AKT HALUAA ULOSLIPUTETUILLE YHTIÖILLE TYÖEHTOSOPIMUKSEN

Lappeenranta

AKT:ssa harkitaan puheenjohtaja Kauko Lehikoisen mukaan mahdollisuutta saada suomalaisomisteisille venäläisyhtiöille työehtosopimus ja siten nostaa niiden kustannustasoa. Keinoja työehtosopimusten saamiseksi mietitään vielä.

-Ehkä kuljetusliikkeet täytyy tässä kilpailutilanteessa laittaa sellaiseen asetelmaan, että niiden halu ja kiinnostus tähän asiaan heräävät, sanoo Lehikoinen täsmentämättä lausuntoaan.

AKT on hänen mukaansa huolissaan suomalaisten työpaikoista ja siitä, että suomalaisomisteiset venäläisyhtiöt ovat ylivoimaisessa kilpailuasemassa suomalaisiin nähden.

Matkaluvat tasajakoon

Lehikoinen vetoaa jo Neuvostoliiton aikana solmittuun Suomen ja Venäjän kahdenväliseen maantieliikennesopimukseen.

Sopimuksen perusteella Suomen ja Venäjän välisille kuljetuksille annetaan vuosikuljetusten määrän verran matkalupia. Jos luvat jaettaisiin tasan maiden kesken, kuljetusmäärät tasoittuisivat automaattisesti.

-Sopimuksen valvonta ei ole kunnossa, koska suomalaiset kuljetusyritykset ja Suomen kauppa ja teollisuus voivat saada halpatyövoimalla enemmän voittoja, sanoo Lehikoinen.

-Kaupan vapauttamisen myötä tiukkoja kiintiöitä ei ole haluttu pitää, mutta kiintiöajatus on taustalla edelleen, sanoo puolestaan vanhempi hallitussihteeri Jorma Hörkkö liikenneministeriön tieliikenneosastolta.

Hörkön mukaan kuljetusluvat on tällä hetkellä jaettu tasan Suomen ja Venäjän kesken. Ongelmana vain on se, että suomalaisten luvista suuri osa on annettu Venäjältä puutavaraa hakeville rekoille.

Venäläiset taas käyttävät luvat ns. varsinaiseen kuljetusbisnekseen eli esimerkiksi konttien hakemiseen Suomesta Venäjälle. Venäläisillä onkin noin 60 prosentin osuus kuljetusbisneksestä, suomalaisilla alle 40.

Jos Suomi haluaisi päästä varsinaisessa kuljetusbisneksessä samoihin lukemiin Venäjän kanssa, pitäisi puutavarakuljetukset sopimuksin erottaa muista kuljetuksista. Samalla pitäisi Hörkön mukaan pitää huoli siitä, että kuljetukset eivät häiriinny.

-Täytyy myös miettiä suojellaanko suomalaista kuljetuselinkeinoa, vaikka se merkitsisi kalliimpia kuljetuksia suomalaiselle teollisuudelle ja kaupalle, Hörkkö sanoo.

Liikenneministeriössäkin ollaan hänen mukaansa periaatteessa sitä mieltä, että myös maantieliikenteessä mennään markkinoiden vapauttamisen suuntaan.

Kuljetusteollisuus säädeltävissä

Lehikoisen mukaan kuljetusyritykset poikkeavat esimerkiksi ulosliputtavista valmisvaatevalmistajista siinä, että kuljetusalaa on helpompi säädellä, ja vaikka pakkotoimin ohjata kotimaahan.

-Kuljetuksissa on se mahdollisuus, miksi emme käyttäisi sitä? Maantieliikennesopimus on yksi ohjaamisen kivijalka, sanoo Lehikoinen.

Hörkkö arvioi, ettei esimerkiksi vaatetus- ja kuljetusteollisuudella ole sinänsä periaatteellista eroa, vaikka kuljetusteollisuuden ulosliputus herättääkin enemmän pahennusta.

-Kuljetusteollisuus käyttää sekä suomalaista että venäläistä henkilökuntaa ja autoja, jolloin ero näkyy kauhean hyvin. Ja kriisivalmiudenkin takia täytyy olla jonkin verran suomalaista kuljetuskalustoa olemassa, Hörkkö pohtii.

Markkinatalouden tilalle säännöstely

Lehikoisen mukaan kuljetusliikkeillä on laillinen oikeus perustaa yhtiö Venäjälle, mutta AKT:lla on hänen mielestään yhtälailla oikeus vaatia työehtosopimusta ulosliputtajille.

-Rajalla, jolla on maailman suurin elintasokuilu, ei voida lähteä siitä, että siellä voisi pelata vapaa markkinatalous. Säännöstelyä tarvitaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    8. 8

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää