ISO-BRITANNIA VIHERTYY RANGAISTUSMAKSUIN

Julkaistu:

Lontoo Suomalaisuutisissa Iso-Britannia näyttäytyy usein hyvinkin ympäristötietoisena maana. Eläinkuljetusten vastustajat, ekopaperin kannattajat ja Britanniasta johdetut eurooppalaiset ja kansainväliset ympäristöliikkeet saavat runsaasti palstatilaa. Suomen uutisista voisi päätellä, että britit ovat ympäristötietoisuuden edelläkävijöitä.

Kuva on täysin väärä. Vaikka 55-miljoonaisesta kansasta löytyy erilaisia aktivisteja, ympäristötietoisuus on maassa eurooppalaisittain vähäistä. Suomalaiselle maahanmuuttajalle arkipäivän käytäntö on shokki, vaikka kotimaassa ei olisi ympäristöasioihin juurikaan kiinnittänyt huomiota.

Pullojen, tölkkien ja paperin kierrätys on järjestetty supermarkettien ja juna-asemien parkkipaikoille. Kotitalouksien jätteistä vain kahdeksan prosenttia päätyy kierrätykseen. Saksalaiset pystyvät kaksi, amerikkalaiset kolme ja sveitsiläiset yli viisi kertaa parempaan.

Lisäksi britit autoilevat paljon. Julkinen liikenne toimii suurkaupunkien ulkopuolella niin huonosti, että useimmilla aikuisilla on oltava auto.

Brittihallitus on kuitenkin herännyt tilanteeseen. Sen on pakko, sillä etenkin Lontoon lähistöltä on vaikea löytää tilaa uusille kaatopaikoille, ja tiet ovat hyvin ruuhkaisia. Jos kierrätys ei lisäänny ja liikenne jatkaa kasvuaan, edessä ovat valtavat investoinnit ja entistä saastuneempi ympäristö.

Hallitus kehottaa kaavoittajia, suunnittelijoita ja rakentajia välttämään rakentamista viheralueille. Kun ruokakuntien määrä kasvaa perheiden pienentyessä, olisi asuntokäyttöön otettava entisiä teollisuusalueita, joita rakennemuutoksen tiimellyksessä on jäänyt tyhjilleen.

Työmatkalaisia kehotetaan käyttämään julkista liikennettä. Kotitalouksien pitää vähentää jätteiden määrää ja opetella säästämään energiaa.

-Jos autolla on pakko ajaa, siirtykää pienempiin ja vähäpäästöisempiin autoihin, kannustaa hallitus.

Suunnitteilla on massiivinen markkinointi- ja opetuskampanja. Sen pääviesti on, että jokainen voi tehdä jotakin yhteisen ympäristön hyväksi.

Markkinointikampanjan pehmeitä arvoja lukuunottamatta hallituksen keinot vihreyden lisäämiseksi ovat varsin tylyjä: jos et viherry, tuntuu se kukkarossasi.

Ensimmäiset toimet saastuttajien rahastamiseksi on jo tehty. Jo konservatiivihallitus keksi, että bensiinin, dieselin ja jätteiden verotusta voi automaattisesti kiristää jokaisella budjettikierroksella.

Työväenpuolueen viimeisimmät budjettilupaukset panevat paremmaksi. Kun kaikki keväällä luvatut ympäristöverot tulevat kannettaviksi, valtion ympäristötulot viisinkertaistuvat. Valtiovarainministeri Gordon Brown julisti kerralla peräti 22 uutta ympäristöveroa.

Ympäristöjärjestö Friends of the Earthin mukaan uudet verot tuovat valtion kassaan yhteensä lähes sata miljardia markkaa seuraavien viiden vuoden aikana. Tavanomaisten polttoaine- ja jäteverojen korotusten lisäksi hallitus haluaa viherryttää erityisesti yrityksiä.

Työsuhdeautojen verotus kiristyy ja yritykset joutuvat maksamaan uusia energiaveroja. Sosiaaliturvamaksuja tosin laskettiin, sillä työvoima sinällään ei saastuta.

Kaikkein kiusallisimpaan tilanteeseen joutuvat suuryritykset, jotka pääsevät vuosittaiselle saastuttajien kymmenen kärjessä -listalle. Rahan lisäksi niiltä murenee maine. Tänä keväänä kärkipaikan sai kemianjätti ICI. Listalle mahtuu koko joukko jäte-, vesi- ja energiayhtiöitä, joista ainoastaan Shell on Suomessa hyvin tunnettu.

Hallitus aikoo käydä myös saastuttavan kuluttajan kimppuun. Kunnallisveroa saatetaan muuttaa niin, ettei jätehuolto enää sisälly siihen. Itse vero laskisi, mutta jätteistä maksettaisiin painon mukaan.

Ongelmana on, että jokaisen omakotitalon viikottaisen roskiksen painon mittaaminen vie aikaa ja vaatii suuria investointeja maan kaikkiin roska-autoihin. Sen jälkeen tuskin edes intomielisin kierrättäjä selviäisi nykyisillä jätemaksuilla.

Ison-Britannian lehdistö on kritisoinut hallitusta pelkkien rangaistusten tarjoamisesta. Koko ympäristöpaketti sisältää vain kaksi porkkanaa: julkisen liikenteen käyttö työmatkoilla otetaan jälleen verovähennyksen piiriin ja pienimpien autojen käyttömaksut alenevat.

Kesäkuun europarlamenttivaaleissa briteillä on ensi kertaa todellinen mahdollisuus äänestää vihreyden puolesta. Kyseessä on ensimmäinen koko valtakunnan kattava vaali, jossa käytetään suhteellista vaalitapaa. Nyt myös pienpuolueilla on realistinen mahdollisuus saada omia ehdokkaita läpi.

Aikaisemmissa enemmistövaaleissa, joissa kustakin vaalipiiristä vain eniten ääniä saanut ehdokas menee läpi, on kisa aina käyty vaalipiirin kahden suurimman puolueen kesken.

Vihreät, kuten monet muutkin pikkupuolueet, ovat valmistautuneet vaaliin huolella. Pelkkien iskulauseiden lisäksi ne joutuvat opettamaan äänestäjille, miten itse vaalitapa toimii ja miksi puolueesta on yhtäkkiä tullut varteenotettava vaihtoehto.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    7. 7

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    8. 8

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    9. 9

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    10. 10

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää