Skandaali paisuu

Julkaistu:

Toimitusjohtaja Matti Oksanen etsii herkeämättä uusia kykyjä ja manaa mainosalan koulutuksen puutetta

Kolmivuotias mainostoimisto Skandaali ei vielä tiedä pahasta maailmasta mitään.– Kun perustimme toimiston, oli hyvä markkinatilanne. Nytkin on, sanoo toimitusjohtaja Matti Oksanen.

Numeroitten mukaan Skandaali voi mainiosti myös viime vuonna. Tälle vuodelle Oksanen ennakoi vuoden mittaan ja viime kuukausina tulleitten uusien asiakkuuksien ansiosta ainakin kolmanneksen kasvua myyntikatteeseen, siis noin 2,5 miljoonan euron tuntumaan.

Tulosta toimisto on tehnyt ensimmäisestä vuodesta asti, muuta ei vielä tavoitteisiinsa nähden riittävästi. Tähtäimessä on ylittää 20 prosenttia myyntikatteesta, ehkä jo tänä vuonna.

– Olemme investoineet ihmisiin ja kasvuun, Oksanen perustelee rauhallista tulostahtia.

Paisuvaa asiakasjoukkoa hoitamaan Oksanen tarvitsee lisää väkeä.

– Rekrytointi on päällä koko ajan. Vuodenvaihteessa Skandaalin tekijöitä oli 20, nyt 23 ja joulun maissa 26.

Lopullinen tavoite on noin 30 hengen joukkue, joten Oksanen ei kaavaile toimistosta isoa tehdasta.

– Vaikea on löytää näitäkin. Taitavia on niin vähän.

Oksanen ärhentelee suomalaiselle koulutusjärjestelmälle:

– Suomi ei pärjää, ellei täällä ymmärretä tai haluta investoida markkinointiviestinnän koulutukseen. Tapasin vastikään ruotsalaisen suunnittelijatiimin. Kaikki porukasta olivat kolmivuotisen mainoskoulun käyneitä. Olisipa sellainen meilläkin.

– Rytmi on nykyään niin kova ja työ vaativaa, että emme kerta kaikkiaan voi palkata harjoittelijoita.

Oksasella on 18 vuoden perspektiivi mainosmaailmaan. Hänen uransa on kulkenut muun muassa Turkama- ja Salomaa-konsernien kautta yrittäjäksi. Vuonna 1993 perustamansa toimiston hän myi 1999 kansainväliselle Euro RSCG -ketjulle ja perusti heti seuraavana vuonna Skandaalin.

Skandaalin menestystä siivittivät viime vuoden merkittävät uudet asiakkaat: MTV3, Fujitsu Services ja Valio, joka laajensi asiakkuuttaan jogurteista jäätelöihin ja koko vientimarkkinoiden mainontaan. Kaikkiaan uusia asiakkaita tuli viime vuonna tusinan verran.

Oksasen mukaan mainostoimiston viisas kasvu tapahtuu niitten voimavarojen varassa, jotka toimistolla jo on.

– Olemme menneet koko ajan eteenpäin tulorahoituksella. Kun aloitimme, meillä ei ollut yhtään asiakasta, ei edes salaista sukanvarsisopimusta kenenkään meikäläisen entisten asiakkaitten kanssa. Sen sijaan meillä oli hyvä suunnitelma: nousta Suomen mainostoimistojen kolmen kärkeen viidessä vuodessa.

Myyntikatteella mitaten Skandaali on ulkona vielä kahdenkymmenen suurimmankin joukosta. Oksasen menestyskriteerit ovat kuitenkin toiset:

– Mainostajien antama kiitos ja alan tunnustukset. Emme viime vuonna menettäneet yhtään asiakasta. Olemme myös päässeet tavoitteisiimme työn laadussa.

Oksanen uskoo että kuluvasta vuodesta tulee ”vielä mielenkiintoisempi kuin viime vuosi”.

– Asiakkaat tuntuvat olevan liikenteessä.

Kilpailun kautta Skandaalin viime aikojen suurista asiakkaista ovat tulleet muun muassa MTV3 ja Kauppalehti.

Oksanen muistuttaa, että suurin osa tuli ilman kisavaihetta.

– Tilikilpailuun on turha lähteä, jos mukana on enemmän kuin kolme toimistoa tai jos aiempi toimisto on pyydetty mukaan. Silloin asiakas ei hae todellista muutosta, vaan ainoastaan peilaa nykyisen toimistonsa tekemisiä muihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    9. 9

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää