Finlandia Vodkalla menee hyvin Yhdysvalloissa

Julkaistu:

Vodka on Yhdysvalloissa yhä suositumpi juoma ja Finlandia Vodka saa yhä laajempaa jalansijaa amerikkalaismarkkinoilla.

– Jo yksi neljästä väkevästä Yhdysvalloissa myytävästä drinkistä on tehty vodkaan, kertoo Brown-Forman-yhtiön kansallinen brändijohtaja John Higgins yhtiön pääkonttorista Tennesseestä.

Brown-Forman omistaa nykyään 80 prosenttia Finlandiasta, ja Higginsin mukaan se on saanut yhä suuremman siivun markkinoista Yhdysvalloissa, kiitos hyvän markkinoinnin ja pr:n. Hänen mukaansa myynnin kasvu pyöriikin kaksinumeroisissa luvuissa, eli samassa linjassa koko yhtiön juomasektorin kasvun kanssa.

Brown-Forbesin juomien vuoden kolmannen neljänneksen nettovoitto kasvoi 16 prosenttia.

Finlandia on kuitenkin aiheuttanut myös tulosongelmia yhtiölle, sillä myynnin nousu on huvennut vahvan euron aiheuttamaan kustannusten kasvuun. Toisaalta Finlandian myynti Euroopassa on kasvanut sen jälkeen, kun Brown-Forman osti pääosan tuotemerkistä joulukuussa 2002.

– Kun ostimme sen, sitouduimme tuotteeseen täysillä, muistuttaa Higgins.

EdelleenAbsolutin varjossa

Finlandian lanseeraaminen James Bondin juomaksi kaksi vuotta sitten toi merkille varsin paljon myönteistä huomiota. Viime syksystä neljässä suurimmassa amerikkalaiskaupungissa pyörineet tv-mainoskampanjat ovat Higginsin mukaan ”kääntäneet päitä”.

Finlandia on kuitenkin yhä Absolut-vodkan varjossa USA:n markkinoilla. Absolutin myynti on noin miljoona laatikkoa, kun Finlandiaa myydään noin 300 000 laatikkoa.

– Uusimpien numeroiden valossa olemme kuitenkin saavuttamassa Absolutia, uskoo Higgins – tosin hieman epäröiden.

Higgins heittäytyy lähes runolliseksi kuvaillessaan Finlandian uutta pulloa, joka on hänen mukaansa hyvä myyntivaltti.

– Se on yksinkertainen, puhdas, elegantti. Uudet maut houkuttelevat kuluttajia. Lime ja karpalo ovat jo markkinoilla, ja kesällä tulee ulos uutuusmaku, mango.

Naiset innostuneetvodkasta

Higginsin mukaan juoman suosion salaisuutena Yhdysvalloissa ovat naiset. Lehtikampanjointia on suunnattu muun muassa naisten suosimiin trendilehtiin, kuten Cosmopolitaniin ja Vanity Fairiin.

Naiset ovatkin innostuneita vanhojen kunnon cocktailien paluusta. Nyt martinit ja vastaavat drinkit sekoitetaan vodkaan. Myös uudet, hieman makeat maut vetoavat juuri naisiin. Lisäksi suosikkisarja Sinkkuelämää on nostanut innostusta drinkkeihin.

Higginsin mukaan Finlandian liittäminen jäähän, puhtauteen ja keskiyön aurinkoon puree ainakin amerikkalaisiin kuluttajiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    7. 7

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    8. 8

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    8. 8

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    9. 9

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    10. 10

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää