Kasvunvara on tärkeämpikuin markkinan koko

Julkaistu:

Jeannette Changvie Cosmopolitanin seuraavaksiBulgariaan,Serbiaan ja Viroon

Hotelli Kämpin kirjastohuoneessa istuu todellinen Cosmo-nainen. Jeannette Changin pikkumusta on moitteeton, huulipuna juuri oikeaa sävyä ja työ vaativa. Mediajätti Hearstin aikakauslehtien kansainvälisen julkaisutoiminnan johtajan vastuulla on yli sadan aikakauslehden mainosmyynti, markkinointi ja brändinrakennus Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Eniten Hearstia kiinnostaa Kiina, jossa se on toiminut seitsemän vuotta. Pienemmätkin maat kelpaavat, jos niissä on kasvunvaraa.

– Katsomme markkina-alueita, emme yksittäisiä maita. Menemme Bulgariaan ensi viikolla, Serbiaan toukokuussa ja Viroonkin lähitulevaisuudessa, Chang sanoo.

Helsingissä Chang on juhlistamassa suomalaisen Cosmopolitanin syntymäpäivää. Viidessä vuodessa lehden levikki on kivunnut vähän yli 60 000:een, ja tänä keväänä lehtikioskeihin ilmestyi myös ulkonäköön keskittyvä Cosmopolitan Kauneus.

– Haluan jatkaa Suomessa Cosmopolitan-brändin esiintuomista. Meillä on vielä paljon tekemistä, ja uskon, että CosmoGirl voisi menestyä myös täällä.

Brändi voi laajeta,koska se on kurissa

Cosmopolitan on Hearstin isoin brändi. Nuorten naisten kiiltäväkantinen kuukausijulkaisu ilmestyy 52 maassa ja sen pikkusisko CosmoGirl kahdeksassa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa Cosmopolitanin levikki on vähän alle 2,9 miljoonaa.

Cosmopolitan-perheeseen kuuluvat useassa maassa ilmestyvän kauneusteeman lisäksi muun muassa Australian Raskaus-Cosmo ja Britannian Morsian-Cosmo. Brändi on levinnyt myös lehtihyllyn ulkopuolelle: Espanjan televisiossa pyörii Cosmopolitan-ohjelma ja Britanniassa sen nimellä myydään muun muassa harjoja.

– Brändin laajennus kiinnostaa meitä kovasti. Olen haastanut kaikki yhteistyökumppanimme keksimään ideoita, Chang sanoo.

Cosmo on vahva ja laajennuskelpoinen brändi, koska Hearst pitää sen kurissa. Yhtiö valvoo uusia Cosmo-kustantajia aluksi tarkasti, ja jatkossakin lehtien sisällöstä 20–85 prosenttia on kansainvälistä materiaalia. Päätoimittajien tehtävä on pitää kukin lehti ajankohtaisena.

– On tärkeää, että lehti puhuttelee juuri oman lukijakuntansa naisia. Esimerkiksi Aasiassa naiset ovat vasta astumassa työelämään.

– Kaikkialla Cosmpolitan merkitsee kuitenkin samaa: fun, fearless, female. Meillä on 25 suurta asiakasta, jotka ostavat mainostilaa kaikista Cosmoista. Kansainväliset mainostajat pitävät siitä, että voivat asioida vain yhden tahon kanssa.

Lehti meneesampoohyllyyn

Jatkossa mainostaja ja kustantaja tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä. Chang puhuu moniulotteisesta mainonnasta. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huulipunan tv-mainoksessa näkyy myös Cosmopolitan.

Kulutustavarajätti Procter & Gamblen kanssa Cosmopolitan on käynnistänyt yhteistyön myös kaupoissa. Cosmopolitanissa nähty -teksti avittaa shampoon myyntiä myymälöissä eri puolilla maailmaa.

– Procter & Gamblelle kampanja on tärkeä avaus, Chang sanoo.

– Uskon vahvasti, että mediamainonta elpyy pitkästä alamäestä. Mainostajat ottavat nyt jatkuvasti yhteyttä ja haluavat puhua globaaleista kampanjoista. Neuvottelen jo joidenkin asiakkaiden kanssa ensi joulun mainonnasta, ja yhden asiakkaan kanssa myös vuosina 2005–2006 toteuttavasta mainonnasta.

Sitten haastatteluaika päättyy. Cosmo-naisen pitää puhua mediamainonnan tilasta peilisalilliselle vip-vieraita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    5. 5

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    8. 8

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää