä.

Itsestäänselvää on, että keskeisten pääteiden rakentaminen moottoriteiksi on eräs tehokkaimmista ellei tehokkain liikenneturvan kehittämiskeino. Tämä toimintalinja korostuu vielä talviolosuhteissa.

Kaiken kaikkiaan maamme yleiset tiet ja niitä hoitava Tiehallinto olisi nähtävä toiminnassaan ja palveluissaan koko talouteemme säteilevänä valtionyhtiönä, joka poikkeuksellisesti taseensa vahvuudella tuo panoksensa talouteemme. Paremmat tiet johtavat korkeampaan elintasoon.

Kirjoittaja on Suomen Tieyhdistyksen entinen varapuheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    8. 8

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    9. 9

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää