Kaksi kolmesta yrityksestä aikoo lisätä nettimainontaa

Julkaistu:

Tänään julkistettava Mainostajien liiton Internet-barometri
1999:

Kaksi kolmasosaa mainostajista aikoo lisätä internet-mainontaansa, ilmenee tänään julkistettavasta Mainostajien liiton jäsenistössä tehdyssä selvityksessä. Internet-barometri 1999:n mukaan etenkin palveluyritykset panostavat nettiin. Silti netin osuus yritysten mainosbudjetista on edelleen alle kaksi prosenttia.

Sen sijaan internet-mainonnan suunnitteluun ja omien sivustojen ylläpitoon käytetään yli kaksi kertaa enemmän kuin nettimainonnan mediakuluihin.

Viime vuonna yritykset panostivat barometrin mukaan keskimäärin 153 000 markkaa internetiin. Tänä vuonna panostus nousee keskimäärin 331 000 markkaan, josta www-sivut ja nettimainonta, kuten bannerit, vievät 235 000 markkaa ja nettimediakulut 96 000 markkaa.

Palveluyritysten keskimääräiset nettimediakulut ovat kaksi kertaa suuremmat kuin muilla toimialoilla.

Netti on myös vuorovaikutusta varten

Vaikka barometrin mukaan valtaosa yrityksistä käyttää omia kotisivujaan tiedotukseen ja markkinointiin, yhä useampi yritys on ymmärtänyt, että internet on ennen muuta vuorovaikutuskanava.

Kolme neljästä Mainostajien liiton jäsenyrityksestä ilmoitti, että niiden www-sivut vastaavat tavoitteitaan paljon tai melko paljon. Yli kolmannes ilmoitti myös nettimainontansa vastanneen sille asetettuja tavoitteita.

Vastaajista hieman yli kolmannes ilmoitti saavansa internetistä paljon tai melko paljon kilpailuetua.

Barometrin mukaan uusmediatoimistot ovat suunnitelleet yli puolet kyselyyn vastanneiden yritysten www-sivuista. Joka neljäs sivuista on yrityksen itsensä tekemä ja mainostoimisto on suunnitellut viidenneksen niistä.

Vain joka kymmenes yrityksistä päivittää sivunsa joka päivä. Viikoittain sivuista päivitetään 37 prosenttia ja kuukausittain puolet sivustoista.

Yhdeksällä kymmenestä on omat www-sivut

Mainostajien Liitto tutki jäsentensä internet-käyttöä ja aikeita jo viidennen kerran. Kyselyyn vastanneista 141:stä liiton jäsenyrityksestä 89 prosentilla oli omat www-sivut, kun vastaava luku viime vuonna oli 76 prosenttia.

Vastanneiden yritysten yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 2,5 miljardia markkaa. Internet-panostus jää kuitenkin 43 miljoonaan markkaan. Vastaajista 33 prosenttia edusti kauppaa, 38 teollisuutta, 20 palveluyrityksiä ja 9 prosenttia monialayrityksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    5. 5

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Miksi mökistä yritetään kiskoa ylihintaa? ”Monet joutuvat luopumaan itselleen rakkaasta mökistä”

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Tutkimus: Nuorten työkyvyttömien eläke jää matalaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää