Ruuhkamaksuja ei tarvita

Julkaistu:

Ruuhkamaksut halutaan jälleen nostaa poliittisen keskustelun asialistalle. Vaikka pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmässä on kieltämättä monia ongelmia ja paljon parantamisen varaa, ruuhkamaksujen käyttöönotto on väärä lääke niihin. Lontoon esimerkin kritiikitön kopiointi meille ei ole järkevää. Lontoota ja Helsinkiä ei voi mittaluokaltaan verrata toisiinsa.

Ruuhkamaksujen puolustajat perustelevat järjestelmää toisaalta ihmisten pakko-ohjauksella joukkoliikenteen käyttäjiksi, toisaalta tapana rahoittaa uusia joukkoliikenneinvestointeja. Kumpikaan perustelu ei kestä syvällistä tutkiskelua. Lisäksi ruuhkamaksujen kielteiset kokonaisvaikutukset kaupunkirakenteeseen jäävät poikkeuksetta keskustelussa huomioimatta. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen varsinaiset ongelmat ratkeavat muilla keinoilla kuin ruuhkamaksuilla.

Kun puhutaan ruuhkissa autoileville langetettavista haittamaksuista, yleensä tarkoitetaan kantakaupungin rajan ylittävää liikennettä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että muusta pääkaupunkiseudusta poiketen kantakaupungin autoliikenne ei juuri kasva. Sen sijaan seuraavan 20 vuoden kuluessa ennakoidaan kehäteiden liikenteen kasvavan Kehä 1:llä 25–30 prosenttia ja Kehä 3:lla jopa 80–90 prosenttia. Kantakaupunkiin kohdistuvasta suorasta liikenteestä joukkoliikenteen osuus on noin 50 prosenttia. Kehillä vastaava osuus on vain 30 prosentin luokkaa. Aitoa tarvetta ruuhkamaksuihin ei kantakaupungin liikenteessä ole, vaikka Kampin jättityömaa juuri nyt aiheuttaakin monia ongelmia.

Haittamaksujen, joiksi ruuhkamaksutkin on luettava, tarkoituksena on vaikuttaa liikenteessä liikkuvien ja yritysten päätöksiin. Niin asumisen kuin yritystoiminnankin sijoittautumispäätöksen kokonaisyhtälöön ruuhkamaksu vaikuttaa negatiivisesti. Helsingin kaupungin väestö- tai työpaikkamäärä ei ole viimeisen 35 vuoden aikana kasvanut juuri lainkaan. Sen sijaan muun pääkaupunkiseudun asukasmäärä on samana aikana yli kaksinkertaistunut, ja työpaikkojen määrä on nelinkertaistunut. Pääkaupunkiseudun kasvupaine kohdistuu jatkossakin kantakaupungin ulkopuolelle. Liikenteen rajoittamisen sijaan lähitulevaisuuden suuri haastee on se, miten vältämme amerikkalaistyyppisen satelliittikaupunkirakenteen syntymisen. Kantakaupungin liikenteeseen kohdistuvat ruuhkamaksut johtavat yksinkertaisesti siihen, että yhä useampi ostos- ja palvelun hankintamatka suuntautuu ydinalueiden ulkopuolelle. Asuminen ja yrityksen sijoittaminen on houkuttelevampaa sinne, missä haittamaksut eivät rasita. Kaupunkirakenne pirstaloituu.

Ruuhkamaksuja vaaditaan myös joukkoliikenneinvestointien rahoittajaksi. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen varsinainen ongelma ei suinkaan ole rahanpuute. Puute on järjenkäytössä. Kuka meistä voi käsi sydämellä puolustaa pääkaupunkiseudun nykyistä joukkoliikennejärjestelmää, jossa seudun joukkoliikenne jakautuu saarekkeisiin. Niissä on käytössä lähes kaikki mahdolliset toisiinsa yhteen sopimattomat joukkoliikennemuodot, joita suunnitellaan yhä edelleen.

Toimiva koko pääkaupunkiseudun kattava joukkoliikennejärjestelmä ei synny sakoilla tai haittamaksuilla. Järki on ainoa lääke.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    3. 3

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    4. 4

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    5. 5

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    6. 6

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    7. 7

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    8. 8

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    9. 9

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    10. 10

      Norjan öljyrahasto tuotti ennätyspotin rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    5. 5

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    6. 6

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    7. 7

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    8. 8

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    9. 9

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    10. 10

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    7. 7

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      Seppälää haetaan konkurssiin

    11. Näytä lisää