EU raivaa kilpailuesteitä junaliikenteestä

Julkaistu:

Bryssel Euroopan komission liikennekomissaari Loyola de Palacio esittää EU-maiden rautatieverkoston teknistä harmonisointia, jotta junat voisivat kulkea maasta toiseen.

-Tavaroiden kuljetus rautateillä on käsittämättömän hidasta teknisten esteiden takia. Kuljetusten keskinopeus on vain 16-17 kilometriä tunnissa. Yritämme päästä nyt pullonkauloista eroon, jotta Eurooppaan syntyisi rautatieliikenteen sisämarkkinat, sanoo Palacio.

Junat seisovat rajoilla yli tunnin

-On käsittämätöntä, että junat seisovat rajoilla keskimäärin yli 70 minuuttia, sanoo Palacio. Itävallan ja Italian välillä Brennerin raja-asemalla veturin vaihto kestää keskimäärin 62 minuuttia. Saksan ja Belgian rajalla Aachenissa veturin vaihtoon hurahtaa 58 minuuttia sekä Belgian ja Hollannin rajalla Roosendaalissa 49 minuuttia.

Rajat ylittävän junaliikenteen tiellä on valtava määrä teknisiä esteitä, joilla jäsenmaat yrittävät myös keinotekoisesti pitää kilpailun avautumista loitolla.

Veturia ja henkilökuntaa täytyy vaihtaa miltei poikkeuksetta rajalla. Henkilökunta ei voi siirtyä naapurimaahan, koska merkinanto- ja turvallisuusjärjestelmät ovat siellä erilaiset.

Veturin vaihtotarve johtuu sähköjärjestelmistä, jotka poikkeavat maittain. Raideleveys, junien kulkusuunta raideparilla ja akselin enimmäispaino eivät myöskään ole yhtenäisiä.

Suomi voi säilyttää raideleveytensä

Suomen raideleveys poikkeaa EU-maiden normaalista raideleveydestä. Suomen ei tarvitse kuitenkaan komission esityksen mukaan lähteä siirtämään kiskojaan, koska se olisi taloudellisesti liian suuri investointi.

Rautatieliikenne on menettänyt teknisten esteiden takia jatkuvasti kilpailukykyään maantiekuljetuksille. Kun vuonna 1970 noin 30 prosenttia tavarasta kulki kiskoja pitkin, nyt junavaunuissa liikkuu enää 11-12 prosenttia tavarasta.

Kansainvälinen tavaraliikenne avautuu kilpailulle

Palacion eilen julkistama direktiiviluonnos on osa lainsäädäntöpakettia, joka tähtää kansainvälisen tavaraliikenteen avaamiseen kilpailulle vuoden 2002 aikana. EU:n liikenneministereiden on tarkoitus hyväksyä lakipaketti kahden viikon päästä.

Ministerit pääsivät jo 6. lokakuuta periaatteelliseen yksimielisyyteen kansainvälisen tavaraliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liberalisointia voimakkaasti vastustava Ranska vaati tuolloin rataliikenteen teknistä harmonisointia, jotta se antaisi äänensä koko lakipaketille

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Asutko keskimääräistä leveämmin? Katso kotikuntasi asuntojen keskikoko – alueelliset erot valtavia

    2. 2

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    3. 3

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    4. 4

      Suomen suurimman pankin johtoon nousee intohimoinen suunnistaja ja tuloksia vaativa ”villasukkamies”

    5. 5

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    6. 6

      Onko Nordean tulo riski? Jyrki Katainen: EU:n talletus­suojakysymys näyttäytyy Suomessa toisessa valossa

    7. 7

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    8. 8

      Suomalaisperheet säästävät entistä vähemmän – ”Eletään yli tulojen, muttei sentään yli varojen”

    9. 9

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    10. 10

      Kun Nordea tulee, miten käy talletussuojan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    3. 3

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Valmetin tehtaalla 370 työntekijää lakkoon – johtaja: sain listan vaatimuksia

    6. 6

      Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10 000 eurolla”

    7. 7

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    8. 8

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    9. 9

      Suomalaisperheet säästävät entistä vähemmän – ”Eletään yli tulojen, muttei sentään yli varojen”

    10. 10

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    3. 3

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää