SUOMALAISET EIVÄT MENESTYNEET CANNESIN MAINOSKILPAILUSSA

Julkaistu:

´Viimeistely ja sykähdyttävä kokemus puuttui suomalaistöistä´
Cannes Sähköisen mainonnan tulevaisuus on kuuma aihe vuosisadan viimeisissä Cannesin kansainvälisissä mainoselokuvakilpailuissa. Pallo heitetään nyt mainostajille: laatua voi tehdä vain kunnon panoksilla.

Maailman suurimmat mainoselokuvakilpailut pidettiin tällä viikolla Cannesissa 46. kerran. Tuomariston tiukka urakka Välimeren helteessä päättyy lauantaina, jolloin julistetaan voittaja 4 757:n kilpailuun lähetetyn työn joukosta. Tv-mainonnan lisäksi kilpailevat myös painetun mainonnan ilmoitukset ja julisteet, joita oli yhteensä 7 332, sekä 592 työtä 30 maasta sähköisen mainonnan Cyber-sarjassa.

Ensimmäistä kertaa valittiin Cannesissa vuoden mediahenkilö, joka on tunnustus kansainvälisesti menestyneelle mediayrittäjälle ja visionäärille. Se annettiin italialaiselle mediakeisarille Silvio Berlusconille. Vuoden mainostajaksi valittiin Virgin.

Yksikään Suomesta lähetyistä 79 printtityöstä ei menestynyt kisassa. Myöskään Cyber-sarjasta ei palkintoja kotiin kanneta. Cyber koostuu internet-sivuista ja sähköisestä mainonnasta. Suomesta kilpaili seitsemän työtä, joista neljä oli verkkosivuja ja kolme sähköistä mainosta.

Viimeistelyn puute vaivaa suomalaisten töitä

Tuomaristossa istunut Antti Romppainen Grey Interactivesta sanoi, että töiden taso on yleisesti noussut viime vuodesta pitkälti teknisen osaamisen kehityksen kautta. Suomalaisten töiden huono menestykseen on Romppaisesta syynä viimeistelyn puute.

-Niistä puuttui sykähdyttävä kokemus ja ´final touch´. Suomesta olisi löytynyt töitä, jotka olisivat menestyneet täällä. Harmittavaa, että suomalaiset mainostoimistot ja mainostajat puuttuivat. Me olemme parempia kuin luulemme - turha ujous pitää unohtaa! Romppainen kannustaa.

Trendit tulevat Cannesista

-Cannesilla on vastuu muuttaa mainonnan trendejä, joten voittajalla on tärkeä rooli edelläkävijänä ja standardien asettajana tuleville töille. Nyt kaivataan tuoreita, uusia ideoita, jotka kertovat asiakkaan arvoista sekä erottuvaa mainontaa, joka ylittää luovuuden rajat. Pelkkä julkeus, seksi tai shokeeraus eri riitä, tuomariston puheenjohtaja Keith Reinhard painotti.

-Diesel aloitti huumoritrendin pari vuotta sitten. Symbolien ja semiotiikan merkitys yhä kasvaa. Internetin yleistyessä kaivataan kansainvälisiä kampanjoita, joilla puhutellaan yli kulttuurirajojen. Multikansalliset amerikkalaiset mainokset kertovat tästä suuntauksesta, Reinhard vahvisti.

Suomea tuomaristossa edustaa Ammirati Puris Lintaksen toimitusjohtaja Satu Lindroos, jonka mukaan kilpailun tasossa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Viime vuonna valtaosan palkinnoista kerännyttä USA:a edustaa taas yli 1 000 työtä, joten volyymin kautta sieltä nousee väkisinkin ylivertaisia töitä.

-Valitettavasti näyttää siltä, että mainonta tasapäistyy. Hyvä esimerkki on Japani, jonka ihastuttava oma tyyli on muuttumassa länsimaisen mainonnan näköiseksi, Lindroos toteaa.

Kilpailuun osallistuu Suomesta 16 mainostoimistoa ja 5 tuotantoyhtiötä, joilla on yhteensä 79 työtä. Määrä on pienentynyt viime vuodesta, mikä kertoo Lindroosin mukaan oikeasta suunnasta - terveestä itsekritiikistä.

-Suomalaiset mainokset ovat tänä vuonna ihan hyvää katseltavaa, eikä niiden taso ole enää muita alhaisempi, Lindroos uskoo.

Näkymätön teknologia

Sähköisen mainonnan sarjasta nousi todellinen helmi: IBM:n kampanja internet-teknologiasta. Sen toteuttajana oli Ogilvy Interactive Worldwide New Yorkista, joka keräsi valtaosan palkinnoista.

-Voittanut kampanja erottui selvästi muista. Se on elämys, jossa teknologiasta on onnistuttu tekemään näkymätöntä. Työ houkuttelee IBM:n sivuille, tuomariston puheenjohtaja Loic Le Meur sanoi.

Ami Hasan Hasan & partnerista totesi mainoselokuvien Lions Daily -lehdessä, että monilla asiakkailla on jo mainosbudjetit internetiä varten, sillä internet on uuden talouden työkalu.

Tuomaristo korosti, että internetissä on löydettävä oikea konsepti, jolla tuetaan liiketoimintaa ja kauppaa. Teknologia vain väline, jonka tulisi olla näkymätöntä. Jo vuodessa on tapahtunut sofistikoitunut muutos, sillä tekijät osaavat nerokkaammin käyttää teknologioita ja yhdistää mainontaa sähköiseen kauppaan.

Parhaasta webbisivusta Grand Prixin sai saksalainen toimistokalustevalmistaja USM U. Schaerer Soehne.

-IBM:n elämykselliset mainokset ovat viesti uusmediateollisuudelle. Ne nostavat alan standardeja ja asettavat ne uudelle tasolle. Tosin voittoon vaadittiin myös paljon työtä ja kaksi tiimiä. Se on viesti mainostajille: jos verkossa aikoo pärjätä, on panoksia kasvatettava, Romppainen vahvisti.

Printtivoittaja oli Nipples Sony PlayStation Lontoo TWBA. Juryn puheenjohtaja Keith Reinhard totesi, että työ kommunikoi oikein kohderyhmänsä kanssa ja yhdistää tuotteet älykkäästi siihen. Se myös käyttää oikein Sonyn symboleja. Unisex ja nuorekkuus näkyy.

-Tuore uusi ja puhuttelee asiakkaan arvoilla. Lisää töitä, jotka rikkovat rytmin!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    3. 3

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    7. 7

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    8. 8

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    9. 9

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    10. 10

      Pyörä päihittää bussin – Valtaosa pk-seudun asukkaista pääsisi töihin nopeammin pyörällä kuin julkisilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    5. 5

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    8. 8

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    9. 9

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    10. 10

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää