Kasvu & epävarmuus

Julkaistu:

Vahvana jatkuva talouskasvu on hyydyttänyt mainostajat tänä syksynä. Tilanne on nurinkurinen, sen myöntää Suomen suurimman mainostoimiston SEK & GREYn toimitusjohtaja Jari Kostamo:

-Kasvu on jatkunut niin pitkään, että asiakkaat näyttävät nyt epäröivän, miten kauan kasvu voi enää jatkua. Toisaalta kasvun logiikka on murtunut. Varallisuuden kasvu ei enää siirry kulutukseen vanhan kaavan mukaan, eikä uutta kaavaa ole vielä ehtinyt syntyä.

SEK & GREY on ensimmäinen mainostoimisto Suomessa, joka on kerännyt yli sadan miljoonan markan myyntikatteen, viime tilikaudella 104 miljoonaa markkaa. Kesällä päättyneen tilikauden 14 prosentin kasvuvauhti oli enemmän kuin alalla keskimäärin.

Uuden tilikauden ensimmäinen neljännes on juuri päättynyt odottelevissa tunnelmissa. Kostamo kuvailee: -Töitä on paiskittu olan takaa ja uusia mainostilejäkin on herunut. Mutta mainostajien bisneskasvu ei näytä siirtyvän samassa suhteessa markkinointiviesinnän investoinneiksi.

Mainostajilla on nyt ratkaisun paikka: Mitkä kaikki keinot asiakkaan tavoittamiseksi pitäisi ottaa käyttöön? Onko netin aika jo tullut?

Yritykset eivät enää selviä markkinointiviestinnästä helpolla. Fiksuja kuluttajia on entistä vaikeampi saada hyväksymään uusi tuote tai palvelu ja kokeilemaan sitä. Lisäksi heillä on polttava tarve karsia pois kaikki turhat viestit.

-Hyvää kehityksessä on se, että uusien välineitten ja viestinnän tasojen avulla on helpompi puhdistaa viestit kuhunkin mediaan ja erilaisille vastaanottajille sopiviksi, Kostamo sanoo.

Tekniikalla saa vasta tilaisuuden kertoa jotakin oleellista. Siis: Viestin sisältö ratkaisee. Tästä Kostamo ei kovin kummoisia pisteitä tekijöille anna:

-Suurin osa mainonnasta on kamalaa, kuin vähä-älyisille huutamista, esimerkiksi päivittäistavarakaupan ilmoittelu.

Merkit selkiytyvät ja vähenevät

-Aika usein asiakas tulee levällään olevan ja rämettyneen merkkisalkun kanssa, me sitten ryhdymme yhdessä siivoamaan sitä, Kostamo kuvailee. Hän toivoo, että työnjako olisi selvä:

-Asiakas hallitsee oman liiketoimintansa, meidän asiantuntemuksemme on viestinnän alueella. Autamme löytämään mainosviestiin sisällön, joka on vastaanottajalle relevantti, looginen ja ottaa huomioon hänen tiedontasonsa ja elämäntapansa.

Toisinaan asiakkaalle on sanottava suoraan, ettei ongelma nyt ole viestinnässä.

-Me mainonnan tekijät arvioimme usein realistisemmin kuin asiakkaat, mitä mainonnalla voi saada aikaan.

Kostamo uskoo merkkien määrän vähenevän taloudellisuus- ja hallittavuussyistä:

-Pahin brandien itseisarvoinen synnyttämisvimma näyttää laantuvan. Brandeista tulee selkeämpiä ja leveämpiä. Jäljelle jäävien merkkien pitää olla niin valovoimaisia, että niiden säteily riittää valaisemaan kaikki merkin sateenvarjon alle kerättävät tuotteet.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Suomalaisyritys avaa jättitehtaan Kiinaan – Salcompin toimitusjohtaja: Liikevaihtomme on noin kaksinkertaistunut

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    9. 9

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    10. 10

      Uutissuomalainen: Työllisyysmäärärahoja jäljellä koko maassa – "tilanne poikkeuksellinen"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    3. 3

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    6. 6

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    10. 10

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    6. 6

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    9. 9

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    10. 10

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    11. Näytä lisää