UUSI EU-DIREKTIIVI UHKAA TUODA AUTOJEN MAAHANTUOJIA MILJARDIEN LISÄLASKULLA

Julkaistu:

Autojen romutusvastuu aiotaan siirtää omistajilta autojen valmistajille ja maahantuojille
Valmisteilla oleva EU-direktiivi tulee siirtämään romuautoista huolehtimisen autojen valmistajille ja maahantuojille, kun tähän asti vastuun käytöstä poistettavasta autosta on saanut kantaa auton viimeinen omistaja. Näin on tarkoitus tehostaa romuautojen talteenottoa ja kierrätyskelpoisten valmistusmateriaalien käyttöä autoissa.

Autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Pekka Puputin mukaan Suomessa direktiivi tietää 2-8 miljardin markan lisäkustannuksia maahantuojille, joiden harteille autojen romuttamislaskut maassamme tulevaisuudessa lankeaisivat.

Suomessa romutetaan vuosittain vähän yli satatuhatta autoa, mutta kustannuksiin Puputti laskee kaikki kaksi miljoonaa jo käytössä olevaa autoa, joiden romutuslasku tulevaisuudessa lankeaisi maahantuojille.

Uusien autojen tulevat romutuskulut maahantuojat aikovat laskuttaa autonostajilta jo etukäteen. Autotuojien mukaan se tietäisi 1 000-4 000 markan lisälaskua jokaisen uuden auton hintaan. Ympäristöministeriössä tosin uskotaan 500-1 000 markan hintalisän riittävän.

Direktiiviehdotusta on tarkoitus käsitellä ensi maanantaina pidettävän EU:n ympäristöministerien neuvoston kokouksessa.

Suomi, kuten valtaosa jäsenmaista, puoltaa mahdollisimman tiukkaa direktiiviä, joka ei jätä autonvalmistajille tai -maahantuojille valinnanvaraa. Sen sijaan autoteollisuusmaat Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja Englanti haluaisivat jättää valmistajien ja maahantuojien vastuun keskinäisten, yrityskohtaisten sopimusten varaan.

Seuraavaksi direktiiviehdotus menee tammi-helmikuun vaihteessa Euroopan parlamentin käsittelyyn. Se on tarkoitus saada hyväksytyksi ensi vuoden lopulla, jolloin se tulisi voimaan vuonna 2000-2001.

Vaarana romuautojen tuonti Suomeen

-Jos lainsäädäntöä ei toteuteta yhdenmukaisesti kaikissa maissa, on olemassa riski, että Suomeen ruvetaan tuomaan romuautoja, jotka tulevat meidän kansallisen järjestelmämme kustannettavaksi, arvioi ympäristöministeriön yli-insinööri Hannu Laaksonen.

Ympäristöministeriön Suomeen suunnitteleman mallin mukaan autonomistaja toimittaisi käytöstä poistettavan autonsa romuttamolle, josta romutuslasku lähtisi edelleen maahantuojan maksettavaksi.

Sitä, miten kustannukset jaettaisiin valmistajan ja maahantuojan välillä, ei ole vielä päätetty.

Uusien autojen ostajat maksumiehiksi

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti kritisoi direktiivin autoalalle tuomia suuria lisäkustannuksia. Erityisesti alaa hiertää se, että maahantuojien pitäisi ottaa romutusvastuu myös jo nyt liikenteessä olevista autoista.

Uusien, lain voimaantulon jälkeen myytävien, autojen vastuu on helpompi hyväksyä, kun romutuslasku voidaan rahastaa auton kauppahinnassa.

-Yhteiskunnan pitäisi osallistua jo nyt ajossa olevien autojen romutuksen kustannuksiin tai maksu pitäisi kerätä kaikilta autoilijoilta veroluonteisesti. Muutoin niidenkin maksajiksi joutuvat uusien autojen ostajat, Puputti vaatii.

Hän penää muutenkin tehokkuutta romutusjärjestelmään ja erilaatuisten jätteiden keskitettyyn talteenottoon, mikä pienentäisi kustannuksia.

Nykyinen lainsäädäntö velvoittaa kunnat keräämään talteen ja hävittämään autonromut, joista omistaja ei ole huolehtinut. Kunnalla on oikeus laskuttaa siitä omistajaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    3. 3

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    7. 7

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    8. 8

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    9. 9

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    10. 10

      Pyörä päihittää bussin – Valtaosa pk-seudun asukkaista pääsisi töihin nopeammin pyörällä kuin julkisilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    5. 5

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    8. 8

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    9. 9

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    10. 10

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää