Hei, me markkinoidaan!

Kalle Isokallion kolumnit iltapäivälehdessä ovat hauskoja luettavia. Selvästi huomaa, kuinka kultaisen kädenpuristuksen tuoma taloudellinen riippumattomuus vapauttaa ihmisen ajattelemaan omilla aivoillaan ja sanomaan mitä ajattelee.

Isokallion kolumnit ovat raikkaita tuulahduksia korporaatiotiedonantojen urvahduttamassa maassa. Usein hän pohtii syitä, joiden takia suomalaisten on vaikea menestyä tässä julmassa globaalitalouden maailmassa.

Olen samaa mieltä Isokallion kanssa siitä, että ongelmamme ei ole teollisuus vaan palvelujen puute ja erityisesti innovaatioiden puute palveluissa, prosesseissa ja markkinoinnissa. Meille on opetettu että markkinointi on rumaa ja tuotanto kaunista. Kun olin pieni ja ihmettelin sellutehtaan hajua, isäni sanoi että "raha haisee".

Suuri suomalainen kilpailukyky nojaa yhä hyvin vähän markkinointiin ja hyvin paljon tuotannollisiin innovaatiohin ja tehokkuuteen.

Vertailun vuoksi ruotsalaisesimerkki: pörssiyhtiö Securitaksen liikevaihto on 6,5 miljardia euroa. Securitas tarjoaa turvapalveluja ja työllistää 200 000 ihmistä. Kuinka moni suomalaisyritys työllistää yhtä paljon väkeä eikä toimi teollisuudessa?

Miksi Suomi on niin hyvien insinöörien ja niin huonojen markkinoijien maa? Omasta ja kollegoideni puolesta: kunnioitamme suomalaisia insinöörejä ja haluamme olla globaalisti yhtä hyviä kuin he.

Osallistuin Corporate Imagen järjestämään innovaatioita käsittelevään seminaariin. Sieltä jäi mieleen muutama hyvältä tuntuva ajatus.

Esko Aho pelkisti valtion tai yhtä lailla yrityksen resurssit neljään tekijään: fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen pääomaan sekä järjestelmämuutoskykyyn. Pidin mallista paljon. Soveltaen voi sanoa, että Suomessa fyysisen pääoman kartuttaminen ja jalostaminen on ollut keskeinen strategia. Henkisen ja erityisesti sosiaalisen pääoman kartuttaminen takkuilee.

KTT, innovaatiotutkija Seija Kulkki kuvaili kasvavia haasteita: teollisuus ei ole enää tuotantoa eikä varsinkaan tavarantuotantoa. Lisäksi pääomat liikkuvat valon, ihmiset lentokoneen ja ideat ajatuksen nopeudella näkymättömissä verkostoissa.

Lähes aina tuotteeseen liittyy mielikuvaelementti, brändi. Siitä huolehtiminen ei ole perinteinen vahvuutemme. Parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja osaavat parhaiten yhdistellä ulottuvilla olevia resursseja.

Olisiko aika tunnustaa sosiaalisen pääoman, aineettoman pääoman kuten brändien sekä markkinointiosaamisen arvo menestystekijöinä? Suomi saattaisi jopa olla kypsä moniarvoisuuteen. Perinteinen teollisuus ja palvelut sekä markkinoijat täällä ja muualla loisivat uutta menestystä tehokkaissa verkostoissa. Voisi syntyä vaikka suomalainen securitas.

Kirjoittaja on mainostoimisto FCB/Espan toimitusjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      OP ja Fortum rakentavat yhdessä latauspisteitä sähköautoille

    6. 6

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    7. 7

      Opecilta odotetaan uusia tuotanto­rajoituksia – öljyn hinta nousussa

    8. 8

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    9. 9

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    6. 6

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    7. 7

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    8. 8

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää