SUOMALAISET EIVÄT MENESTYNEET CANNESIN MAINOSKILPAILUSSA

Julkaistu:

´Viimeistely ja sykähdyttävä kokemus puuttui suomalaistöistä´
Cannes Sähköisen mainonnan tulevaisuus on kuuma aihe vuosisadan viimeisissä Cannesin kansainvälisissä mainoselokuvakilpailuissa. Pallo heitetään nyt mainostajille: laatua voi tehdä vain kunnon panoksilla.

Maailman suurimmat mainoselokuvakilpailut pidettiin tällä viikolla Cannesissa 46. kerran. Tuomariston tiukka urakka Välimeren helteessä päättyy lauantaina, jolloin julistetaan voittaja 4 757:n kilpailuun lähetetyn työn joukosta. Tv-mainonnan lisäksi kilpailevat myös painetun mainonnan ilmoitukset ja julisteet, joita oli yhteensä 7 332, sekä 592 työtä 30 maasta sähköisen mainonnan Cyber-sarjassa.

Ensimmäistä kertaa valittiin Cannesissa vuoden mediahenkilö, joka on tunnustus kansainvälisesti menestyneelle mediayrittäjälle ja visionäärille. Se annettiin italialaiselle mediakeisarille Silvio Berlusconille. Vuoden mainostajaksi valittiin Virgin.

Yksikään Suomesta lähetyistä 79 printtityöstä ei menestynyt kisassa. Myöskään Cyber-sarjasta ei palkintoja kotiin kanneta. Cyber koostuu internet-sivuista ja sähköisestä mainonnasta. Suomesta kilpaili seitsemän työtä, joista neljä oli verkkosivuja ja kolme sähköistä mainosta.

Viimeistelyn puute vaivaa suomalaisten töitä

Tuomaristossa istunut Antti Romppainen Grey Interactivesta sanoi, että töiden taso on yleisesti noussut viime vuodesta pitkälti teknisen osaamisen kehityksen kautta. Suomalaisten töiden huono menestykseen on Romppaisesta syynä viimeistelyn puute.

-Niistä puuttui sykähdyttävä kokemus ja ´final touch´. Suomesta olisi löytynyt töitä, jotka olisivat menestyneet täällä. Harmittavaa, että suomalaiset mainostoimistot ja mainostajat puuttuivat. Me olemme parempia kuin luulemme - turha ujous pitää unohtaa! Romppainen kannustaa.

Trendit tulevat Cannesista

-Cannesilla on vastuu muuttaa mainonnan trendejä, joten voittajalla on tärkeä rooli edelläkävijänä ja standardien asettajana tuleville töille. Nyt kaivataan tuoreita, uusia ideoita, jotka kertovat asiakkaan arvoista sekä erottuvaa mainontaa, joka ylittää luovuuden rajat. Pelkkä julkeus, seksi tai shokeeraus eri riitä, tuomariston puheenjohtaja Keith Reinhard painotti.

-Diesel aloitti huumoritrendin pari vuotta sitten. Symbolien ja semiotiikan merkitys yhä kasvaa. Internetin yleistyessä kaivataan kansainvälisiä kampanjoita, joilla puhutellaan yli kulttuurirajojen. Multikansalliset amerikkalaiset mainokset kertovat tästä suuntauksesta, Reinhard vahvisti.

Suomea tuomaristossa edustaa Ammirati Puris Lintaksen toimitusjohtaja Satu Lindroos, jonka mukaan kilpailun tasossa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Viime vuonna valtaosan palkinnoista kerännyttä USA:a edustaa taas yli 1 000 työtä, joten volyymin kautta sieltä nousee väkisinkin ylivertaisia töitä.

-Valitettavasti näyttää siltä, että mainonta tasapäistyy. Hyvä esimerkki on Japani, jonka ihastuttava oma tyyli on muuttumassa länsimaisen mainonnan näköiseksi, Lindroos toteaa.

Kilpailuun osallistuu Suomesta 16 mainostoimistoa ja 5 tuotantoyhtiötä, joilla on yhteensä 79 työtä. Määrä on pienentynyt viime vuodesta, mikä kertoo Lindroosin mukaan oikeasta suunnasta - terveestä itsekritiikistä.

-Suomalaiset mainokset ovat tänä vuonna ihan hyvää katseltavaa, eikä niiden taso ole enää muita alhaisempi, Lindroos uskoo.

Näkymätön teknologia

Sähköisen mainonnan sarjasta nousi todellinen helmi: IBM:n kampanja internet-teknologiasta. Sen toteuttajana oli Ogilvy Interactive Worldwide New Yorkista, joka keräsi valtaosan palkinnoista.

-Voittanut kampanja erottui selvästi muista. Se on elämys, jossa teknologiasta on onnistuttu tekemään näkymätöntä. Työ houkuttelee IBM:n sivuille, tuomariston puheenjohtaja Loic Le Meur sanoi.

Ami Hasan Hasan & partnerista totesi mainoselokuvien Lions Daily -lehdessä, että monilla asiakkailla on jo mainosbudjetit internetiä varten, sillä internet on uuden talouden työkalu.

Tuomaristo korosti, että internetissä on löydettävä oikea konsepti, jolla tuetaan liiketoimintaa ja kauppaa. Teknologia vain väline, jonka tulisi olla näkymätöntä. Jo vuodessa on tapahtunut sofistikoitunut muutos, sillä tekijät osaavat nerokkaammin käyttää teknologioita ja yhdistää mainontaa sähköiseen kauppaan.

Parhaasta webbisivusta Grand Prixin sai saksalainen toimistokalustevalmistaja USM U. Schaerer Soehne.

-IBM:n elämykselliset mainokset ovat viesti uusmediateollisuudelle. Ne nostavat alan standardeja ja asettavat ne uudelle tasolle. Tosin voittoon vaadittiin myös paljon työtä ja kaksi tiimiä. Se on viesti mainostajille: jos verkossa aikoo pärjätä, on panoksia kasvatettava, Romppainen vahvisti.

Printtivoittaja oli Nipples Sony PlayStation Lontoo TWBA. Juryn puheenjohtaja Keith Reinhard totesi, että työ kommunikoi oikein kohderyhmänsä kanssa ja yhdistää tuotteet älykkäästi siihen. Se myös käyttää oikein Sonyn symboleja. Unisex ja nuorekkuus näkyy.

-Tuore uusi ja puhuttelee asiakkaan arvoilla. Lisää töitä, jotka rikkovat rytmin!

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    8. 8

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    9. 9

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    10. 10

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    9. 9

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää