Asiakas voi vaatia piilokulujen hyvitystä

Julkaistu:

Skandia Lifen sijoitussidonnaisen eläke- tai sijoitusvakuutuksen virheellisen tarjouslaskelman perusteella ottaneet voivat viedä valitusasiansa Kuluttajien vakuutustoimiston tai Vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi.

Toinen tie on vaatia oikeusteitse virheellisen tarjouslaskelman pimittämien kulujen hyvittämistä.

Asiakkaan on kuitenkin aina syytä ensin neuvotella vakuutusyhtiön kanssa ja hankkia yhtiöstä kirjallinen päätös. Vakuutuksia välittävien asiamiesten tekemistä sopimuksista vastaa vakuutusyhtiö eli Skandia Life. Vakuutusmeklarit taas vastaavat itse välittämistään vakuutuksista.

Virheellisellä tarjouslaskelmalla myydyn vakuutuksen on saattanut saada jokainen Skandia Lifen asiakas, joka on ostanut vakuutuksensa ennen 8.7.2003.

Kuluttajien vakuutustoimistossa tai Vakuutuslautakunnassa ei ole tällaisia tapauksia ollut käsiteltävänä.

– Vakuutussopimuslaki velvoittaa vakuutusyhtiön antamaan tietoa tuotteista ja olennaisista rajoituksista. Jos vakuutusyhtiö ei anna laissa tarkoitettuja tietoja tai antaa harhaanjohtavaa tietoa, on vakuutus voimassa sen sisältöisenä kuin asiakkaalla oli saamiensa tietojen perusteella aihetta käsittää. Tämä on lain sisältö vakuutusyhtiön tiedonantovelvollisuudesta lyhyesti sanottuna, kertoo Kuluttajien vakuutustoimiston johtaja Irene Luukkonen.

– Jos meille tulee Kuluttajien vakuutustoimistoon tai kirjallisia suositusluonteisia lausuntoja antavaan Vakuutuslautakuntaan tapaus, jossa asiakas esittää vaatimuksensa vakuutusyhtiön tiedonantovelvollisuudesta, käymme läpi kaiken materiaalin ja arvioimme, mikä on tuossa yksittäisessä tapauksessa tilanne.

Luukkonen ei halua ennakolta ottaa kantaa Skandia Lifen tarjouslaskelmiin.

Vakuutuslautakunnassa käsiteltiin viime vuonna tapausta, jossa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ottanut pariskunta valitti vakuutusyhtiön perineen enemmän kuluja kuin tarjouksesta ilmeni. Kyseisessä tapauksessa vakuutusyhtiö oli tarjouksessaan antanut asiakkaalle kiinteät, vuotuiset kulut pennin tarkkuudella.

Tämän vuoksi Luukkonen korostaa, että tapausta ei voi sellaisenaan käyttää ennakkotapauksena siitä, miten mahdollisia Skandia Lifen tarjouslaskelmaan liittyviä kiistoja lautakunnassa ratkotaan.

Pariskunta oli saanut vakuutusyhtiöltä tarjousasiakirjan, jonka liitteenä oli arvio vakuutussäästön kehittymisestä, vakuutukseen liittyvät kulut eriteltyinä markkamääräisesti, vakuutusta koskeva tuoteseloste, vakuutusehdot, hinnasto sekä tiedote asiakashyvityksestä.

Lautakunta katsoi vakuutuksenottajien saamien asiakirjojen perusteella jääneen epäselväksi, mikä on vakuutusyhtiön perimän hoitopalkkion laskentatapa ja minkä ajankohdan mukaisen vakuutussäästöjen määrän perusteella palkkio lasketaan. Todellisten kulujen selvittäminen olisi edellyttänyt tuoteselosteen tarkkaa tutkimista.

Vakuutuslautakunnan mielestä vakuutusyhtiön piti oikaista perimiensä hoitopalkkioiden määrät vakuutuksista antamiensa tarjousten mukaisiksi. Vakuutuksenottajille piti palauttaa heiltä liikaa peritty määrä viivästyskorkoineen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    7. 7

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    8. 8

      HS: Microsoft lakkautti puhelinyksikkönsä – viimeisten työvelvoite päättyi kesäkuussa

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      Osakkeet jyrkimmässä laskussa yli kuukauteen New Yorkissa – kyberhyökkäys iski tekno-osakkeisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    6. 6

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    7. 7

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    8. 8

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    9. 9

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    10. 10

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää