AKT HALUAA ULOSLIPUTETUILLE YHTIÖILLE TYÖEHTOSOPIMUKSEN

Julkaistu:

Lappeenranta

AKT:ssa harkitaan puheenjohtaja Kauko Lehikoisen mukaan mahdollisuutta saada suomalaisomisteisille venäläisyhtiöille työehtosopimus ja siten nostaa niiden kustannustasoa. Keinoja työehtosopimusten saamiseksi mietitään vielä.

-Ehkä kuljetusliikkeet täytyy tässä kilpailutilanteessa laittaa sellaiseen asetelmaan, että niiden halu ja kiinnostus tähän asiaan heräävät, sanoo Lehikoinen täsmentämättä lausuntoaan.

AKT on hänen mukaansa huolissaan suomalaisten työpaikoista ja siitä, että suomalaisomisteiset venäläisyhtiöt ovat ylivoimaisessa kilpailuasemassa suomalaisiin nähden.

Matkaluvat tasajakoon

Lehikoinen vetoaa jo Neuvostoliiton aikana solmittuun Suomen ja Venäjän kahdenväliseen maantieliikennesopimukseen.

Sopimuksen perusteella Suomen ja Venäjän välisille kuljetuksille annetaan vuosikuljetusten määrän verran matkalupia. Jos luvat jaettaisiin tasan maiden kesken, kuljetusmäärät tasoittuisivat automaattisesti.

-Sopimuksen valvonta ei ole kunnossa, koska suomalaiset kuljetusyritykset ja Suomen kauppa ja teollisuus voivat saada halpatyövoimalla enemmän voittoja, sanoo Lehikoinen.

-Kaupan vapauttamisen myötä tiukkoja kiintiöitä ei ole haluttu pitää, mutta kiintiöajatus on taustalla edelleen, sanoo puolestaan vanhempi hallitussihteeri Jorma Hörkkö liikenneministeriön tieliikenneosastolta.

Hörkön mukaan kuljetusluvat on tällä hetkellä jaettu tasan Suomen ja Venäjän kesken. Ongelmana vain on se, että suomalaisten luvista suuri osa on annettu Venäjältä puutavaraa hakeville rekoille.

Venäläiset taas käyttävät luvat ns. varsinaiseen kuljetusbisnekseen eli esimerkiksi konttien hakemiseen Suomesta Venäjälle. Venäläisillä onkin noin 60 prosentin osuus kuljetusbisneksestä, suomalaisilla alle 40.

Jos Suomi haluaisi päästä varsinaisessa kuljetusbisneksessä samoihin lukemiin Venäjän kanssa, pitäisi puutavarakuljetukset sopimuksin erottaa muista kuljetuksista. Samalla pitäisi Hörkön mukaan pitää huoli siitä, että kuljetukset eivät häiriinny.

-Täytyy myös miettiä suojellaanko suomalaista kuljetuselinkeinoa, vaikka se merkitsisi kalliimpia kuljetuksia suomalaiselle teollisuudelle ja kaupalle, Hörkkö sanoo.

Liikenneministeriössäkin ollaan hänen mukaansa periaatteessa sitä mieltä, että myös maantieliikenteessä mennään markkinoiden vapauttamisen suuntaan.

Kuljetusteollisuus säädeltävissä

Lehikoisen mukaan kuljetusyritykset poikkeavat esimerkiksi ulosliputtavista valmisvaatevalmistajista siinä, että kuljetusalaa on helpompi säädellä, ja vaikka pakkotoimin ohjata kotimaahan.

-Kuljetuksissa on se mahdollisuus, miksi emme käyttäisi sitä? Maantieliikennesopimus on yksi ohjaamisen kivijalka, sanoo Lehikoinen.

Hörkkö arvioi, ettei esimerkiksi vaatetus- ja kuljetusteollisuudella ole sinänsä periaatteellista eroa, vaikka kuljetusteollisuuden ulosliputus herättääkin enemmän pahennusta.

-Kuljetusteollisuus käyttää sekä suomalaista että venäläistä henkilökuntaa ja autoja, jolloin ero näkyy kauhean hyvin. Ja kriisivalmiudenkin takia täytyy olla jonkin verran suomalaista kuljetuskalustoa olemassa, Hörkkö pohtii.

Markkinatalouden tilalle säännöstely

Lehikoisen mukaan kuljetusliikkeillä on laillinen oikeus perustaa yhtiö Venäjälle, mutta AKT:lla on hänen mielestään yhtälailla oikeus vaatia työehtosopimusta ulosliputtajille.

-Rajalla, jolla on maailman suurin elintasokuilu, ei voida lähteä siitä, että siellä voisi pelata vapaa markkinatalous. Säännöstelyä tarvitaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    3. 3

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    4. 4

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    5. 5

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    6. 6

      Seppälää haetaan konkurssiin

    7. 7

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    8. 8

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    9. 9

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    10. 10

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Seppälää haetaan konkurssiin

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    7. 7

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    8. 8

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    9. 9

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää