UUSI EU-DIREKTIIVI UHKAA TUODA AUTOJEN MAAHANTUOJIA MILJARDIEN LISÄLASKULLA

Autojen romutusvastuu aiotaan siirtää omistajilta autojen valmistajille ja maahantuojille
Valmisteilla oleva EU-direktiivi tulee siirtämään romuautoista huolehtimisen autojen valmistajille ja maahantuojille, kun tähän asti vastuun käytöstä poistettavasta autosta on saanut kantaa auton viimeinen omistaja. Näin on tarkoitus tehostaa romuautojen talteenottoa ja kierrätyskelpoisten valmistusmateriaalien käyttöä autoissa.

Autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Pekka Puputin mukaan Suomessa direktiivi tietää 2-8 miljardin markan lisäkustannuksia maahantuojille, joiden harteille autojen romuttamislaskut maassamme tulevaisuudessa lankeaisivat.

Suomessa romutetaan vuosittain vähän yli satatuhatta autoa, mutta kustannuksiin Puputti laskee kaikki kaksi miljoonaa jo käytössä olevaa autoa, joiden romutuslasku tulevaisuudessa lankeaisi maahantuojille.

Uusien autojen tulevat romutuskulut maahantuojat aikovat laskuttaa autonostajilta jo etukäteen. Autotuojien mukaan se tietäisi 1 000-4 000 markan lisälaskua jokaisen uuden auton hintaan. Ympäristöministeriössä tosin uskotaan 500-1 000 markan hintalisän riittävän.

Direktiiviehdotusta on tarkoitus käsitellä ensi maanantaina pidettävän EU:n ympäristöministerien neuvoston kokouksessa.

Suomi, kuten valtaosa jäsenmaista, puoltaa mahdollisimman tiukkaa direktiiviä, joka ei jätä autonvalmistajille tai -maahantuojille valinnanvaraa. Sen sijaan autoteollisuusmaat Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja Englanti haluaisivat jättää valmistajien ja maahantuojien vastuun keskinäisten, yrityskohtaisten sopimusten varaan.

Seuraavaksi direktiiviehdotus menee tammi-helmikuun vaihteessa Euroopan parlamentin käsittelyyn. Se on tarkoitus saada hyväksytyksi ensi vuoden lopulla, jolloin se tulisi voimaan vuonna 2000-2001.

Vaarana romuautojen tuonti Suomeen

-Jos lainsäädäntöä ei toteuteta yhdenmukaisesti kaikissa maissa, on olemassa riski, että Suomeen ruvetaan tuomaan romuautoja, jotka tulevat meidän kansallisen järjestelmämme kustannettavaksi, arvioi ympäristöministeriön yli-insinööri Hannu Laaksonen.

Ympäristöministeriön Suomeen suunnitteleman mallin mukaan autonomistaja toimittaisi käytöstä poistettavan autonsa romuttamolle, josta romutuslasku lähtisi edelleen maahantuojan maksettavaksi.

Sitä, miten kustannukset jaettaisiin valmistajan ja maahantuojan välillä, ei ole vielä päätetty.

Uusien autojen ostajat maksumiehiksi

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti kritisoi direktiivin autoalalle tuomia suuria lisäkustannuksia. Erityisesti alaa hiertää se, että maahantuojien pitäisi ottaa romutusvastuu myös jo nyt liikenteessä olevista autoista.

Uusien, lain voimaantulon jälkeen myytävien, autojen vastuu on helpompi hyväksyä, kun romutuslasku voidaan rahastaa auton kauppahinnassa.

-Yhteiskunnan pitäisi osallistua jo nyt ajossa olevien autojen romutuksen kustannuksiin tai maksu pitäisi kerätä kaikilta autoilijoilta veroluonteisesti. Muutoin niidenkin maksajiksi joutuvat uusien autojen ostajat, Puputti vaatii.

Hän penää muutenkin tehokkuutta romutusjärjestelmään ja erilaatuisten jätteiden keskitettyyn talteenottoon, mikä pienentäisi kustannuksia.

Nykyinen lainsäädäntö velvoittaa kunnat keräämään talteen ja hävittämään autonromut, joista omistaja ei ole huolehtinut. Kunnalla on oikeus laskuttaa siitä omistajaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    2. 2

      Nordea takoi yli miljardin voittoa

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Tankkaatko bensaa vai dieseliä? Nyt repesi hintaero pumpuilla

    9. 9

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    10. 10

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää