HANDELSBANKEN ON OIKEISSA ASIOISSA HYVÄ

Julkaistu:

Svenska Handelsbankenin menestyksen salaisuus näyttää yksinkertaiselta. Pankki on hyvä niissä asioissa, joita yritysasiakkaat peruspankkitoiminnassa eniten arvostavat. Handelsbanken keräsi selvityksemme parhaat arvosanat maksuliikenne- ja konsernitilipalveluiden tuottajana. Vastaajat arvostivat eniten myös pankin asiakasvastuuhenkilöiden asiantuntemusta ja tavoitettavuutta.

Tutkimustulos on melkoinen ylistys Handelsbankenin paikallisuutta korostavalle strategialle, joka poikkeaa täysin muiden Suomeen rantautuneiden pohjoisten pankkien tavasta toimia. Handelsbanken on perustanut Suomeen 15 konttoria, SEB ja Den Danske toimivat vain Helsingistä käsin.

-Konttoreista olisi varmasti hyötyä, mutta ei niin paljon, että 5-10 miljoonan markan investointi konttorin perustamiseen olisi perusteltua. Rembursseja pitää myydä aika monta ennen kuin tällainen investointi on maksettu, kärjistää SEB:n toimitusjohtaja Klaus Grönbärj.

Grönbärj perustelee pankin strategiavalintaa myös osaamisen keskittämisellä: kun asiantuntijat toimivat samassa talossa, he ovat helposti tavoitettavissa ja kehittävät samalla myös toinen toistensa osaamista.

Handelsbankenissa sen sijaan luotetaan vakaasti siihen, että konttorit kykenevät hoitamaan vaativatkin yritysasiakkaat ja uskotaan ryhmätyön voimaan. Pankin näkemyksen mukaan konttori ei saa kasvaa 15 henkilöä isommaksi. Sen jälkeen henkilökunta ei enää muodosta yhtenäistä ryhmää.

Määrä on myös kustannuskysymys: kun väkeä on vähän, väliportaan pomoja ei tarvita. Konttorinjohtaja riittää kaikille esimieheksi.

Den Danske sekoittaa analyysin

Handelsbankenin ja SEB:n kontaktihenkilöiden saamia laatuarvioita vertaamalla päätyy helposti johtopäätökseen, että Handelsbankenin valitsema tie suomalaisille yritysmarkkinoille on ainoa oikea. Myös suomalaiset yritysasiakkaat näyttävän arvostavan sitä, että pankkiasiat hoituvat kotikaupungissa, tutun pankinjohtajan luona.

Den Danske Bank kuitenkin sotkee suoraviivaisen päättelyn. Sen saamat arvosanat viittaavat siihen, että samaan lopputulokseen voi päästä eri teitä: Den Danske Banken saa Handelsbankenin jälkeen toiseksi parhaan arvosanan kontaktihenkilöidensä osaamisesta ja lisäksi se kerää kauneimmat kiitokset palvelunsa joustavuudesta.

-Olemme kiinnittäneen paljon huomiota juuri joustavuuteen ja päätöksenteon nopeuteen. Pyrimme esimerkiksi siihen, että vanhat asiakkaamme voivat tarvittaessa saada luottopäätöksen 24 tunnissa, vaikka päätös tehtäisiinkin Kööpenhaminassa. Uusien asiakkaiden kohdalle ensimmäisen päätöksen tekoon kuluu tietysti paljon enemmän aikaa, sanoo Den Danske Bankin Helsingin sivukonttorin toimitusjohtaja Heikki Palosuo.

Hanska on melkein kuin suomalainen

Handelsbanken saa pohjoismaisia kirittäjiään enemmän arvostusta myös maksuliikenteen hoitajana. Tämä perustuu pitkälti siihen, että maassa pitkään toiminut pankki on kattavasti mukana pankkimaailman järjestelmissä ja rahoitusalan ohjelmistoissa. Olennaista on esimerkiksi se, että pankin palvelut on leivottu Analysten ja Opuscapitan maksuliikenne- ja kassanhallintaohjelmistoihin.

Esimerkiksi Den Danske on osin vasta rakentamassa yhteyksiään suomalaisiin järjestelmiin. Pankin palvelut tulivat Analysten ohjelmistoihin vasta tänä keväänä. Opuscapitan kautta sen palveluita pääsee käyttämään myöhemmin tänä vuonna.

Handelsbanken nousee ehkä hieman yllättäen ykköseksi vastaajien arvioidessa pankkien tarjoamien konsernitilien laatua.

-Meidän tilimme on äärettömän yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Lisäksi se on hyvin toimintavarma, kehuu Handelsbankenin toimialajohtaja Harri Lauslahti.

Hän kuitenkin uskoo pankkinsa keränneen kiitosta pitkälti Nordic Link -palvelun ansiosta. Palvelu mahdollistaa yrityksen sisäiset tilisiirrot maasta toiseen siten, että veloitus ja hyvitys tapahtuu samalla arvopäivällä, mikäli tietyt aikatauluehdot täyttyvät. Rahan siirtojen pitää olla myös Handelsbankenin sisäisiä eli yrityksellä pitää olla kussakin maassa tili.

Handelsbankenin etumatka kismittää varmasti erityisesti SEB:tä. Se kuitenkin korostaa kilpailevansa ennen muuta globaalissa sarjassa, jossa sitä kirittävät ABN Amron ja Citibankin kaltaiset maailmanlaajuiset jätit. Suomen sisäisessä maksuliikenteessä pankki ei vielä itsekään usko olevansa kilpailukykyinen.

Ehkä hämmentävintä maksuliikennearvioissa oli se, ettei Merita-Nordbanken noussut ykköseksi. Mahdollisen selitys saattaa löytyä toimintojen yhdistämisen keskeneräisyydestä: ulkomaisia maksuliikennepalveluita käyttävälle asiakkaalle pankki koostuu yhä kahdesta erillisestä pankista Meritasta ja Nordbankenista.

Halpoja tai ainakin edullisia palveluita

Pyysimme selvityksessämme rahoitusjohtajia arvioimaan myös sitä, onko heidän käyttämiensä pankkien palveluiden hinnan ja laadun suhde kohdallaan. Rahoitusjohtajat antoivat tässä kohdin korkeimmat arvosanat Den Danske Bankille ja Handelsbankenille.

Esitimme saman kysymyksen hieman jyrkemmin näiden pankkien johtajille: ostatteko markkinaosuutta aggressiivisella hinnoittelulla?

-Ehkä hinnoittelussamme on näkynyt se, että olemme viimeisiä tulijoita tälle markkinalle. Kyse ei ole kuitenkaan mistään alennusmyynnistä. Häviämme myös paljon tarjouskilpailuja, sanoo Palosuo.

Lauslahti muotoilee vastauksensa tavoitteiden kautta:

-Emme polje hintoja, mutta haluamme tarjota edullisia pankkipalveluita. Koska tuottojen ja kulujen suhde on pankissamme kilpailijoita parempi, haluamme antaa osan hyödystä asiakkaille edullisina palveluina.

Jyrkimmin provokaatioon suhtautuu SEB:n Grönbärj:

-Me emme kilpaile hinnalla. Me emme esimerkiksi halua olla pelkkä rahoittaja - antolainaus ei ole yhdellekään pankille kovin kannattavaa toimintaa. Tämän vuoksi emme varmasti ole lainapuolella halvimpia pankkeja.

Asiakkaat ovat samaa mieltä. He pitävät SEB:n lainaehtoja arvioidun pankkijoukon kehnoimpina.

SEB ja Den Danske rajaavat asiakaskuntansa melkein samalla tavoin. Niitä kiinnostavat ennen muuta kansainvälisesti toimivat yritykset. SEB asettaa liikevaihtorajan 150-200 miljoonaan markkaan. Den Danske puhuu Suomen 500 suurimmasta yrityksestä. Handelsbanken on jälleen joukon poikkeus: sille kelpaavat kokoon katsomatta kaikki yritykset, kunhan niillä on todistettavasti kykyä vastata sitoumuksistansa ja riittävästi taloudellista puskuria, jotta ne selviävät ainakin ensimmäisistä ikävistä yllätyksistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    3. 3

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    4. 4

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    8. 8

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    4. 4

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    7. 7

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    8. 8

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    9. 9

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    10. 10

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    9. 9

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    10. 10

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    11. Näytä lisää