Valtion menojen kasvuun kovia paineita

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli pari viikkoa sitten budjettikehyksensä. Kehyspäätöksessä kiinnitti erityisesti huomiota se, että liikenneväyläinvestointeihin varattiin tälle vaalikaudelle vain 30 miljoonaa euroa. Jo tässä vaiheessa on helppo päätellä, ettei 30 miljoonaa euroa tule riittämään.

Eduskunnassa tiemäärärahat ovat nousseet korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Kansanedustajat peräävät lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Kuljetuksia haluttaisiin siirtää entistä enemmän rautateille. Vaatimukset ovat perusteltuja, mutta rahoituksen järjestäminen on tiukan budjettikehyksen raameissa vaikeaa.

Tiukka budjettikehys merkitsee, että ilman lisärahoitusta tie- ja ratarakennushankkeiden määrä putoaa vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista. Lisäksi vähäliikenteistä rataverkkoa ja bussivuoroja joudutaan supistamaan. Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikön Juhani Korpelan mukaan se merkitsee harvaan asuttujen alueiden liikennepalveluiden tuntuvaa heikkenemistä.

Lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen on kaavailtu saatavan valtion omaisuuden myyntituloista. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) lupaili eilen Keskisuomalaisen haastattelussa, että muun muassa pörssiyhtiöiden myyntituloja voidaan käyttää tiehankkeisiin. Hän muistutti, että hallitus linjasi asian jo hallitusohjelmassa ja viimeksi pari viikkoa sitten budjettikehysriihessä. Linjauksen mukaan myyntituloja aiotaan käyttää teknologia-, osaamis- ja liikenneinfrastruktuurihankkeisiin.

Myyntitulojen korvamerkitseminen ei näytä olevan selvää edes päähallituspuolueen keskustan ministeriryhmän sisällä. Valtio myi keskiviikkona noin 400 miljoonalla eurolla Sammon osakkeita Varmalle. Pääministeri Vanhasen mukaan rahat menevät valtiontalouden alijäämän kattamiseen.

Paineet liikenneinvestointien paisuttamiseksi ovat eduskunnassa nyt kovat. Hallituksella ei kuitenkaan ole varaa lipsua päättämästään kehyksestä. Liikkumavaraa vähentävät hitaan talouskasvun lisäksi ansiotuloverotuksen keventämispaineet. Jos ja kun liikenneväyliin joudutaan etsimään lisää rahaa, niiden pitää löytyä budjettikehyksen sisältä. Toinen vaihtoehto on budjetoitua suurempien myyntitulojen korvamerkitseminen osittain liikennehankkeisiin.

Näyttää siltä, että hallitus joutuu etsimään liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon enemmän rahaa kuin budjettikehyksessä varatut 30 miljoonaa euroa. Lisärahoitusta tarvitaan, vaikka uusia rakennushankkeita ei aloitettaisi. Teiden kunto on laman jälkeen heikentynyt nopeasti, eikä Suomella ole varaa antaa elintärkeiden liikenneväylien kunnon enää heikentyä. Lisäksi on vaikea kuvitella, että kahdeksan oppositiovuoden jälkeen hallitukseen noussut keskusta haluaisi ottaa poliittista vastuuta harvaan asuttujen seutujen liikennepalveluiden heikentämisestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    3. 3

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    8. 8

      Peliyhtiö Remedyn listautumisanti ylimerkittiin reippaasti

    9. 9

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    10. 10

      Tablettitutkimuksen tehnyt Biohit harppasi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    7. 7

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    8. 8

      Vie vapaa-ajan, palkintona yleensä palkannousu: Diplomi-insinööriksi etänä 1,5 vuodessa

    9. 9

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää