Mainostajat säilyttivät mielenrauhansa

Mainostaja seuraavat toimistojensa taloudellista tilaa tarkasti, muttailman paniikkia

Hartwallin markkinointijohtaja Esa Rautalingolla on menossa laaja toimistokierros, kun juomayhtiö valitsee uutta mainostoimistoa joukolle kärkimerkkejään. Lapin Kulta -oluen osalta valinta jo ratkesi: merkin mainontaa tekee nyt Hasan & partners.

Uutta kumppania etsivät vielä Hartwallin Jaffa, kivennäisvesibrändi Novelle, terveysjuoma Fenix, Upcider-siideri ja Otto-lonkero.

Viimeistään elokuussa kaikki kuusi merkkiä ovat kahdessa–neljässä toimistossa.

Säännöllistä raportointia taloudellisesta tilanteesta Rautalinko ei toimistokumppaneilta erityisesti vaadi.

– Ongelmatapaukset tietysti karsimme pois, mutta se pitää muistaa, että kärkitoimistot kyllä kestävät muutaman huononkin vuoden. Valtaosalle toimistoista 10–15 prosentin myyntikatemenetys on ihan kestettävissä. Ala on aika syklinen ja heikkoihin vuosiin on totuttu. Vielä en ole nähnyt liian dramaattisia lukuja.

Rautalinko toteaa myös, että toimiston myyntikatenotkahdus saattaa olla mainostajalle jopa mahdollisuus. Ikävä puoli asiassa on se, että menetyksiä paikkaava toimisto voi asiakashankintakiihkossaan tehdä liian pitkälle meneviä kompromisseja esimerkiksi hinnoissa ja siten pedata itselleen lisää vaikeuksia.

Meneillään olevissa toimistovalinnoissa Rautalinko pitää langat tiukasti näpeissään.

– Vastaamme itse brändistrategiasta. Toimistolta edellytämme sen ymmärtämiselle perustuvaa viestintästrategista näkemystä. Otamme itse yhteyttä niihin toimistoihin, joiden näkemyksiä haluamme kuulla.

Valintaprosessissa Rautalinko käy läpi toimiston taloudellisen tilan, asiakaslistan ja työnäytteet. Toimistolle on eduksi, jos sillä on kokemusta työskentelystä päivittäistavaroiden ja kaupan kanssa.

Mainonnan tasosta Rautalinko pitää osoituksena pärjäämistä alan kilpailuissa.

– Kaiken tämän lisäksi keskusteluista pitää jäädä tuntuma, että toimisto on yhteistyökykyinen.

– Leiskakisojen järjestäminen ei meitä nyt kiinnosta. Mediasta näemme joka päivä toimistojen kyvyt ja valmiudet.

Valion markkinointijohtaja Annikka Hurme kasvatti viime vuonna tuntuvasti yhtiönsä asiakkuutta mainostoimisto Skandaalissa.

– Mainostoimiston taloudellista kehitystä seuraamme samalla lailla kun muitakin yhteistyökumppaneita. Perusteiden on oltava kunnossa, ja kun näin on, mainostoimisto valitaan sen jälkeen sen mukaan, kuinka pätevä se on vastamaan brändimme vaatimuksiin, Hurme sanoo.

Hurmeen listalla tärkeimmät valintakriteerit ovat strateginen osaaminen, joka yhdistyy luovuuteen sekä joustava ja ammattitaitoinen projektien ja kampanjoiden hoito.

Finnet-ryhmä valitsi eilen kahdeksan ehdokkaan joukosta mainostoimisto Konseptin luotsaamaan brändiään. Toimistojen kanssa keskusteltiin myös niiden taloudellisesta tilasta ja näkymistä.

– Tältäkin osin edellytämme, että toimiston omat prosessit ovat kunnossa, Finnet-ryhmän markkinoinnista vastaava johtaja Petri Hautala toteaa.

Hautalan kokemuksen mukaan toimistot eivät itse välttämättä nosta numeroitaan esille.

– Myyntipuheissa niitä ainakin tulee esille aika harvoin, ellei nyt ihan kolmen A:n toimistosta ole kyse.

Finnetin tapoihin kuuluu, että mainostoimistokumppanin taloudellisesta tilanteesta keskustellaan muutaman kerran vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    9. 9

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    10. 10

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää