Onko meillä varaa jättääsisävesiväylät kehittämättä?

Julkaistu:

Suomi tarvitsee Vuoksen ja Kymijoen vesistöt yhdistävän Mäntyharjun kanavan sekä Kymijoen kanavan merelle pääsemiseksi. Kanavaparin rakentaminen olisi varsinkin pitkällä tähtäyksellä katsoen yksi kannattavimmista hankkeista liikenne- ja elinkeinopolitiikassamme.

Sisävesiväylien ympärivuotinen käyttö meriliikenteen jatkeena lisäisi etenkin raskaan teollisuutemme mahdollisuuksia säilyä kilpailukykyisenä. Samalla se avaisi uusia mahdollisuuksia kehittää matkailua ja vähentäisi myös teiden kulumista.

Kanavien rakentaminen työllistäisi tuhansia henkilöitä monen vuoden ajaksi ja synnyttäisi välillisesti useita tuhansia muita työpaikkoja.

Euroopan unionin liikenteen valkoisen kirjan (12.9.2001) mukaan varsinkin raskaita ja vaarallisia kuljetuksia ollaan siirtämässä maanteiltä energia- ja ympäristöystävällisemmille ja turvallisemmille vesiväylille sekä rautateille. Näiden liikennemuotojen lisäämiseksi ilmeisesti erilaiset tiemaksut tulisivat käyttöön myös Suomen maanteille.

Jos tietullit säädetään ympäristöhaittojen vähentämiseksi, maantiekuljetusten hinta nousee vääjäämättä. Se merkitsisi vakavaa iskua etenkin sisämaan teollisuudelle ja liike-elämälle. Silloin viimeistään sisävesiväylät pääsisivät oikeaan arvoonsa pitkissä kuljetuksissa.

Kioton sopimus päästöjen vähentämiseksi edellyttää muun muassa biopolttoaineiden eli käytännössä kotimaisen metsähakkeen käytön voimakasta lisäämistä etenkin energian tuotannossa.

Hakkeen käytön lisääminen myös työllistäisi, mutta ilman ylivoimaisesti edullisinta vesitiekuljetusta sen siirto pitkien taipaleiden takaa rannikon voimaloille ei ole kannattavaa.

Mäntyharju–Kymijoki-kanavaparin hanke ei suinkaan ole uusi. Se on ollut vireillä jo vuosia. Näkyvimmin se oli esillä joulukuussa 2000, jolloin silloinen hallitus hylkäsi 135-metrisille aluksille mitoitetun kanavaparin rakentamisen liian kalliina (1 410 miljoonaa euroa).

Miksi hyöty-, käyttö- ja rakentamiskustannuksiltaan merkittävästi edullisempaa vaihtoehtoa, 90-metrisille DAS-aluksille mitoitettuja selvityksiä (720 miljoonaa euroa), ei huomioitu liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen esittelyssä?

Merkillepantavaa hylkäämisessä oli, että samoihin aikoihin liikenneministeriön ylin johto jostakin syystä puuhasi Soneralle luvan umts-huutokauppaan, jonka seurauksena 4 100 miljoonaa euroa haihtui ilmaan. Lisäksi se oli antanut operaattoreille ilmaiseksi noin 3 300 miljoonan euron arvoiset kolmannen sukupolven tietoliikennekanavat. Näillä rahoilla olisi saatu rakennettua viisi 1 410 miljoonan euron tai peräti kymmenen 720 miljoonan euron kanavaparia.

Saimaan järvialueen (Vuoksen vesistön) reitti merelle oli poikki talvisodasta alkaen vuoteen 1968, jolloin nykyinen Saimaan kanava valmistui. Väylän avaamisen mahdollisti Neuvostoliiton kanssa 1963 tehty vuokrasopimus, joka päättyy 2013.

Rahtikuljetukset Suomen lipun alla liikennöivillä aluksilla eivät kuitenkaan ole lisääntyneet toivotulla tavalla. Tähän on ilmeisesti vaikuttanut se, että yrittäjät ovat pitäneet laivakalustoon investointia liian suurena ja arvaamattomana riskinä, koska kanavasta lähes puolet on Venäjän puolella.

Sisävesiväylien kehittäminen edistäisi osaltaan koko valtakunnan pitämistä elinkelpoisena ja alueellista tasapainoa. Hanke on otettava uudestaan esille ja rakennettava kanavapari omalle maalle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    10. 10

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    11. Näytä lisää