HERRA HAMPURILAINEN

Julkaistu:

Heikki Salmelan pitkä tie nakkikioskinpitäjästä hampurilaismoguliksi
Hesburgerin tarina sai alkunsa kokkikoulusta, missä Kievarin Kirsti löysi elämänkumppanikseen Salmelan Heikin. Pariskunnan häitä ruvettiin järjestämään heti Kirstin vietyä Heikin ensimmäisen kerran näytille kotiinsa. Pian häiden jälkeen vuonna 1966 tuore aviopari perusti Kievarin grillin Naantalin linja-autoasemalle.

-Me olemme molemmat kovia tekemään töitä ja halusimme tehdä töitä itsellemme. Aluksi tehtiinkin niin huono vuokrasopimus, että saatiin raataa oikein kunnolla, Heikki Salmela, Hesburgerin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja muistelee.

Yrityksen alkupääoma oli 2300 markkaa, josta 1700 meni suoraan grillin kuukausivuokraan. Loput kuusi sataa markkaa käytettiin kahvikuppeihin.

-Lainaa ei uskallettu ottaa, vaan mieluummin lykättiin maksuja. Siihen aikaan se oli vielä mahdollista.

Naantalin grillivuodet olivat Salmeloiden yrittäjäopisto. Heikki ja Kirsti olivat yötä päivää töissä ja pojat kasvoivat grillin takapihalla yrittäjäperheen arkeen.

-Minä hoidin poikia öisin ja vaimo päivisin. Vahdinvaihto tapahtui kolmen-neljän aikaan iltapäivällä.

-Kun nakit loppuivat kioskista, pojat ja nakit lastattiin kotona autoon ja hurautettiin kioskille, Salmela kuvailee silloista arkea.

Naantalista Salmelat siirtyivät Turkuun, mistä he vuokrasivat Puutoringrillin. Nakkikauppa lähti heti alusta hyvin pyörimään.

Ajatus pikaruokaketjusta kypsyi armeija-aikana Hangossa, kun Salmela sai hoidettavakseen upseerikerhon keittiön. Perunoita kuoriessaan hän mietti, mikä ravintola-alalla olisi tehokasta ja tuottoisaa.

-Perinteinen ravintolabisnes on käsityöverstas, missä jokainen annos tehdään yksitellen. Se on kaukana tehokkaasta, eikä sellainen minua kiehtonut.

Ensimmäinen Hesburger perustettiin vuonna 1980 Turun Kristiinankadulle entisen urheiluliikkeen tiloihin. Puutorin grillin menestyksen jälkeen hampurilaisravintolan vaisu vastaanotto tuli Salmeloille yllätyksenä.

-Turkulaisille oli aikamoinen shokki, kun lyötiin paketti käteen, eivätkä he päässeet itse sanomaan, mitä väliin tulee. Monet olivat sitä mieltä, että katukeittiössä tehty hampurilainen on parempi. Meinasi masennus iskeä ja usko mennä.

Ensimmäiset puoli vuotta turkulaiset hyljeksivät kaupungin ainoata pikaruokaravintolaa, kunnes se täyttyi asiakkaista ja lähti menestymään.

Ravintolaketjun nimeksi tuli Hesburger omistajan lempinimen, Hessun, mukaan. Nimi keksittiin perhepiirissä, mutta Salmela halusi mainostoimiston kehittävän jotain iskevämpää.

-Mainostoimisto pisti kymmenen hengen mietintäriihen pystyyn. Joidenkin viikkojen kuluttua toimistosta ilmoitettiin, että nyt on valmista. Me menimme toimistolle, jossa kahvit oli fiksusti katettu ja esitelmäpaperit ojennuksessa pöydällä. Sitten ne juhlallisesti kertoivat keksineensä nimeksi Hesburger. Siitä ilosta tuli 150 000 markan lasku. Kyllä ihminen on pölö!

Hesburger-ketju laajeni ja menestyi, mutta Salmelat eivät ehtineet nauttia vaurastumisesta. Pyöritettyään ketjua kahdeksan vuotta Salmelat luopuivat siitä nousukauden huipulla vuonna 1988. Myyntipäätös syntyi yhdessä yössä, kun vastaan tuli totaalinen uupumus. Jatkajaksi löytyi seinäjokelainen Hemmingin perhe.

-Kun kuulin, että rahat ovat tilillä, huusin: Aah, eläköön! Ei enää ikinä.

-Yli 20 vuotta elämä oli ollut pelkkää työtä. Oli ihme, että selvisimme hengissä eikä tullut avioeroa. Se on täydellinen ihme, Salmela sanoo.

Salmelat ehtivät olla kolme vuotta vapaaherroina, kunnes palasivat takaisin yrittäjiksi 90-luvun alussa ostamalla myymänsä yrityksen takaisin. Sillä välin yritys oli ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin ja toiminta oli vaarassa kuihtua.

Hesburger-ravintoloita, Hesejä, on nyt yli 80. Osa ravintoloista kuuluu Salmeloille, osa toimii franchising-periaatteella. Koko Suomen kattavan ketjun lisäksi Hesburger on avannut muutaman ravintolan Saksaan ja Viroon. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 340 miljoonaa markkaa ja kuluvana vuonna sen arvioidaan yltävän 400 miljoonaan.

Liikevaihdon kasvu tulee pääasiallisesti uusista toimipisteistä ja Salmela arvioi todellisen myynnin kasvun olevan lähempänä viittä prosenttia. Tuloksen odotetaan kuitenkin kasvavan viimevuotisesta.

Uusia ravintoloita avataan tasaisena virtana ja vielä tämän vuoden sisällä Hesburgerilla on enemmän toimipisteitä kuin sen kilpailijoilla. Keväällä solmittu yhteistyösopimus SOK:n kanssa lisää Hesen toimipisteitä. Alueosuuskaupat voivat nyt perustaa myymälöidensä yhteyteen Hesburgereitä.

Vaikka Hese hengittää niskaan, on McDonald´s yhä suurin ketju Suomessa. Tällä hetkellä McDonald´s myy noin puolet kaikista hampurilaisista, kun yli neljäs syöty hampurilainen on Hesburgerista.

Salmelan mukaan kaikilla kolmella ketjulla eli Hesburgerilla, McDonald´silla ja Keskon Carrollsilla menee kohtalaisen hyvin. Kolme suurta ovat löytäneet myös oman asiakaskuntansa. Siinä missä Hese ja Mäkkäri ovat perheravintoloita, Carrolls houkuttelee rajulla mainonnallaan teinejä. Lähinnä pienemmillä paikkakunnilla toimivaa Rolls-ketjua Salmela ei laske varteenotettavaksi kilpailijaksi.

Kilpailu voi Suomen pikaruokamarkkinoillakin olla aika ajoin kovaa. Ennen säännöllisti yhteyttä pitäneet Salmela ja Suomen McDonald`sin toimitusjohtaja Kim Hanslin eivät ole olleet puheväleissä ruishampurilaissodan jälkeen.

McDonald`s uhkasi oikeustoimilla Hesen lanseerattua oman ruishampurilaisensa. Salmelan mukaan Hesburger oli jo pidemmän aikaan miettinyt grillikioskeissa myynnissä olevan ruishampurilaisensa lanseerausta ravintoloihin. McDonald´s ennätti kuitenkin aloittaa markkinointikampanjansa ensin.

-Kuultuaan meidän tuotteestamme Hanslin soitti minulle ja kehotti tuhoamaan kaikki ruishampurilaiset ja viemään ne kaatopaikalle. Hänen mielestään me loukkasimme heidän patenttiaan, Salmela toteaa.

-Vain amerikkalainen on niin pölö, että yrittää patentoida suomalaisen kansallisruuan, ruisleivän. Se on ihan sama kuin me olisimme yrittäneet patentoida perunamuusin.

McDonald´s oli saanut ruishampurilaisille pikkupatentin eli hyödyllisyysmallisuojan, jonka turvin se yritti estää kilpailijoitaan myymästä rukiista pikaruokaa. Hesburger kuitenkin valitti suojasta, ja Patentti- ja rekisterihallitus kumosi sen viime keväänä sillä perusteella, että suomalaiset ruokaoppaat tunsivat ruishampurilaisen vuosia ennen amerikkalaisen pikaruokajätin keksintöä.

Myös pikaruoka-alalla tuotekehittely on liiketoiminnan elinehto ja vain uusilla tuotteilla saadaan uusia asiakkaita. Hesburgerilla on esimerkiksi tällä hetkellä koemarkkinoinnissa uuniperuna kahdella erilaisella chilikastikkeella. Kohderyhmänä ovat makutottumuksiltaan kypsemmät kuluttajat.

Salmela kuvailee itseään ikuiseksi laihduttajaksi, joten hän on myös aktiivisesti mukana kehittämässä kevyempiä vaihtoehtoja, kuten salaatteja ja kevytmajoneesikastikkeita.

Mutta mitä muuta Hesburgerin tulevaisuuteen kuuluu kuin uusia tuotteita. Onko yritys laajenemassa ulkomaille tai listautumassa pörssiin?

-Jos me haluttaisiin riski jakaa tässä kuviossa, niin se olisi ehdottomasti listautumisen kautta. Vielä ei ole se ajankohta, Salmela pohtii.

Samalla hän vahvistaa, ettei Hesburger todellakaan ole myynnissä.

Uusista ulkomaanvalloituksista Salmela paljastaa sen verran, että Ruotsin markkinoita tutkitaan. Sinne kuitenkin lähdetään ainoastaan hyvän yhteistyökumppanin kanssa, mitä voidaan pitää opetuksena Saksan markkinoilta.

Salmelalla on myös mietintäasteella uuden ravintola-konseptin kehittäminen. Uusi ketju olisi amerikkalaistyyppinen perheravintola, jossa voitaisiin hyödyntää osaamista pikaruoka-alalta.

Heikki Salmela nauttii nyt elämästä täysin rinnoin. Vastuuta yrityksessä on jaettu pojille, Karille ja Markolle, ja hommat pyörivät ilman isän jatkuvaa läsnäoloa. Hallituksen puheenjohtaja tekee töitä sen verran, kun tuntuu hyvältä.

Talvisin Salmelat lomailevat säännöllisesti etelän lämmössä ja kesällä veneillään tai mökkeillään.

-Kyllä elämä voi olla välillä ihan mukavaakin, Salmela myhäilee komean 42-jalkaisen huviveneensä kannella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    4. 4

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    7. 7

      ”Miksi kotitalous ei saisi hyötyä asuntojen hintojen noususta?” – Nordea vastustaa lainakaton kiristyksiä

    8. 8

      Saksalaisoikeus päätti: Sony saattaa sittenkin loukata suomalaisen SSH:n patenttia

    9. 9

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    10. 10

      Ruotsin talouskasvu hidastui ja jäi odotuksista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    3. 3

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    7. 7

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    8. 8

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    9. 9

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    10. 10

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää