Ruuhkamaksuja ei tarvita

Ruuhkamaksut halutaan jälleen nostaa poliittisen keskustelun asialistalle. Vaikka pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmässä on kieltämättä monia ongelmia ja paljon parantamisen varaa, ruuhkamaksujen käyttöönotto on väärä lääke niihin. Lontoon esimerkin kritiikitön kopiointi meille ei ole järkevää. Lontoota ja Helsinkiä ei voi mittaluokaltaan verrata toisiinsa.

Ruuhkamaksujen puolustajat perustelevat järjestelmää toisaalta ihmisten pakko-ohjauksella joukkoliikenteen käyttäjiksi, toisaalta tapana rahoittaa uusia joukkoliikenneinvestointeja. Kumpikaan perustelu ei kestä syvällistä tutkiskelua. Lisäksi ruuhkamaksujen kielteiset kokonaisvaikutukset kaupunkirakenteeseen jäävät poikkeuksetta keskustelussa huomioimatta. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen varsinaiset ongelmat ratkeavat muilla keinoilla kuin ruuhkamaksuilla.

Kun puhutaan ruuhkissa autoileville langetettavista haittamaksuista, yleensä tarkoitetaan kantakaupungin rajan ylittävää liikennettä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että muusta pääkaupunkiseudusta poiketen kantakaupungin autoliikenne ei juuri kasva. Sen sijaan seuraavan 20 vuoden kuluessa ennakoidaan kehäteiden liikenteen kasvavan Kehä 1:llä 25–30 prosenttia ja Kehä 3:lla jopa 80–90 prosenttia. Kantakaupunkiin kohdistuvasta suorasta liikenteestä joukkoliikenteen osuus on noin 50 prosenttia. Kehillä vastaava osuus on vain 30 prosentin luokkaa. Aitoa tarvetta ruuhkamaksuihin ei kantakaupungin liikenteessä ole, vaikka Kampin jättityömaa juuri nyt aiheuttaakin monia ongelmia.

Haittamaksujen, joiksi ruuhkamaksutkin on luettava, tarkoituksena on vaikuttaa liikenteessä liikkuvien ja yritysten päätöksiin. Niin asumisen kuin yritystoiminnankin sijoittautumispäätöksen kokonaisyhtälöön ruuhkamaksu vaikuttaa negatiivisesti. Helsingin kaupungin väestö- tai työpaikkamäärä ei ole viimeisen 35 vuoden aikana kasvanut juuri lainkaan. Sen sijaan muun pääkaupunkiseudun asukasmäärä on samana aikana yli kaksinkertaistunut, ja työpaikkojen määrä on nelinkertaistunut. Pääkaupunkiseudun kasvupaine kohdistuu jatkossakin kantakaupungin ulkopuolelle. Liikenteen rajoittamisen sijaan lähitulevaisuuden suuri haastee on se, miten vältämme amerikkalaistyyppisen satelliittikaupunkirakenteen syntymisen. Kantakaupungin liikenteeseen kohdistuvat ruuhkamaksut johtavat yksinkertaisesti siihen, että yhä useampi ostos- ja palvelun hankintamatka suuntautuu ydinalueiden ulkopuolelle. Asuminen ja yrityksen sijoittaminen on houkuttelevampaa sinne, missä haittamaksut eivät rasita. Kaupunkirakenne pirstaloituu.

Ruuhkamaksuja vaaditaan myös joukkoliikenneinvestointien rahoittajaksi. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen varsinainen ongelma ei suinkaan ole rahanpuute. Puute on järjenkäytössä. Kuka meistä voi käsi sydämellä puolustaa pääkaupunkiseudun nykyistä joukkoliikennejärjestelmää, jossa seudun joukkoliikenne jakautuu saarekkeisiin. Niissä on käytössä lähes kaikki mahdolliset toisiinsa yhteen sopimattomat joukkoliikennemuodot, joita suunnitellaan yhä edelleen.

Toimiva koko pääkaupunkiseudun kattava joukkoliikennejärjestelmä ei synny sakoilla tai haittamaksuilla. Järki on ainoa lääke.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miksi työhaastattelussa kysytään harrastuksista? 5 asiaa, jotka rekrytoija haluaa selvittää

    2. 2

      Kommentti: Kuin Neuvostoliiton loppuajat – Nämä 5 kuvaa kertovat totuuden Suomen ”vahvasta kasvukaudesta”

    3. 3

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    4. 4

      Asuntojen hinnat putosivat näissä kunnissa – 1960–1970-luvuilla rakennetut talot selittävät

    5. 5

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    6. 6

      Trumpin kauppalinjaukset vuotivat julkisuuteen – huolettavat Suomessa

    7. 7

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    8. 8

      Suomen Hoivatiloilla pirteä aloitus pörssin päälistalla

    9. 9

      EU jatkaa kiinalaisten aurinkopaneelien polkumyyntitulleja

    10. 10

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    2. 2

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    3. 3

      Juristeilta meni tähän 360 000 tuntia – tietokone tekee sekunneissa

    4. 4

      Ensin 30, pian 80 ja täydellä teholla 200 – taas on töitä tarjolla

    5. 5

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    6. 6

      Seppälä hakeutuu yrityssaneeraukseen – ”taistelutahtoa riittää”

    7. 7

      Näkökulma: Liittovaltio tai ero – tätä EU ei uskalla sinulta kysyä

    8. 8

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    9. 9

      Postimerkit kallistuvat jälleen – viidessä vuodessa hinta noussut 73 %

    10. 10

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    6. 6

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää