SUOMALAISET EIVÄT MENESTYNEET CANNESIN MAINOSKILPAILUSSA

´Viimeistely ja sykähdyttävä kokemus puuttui suomalaistöistä´
Cannes Sähköisen mainonnan tulevaisuus on kuuma aihe vuosisadan viimeisissä Cannesin kansainvälisissä mainoselokuvakilpailuissa. Pallo heitetään nyt mainostajille: laatua voi tehdä vain kunnon panoksilla.

Maailman suurimmat mainoselokuvakilpailut pidettiin tällä viikolla Cannesissa 46. kerran. Tuomariston tiukka urakka Välimeren helteessä päättyy lauantaina, jolloin julistetaan voittaja 4 757:n kilpailuun lähetetyn työn joukosta. Tv-mainonnan lisäksi kilpailevat myös painetun mainonnan ilmoitukset ja julisteet, joita oli yhteensä 7 332, sekä 592 työtä 30 maasta sähköisen mainonnan Cyber-sarjassa.

Ensimmäistä kertaa valittiin Cannesissa vuoden mediahenkilö, joka on tunnustus kansainvälisesti menestyneelle mediayrittäjälle ja visionäärille. Se annettiin italialaiselle mediakeisarille Silvio Berlusconille. Vuoden mainostajaksi valittiin Virgin.

Yksikään Suomesta lähetyistä 79 printtityöstä ei menestynyt kisassa. Myöskään Cyber-sarjasta ei palkintoja kotiin kanneta. Cyber koostuu internet-sivuista ja sähköisestä mainonnasta. Suomesta kilpaili seitsemän työtä, joista neljä oli verkkosivuja ja kolme sähköistä mainosta.

Viimeistelyn puute vaivaa suomalaisten töitä

Tuomaristossa istunut Antti Romppainen Grey Interactivesta sanoi, että töiden taso on yleisesti noussut viime vuodesta pitkälti teknisen osaamisen kehityksen kautta. Suomalaisten töiden huono menestykseen on Romppaisesta syynä viimeistelyn puute.

-Niistä puuttui sykähdyttävä kokemus ja ´final touch´. Suomesta olisi löytynyt töitä, jotka olisivat menestyneet täällä. Harmittavaa, että suomalaiset mainostoimistot ja mainostajat puuttuivat. Me olemme parempia kuin luulemme - turha ujous pitää unohtaa! Romppainen kannustaa.

Trendit tulevat Cannesista

-Cannesilla on vastuu muuttaa mainonnan trendejä, joten voittajalla on tärkeä rooli edelläkävijänä ja standardien asettajana tuleville töille. Nyt kaivataan tuoreita, uusia ideoita, jotka kertovat asiakkaan arvoista sekä erottuvaa mainontaa, joka ylittää luovuuden rajat. Pelkkä julkeus, seksi tai shokeeraus eri riitä, tuomariston puheenjohtaja Keith Reinhard painotti.

-Diesel aloitti huumoritrendin pari vuotta sitten. Symbolien ja semiotiikan merkitys yhä kasvaa. Internetin yleistyessä kaivataan kansainvälisiä kampanjoita, joilla puhutellaan yli kulttuurirajojen. Multikansalliset amerikkalaiset mainokset kertovat tästä suuntauksesta, Reinhard vahvisti.

Suomea tuomaristossa edustaa Ammirati Puris Lintaksen toimitusjohtaja Satu Lindroos, jonka mukaan kilpailun tasossa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Viime vuonna valtaosan palkinnoista kerännyttä USA:a edustaa taas yli 1 000 työtä, joten volyymin kautta sieltä nousee väkisinkin ylivertaisia töitä.

-Valitettavasti näyttää siltä, että mainonta tasapäistyy. Hyvä esimerkki on Japani, jonka ihastuttava oma tyyli on muuttumassa länsimaisen mainonnan näköiseksi, Lindroos toteaa.

Kilpailuun osallistuu Suomesta 16 mainostoimistoa ja 5 tuotantoyhtiötä, joilla on yhteensä 79 työtä. Määrä on pienentynyt viime vuodesta, mikä kertoo Lindroosin mukaan oikeasta suunnasta - terveestä itsekritiikistä.

-Suomalaiset mainokset ovat tänä vuonna ihan hyvää katseltavaa, eikä niiden taso ole enää muita alhaisempi, Lindroos uskoo.

Näkymätön teknologia

Sähköisen mainonnan sarjasta nousi todellinen helmi: IBM:n kampanja internet-teknologiasta. Sen toteuttajana oli Ogilvy Interactive Worldwide New Yorkista, joka keräsi valtaosan palkinnoista.

-Voittanut kampanja erottui selvästi muista. Se on elämys, jossa teknologiasta on onnistuttu tekemään näkymätöntä. Työ houkuttelee IBM:n sivuille, tuomariston puheenjohtaja Loic Le Meur sanoi.

Ami Hasan Hasan & partnerista totesi mainoselokuvien Lions Daily -lehdessä, että monilla asiakkailla on jo mainosbudjetit internetiä varten, sillä internet on uuden talouden työkalu.

Tuomaristo korosti, että internetissä on löydettävä oikea konsepti, jolla tuetaan liiketoimintaa ja kauppaa. Teknologia vain väline, jonka tulisi olla näkymätöntä. Jo vuodessa on tapahtunut sofistikoitunut muutos, sillä tekijät osaavat nerokkaammin käyttää teknologioita ja yhdistää mainontaa sähköiseen kauppaan.

Parhaasta webbisivusta Grand Prixin sai saksalainen toimistokalustevalmistaja USM U. Schaerer Soehne.

-IBM:n elämykselliset mainokset ovat viesti uusmediateollisuudelle. Ne nostavat alan standardeja ja asettavat ne uudelle tasolle. Tosin voittoon vaadittiin myös paljon työtä ja kaksi tiimiä. Se on viesti mainostajille: jos verkossa aikoo pärjätä, on panoksia kasvatettava, Romppainen vahvisti.

Printtivoittaja oli Nipples Sony PlayStation Lontoo TWBA. Juryn puheenjohtaja Keith Reinhard totesi, että työ kommunikoi oikein kohderyhmänsä kanssa ja yhdistää tuotteet älykkäästi siihen. Se myös käyttää oikein Sonyn symboleja. Unisex ja nuorekkuus näkyy.

-Tuore uusi ja puhuttelee asiakkaan arvoilla. Lisää töitä, jotka rikkovat rytmin!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Valkoinen talo esitteli verouudistusta – yksityiskohdat vielä auki

    7. 7

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    8. 8

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    9. 9

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    10. 10

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää