Formulatallia ja kännykkäoperaattoria yhdistää moderni tekniikka

Julkaistu:

Deutsche Telekomin T-Mobil sai Mika Häkkisestä unelmapartnerin
Saksalaiskotien kuvaruuduissa vierailee iltaisin mainoskatkoilla kaksi nuorta, vaaleaa ja urheilullista miestä tuomassa uuden teknologian ilosanomaa. Boris Becker ihmettelee kuinka helppoa internet on AOL:n avulla ja Mika Häkkinen puhuu kännykkään.

-Häkkiseen ja hänen formulatiimiinsä yhdistyvät juuri oikeat arvot: tekniset innovaatiot ja huipputason suoritus, mutta myös sympaattisuus, sanoo Jörg Bollow, joka johtaa Deutsche Telekomin matkapuhelinoperaattorin T-Mobilin markkinointia yksityisasiakkaille.

Mainosten suunnittelusta vastaava Jan Blonenkamp düsseldorfilaisesta mainostoimisto FEA:sta toistaa lähes saman litanian ja iloitsee, että Häkkisestä ei myöskään liiku mainetta tahraavia huhuja.

Mainosmies sanoo ääneen myös sen, että T-Mobil tarvitsee ehdottomasti edustavan ja tunnetun keulakuvan, sillä vanhan monopoliyhtiön tyttären on vaikeampi rakentaa dynaamista ja modernia imagoa kuin nuorempien tulokkaiden.

Uudet mainostajat ovat syttyneet formuloille. Tupakan, oluen ja moottoriöljyjen valmistajien lisäksi formulatallien sponsoreiksi kiiruhtaa yhtiöitä, jotka haluavat korostaa nopeuttaan,luotettavuuttaan ja teknistä edistyksellisyyttään.

Uutistoimisto Reuters tukee uutta BMW-Williams-tiimiä, espanjalainen Telefonica mainostaa Minardi-tallin kuskeilla, ja Deutsche Post osti postitorvilogolleen tilaa Jordan-tallin keltaisista autoista.

T-Mobilinkin kampanjassa oli heti selvää, että mukaan halutaan tunnettu urheilija ja mieluiten formulakuski. Saksalaisten lempilaji jalkapallo ei tuntunut sopivalta, ehkä siksi että monet palloilijat tunnetaan parhaiten räävittömistä ja muutenkin vähemmän älykkäistä kommenteistaan.

Hallitseva maailmanmestari Häkkinen suostui heti, ja yhteistyö alkoi viime elokuussa kesken kilpakauden. Paraikaa televisiossa pyörivän viidennen mainosfilmin aiheena ovat uudet cityhinnat.

Sitä ennen mainoksissa siviilivaatteissa esiintyvä ja murrettua saksaa puhuva suomalaiskuski on muun muassa katsellut tulevaisuutta tähdistä ja naurattanut autoverstaalla mekaanikkoja kännykkäinnostuksellaan.

-Kampanja on ollut erittäin onnistunut ja teknisen kompetenssin korostaminen on nostanut selvästi T-D1:n merkin arvoa, arvioi Blonenkamp.

Hän uskoo että kilpailukausien välillä mainosten kiinnostavuutta lisää se, että kuskia ei muuten juuri näe julkisuudessa.

Parin viikon kuluttua Melbournessa alkavalla uudella kaudella Häkkinen ja hänen tallitoverinsa David Coulthard saavat operaattorin mainoksen myös ajohaalariensa hihoihin.

Mika Häkkisen kasvoihin törmää Saksassa selvästi useammin kuin Suomessa. T-Mobilin kampanja ulottuu myös lehtiin ja kaduille, ja mies mainostaa puhelinoperaattorin lisäksi myös Schweppesin juomia sekä yhdessä Erja-vaimonsa kanssa Mercedes Benziä.

Häkkisen pääsponsori, hampurilainen tupakkayhtiö Reemtsma, on runsaan 200 miljoonan markan vuotuisen panoksensa vastineeksi käyttänyt mainosmiestään ahkerasti Itä-Euroopan markkinoiden valtaukseen. McLaren-Mercedes-tallin pienempiä partnereita ovat T-Mobilin ohella muun muassa Siemens, Boss, Warsteiner-olut ja Mobil-öljyt.

Kilpailija Michael Schumacher ei ole yhtä innostunut mainostöistä. Hän on piipahtanut tv-ruuduissa vain pääsponsorinsa Shellin ja tunnetun luumuhillon mainoksissa.

Telealan mainonta kiihtyi viime vuonna Saksassa hurjaan vauhtiin. Medianäkyvyys maksoi alalle 7,5 miljardia Suomen markkaa. Kännyköiden leviäminen ja kilpailun lisääntyminen paisuttivat summaa edellisvuodesta peräti 61 prosentilla. Vieläkin enemmän mainostetaan silti edelleen autoja ja joukkoviestimiä.

Deutsche Telekom sponsoroi Häkkisen tallin lisäksi kilpapyöräilijöiden ja soutajien maajoukkueita sekä Saksan mestaruuksista pelaavaa koripallojoukkuetta.

Urheilujulkkiksen arvoon uskoo myös pienistä operaattoreista voimakkaimmin kasvava E-Plus, jonka kausiluontoisissa mainoksissa esiintyy ikääntyvä mutta edustava jalkapallolegenda Franz Beckenbauer.

T-Mobilin kovin kilpailija Mannesmann D2 sen sijaan luottaa trendikkäisiin tuntemattomiin. Yhtiön sinipunaisen logon mukaisesti mainoshahmoilla on räikeänpunaiset hiukset ja sähkönsiniset vaatteet.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Suomalaisyritys avaa jättitehtaan Kiinaan – Salcompin toimitusjohtaja: Liikevaihtomme on noin kaksinkertaistunut

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    9. 9

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    10. 10

      Uutissuomalainen: Työllisyysmäärärahoja jäljellä koko maassa – "tilanne poikkeuksellinen"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    3. 3

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    6. 6

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    10. 10

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    6. 6

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    9. 9

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    10. 10

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    11. Näytä lisää