UUSI EU-DIREKTIIVI UHKAA TUODA AUTOJEN MAAHANTUOJIA MILJARDIEN LISÄLASKULLA

Julkaistu:

Autojen romutusvastuu aiotaan siirtää omistajilta autojen valmistajille ja maahantuojille
Valmisteilla oleva EU-direktiivi tulee siirtämään romuautoista huolehtimisen autojen valmistajille ja maahantuojille, kun tähän asti vastuun käytöstä poistettavasta autosta on saanut kantaa auton viimeinen omistaja. Näin on tarkoitus tehostaa romuautojen talteenottoa ja kierrätyskelpoisten valmistusmateriaalien käyttöä autoissa.

Autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Pekka Puputin mukaan Suomessa direktiivi tietää 2-8 miljardin markan lisäkustannuksia maahantuojille, joiden harteille autojen romuttamislaskut maassamme tulevaisuudessa lankeaisivat.

Suomessa romutetaan vuosittain vähän yli satatuhatta autoa, mutta kustannuksiin Puputti laskee kaikki kaksi miljoonaa jo käytössä olevaa autoa, joiden romutuslasku tulevaisuudessa lankeaisi maahantuojille.

Uusien autojen tulevat romutuskulut maahantuojat aikovat laskuttaa autonostajilta jo etukäteen. Autotuojien mukaan se tietäisi 1 000-4 000 markan lisälaskua jokaisen uuden auton hintaan. Ympäristöministeriössä tosin uskotaan 500-1 000 markan hintalisän riittävän.

Direktiiviehdotusta on tarkoitus käsitellä ensi maanantaina pidettävän EU:n ympäristöministerien neuvoston kokouksessa.

Suomi, kuten valtaosa jäsenmaista, puoltaa mahdollisimman tiukkaa direktiiviä, joka ei jätä autonvalmistajille tai -maahantuojille valinnanvaraa. Sen sijaan autoteollisuusmaat Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja Englanti haluaisivat jättää valmistajien ja maahantuojien vastuun keskinäisten, yrityskohtaisten sopimusten varaan.

Seuraavaksi direktiiviehdotus menee tammi-helmikuun vaihteessa Euroopan parlamentin käsittelyyn. Se on tarkoitus saada hyväksytyksi ensi vuoden lopulla, jolloin se tulisi voimaan vuonna 2000-2001.

Vaarana romuautojen tuonti Suomeen

-Jos lainsäädäntöä ei toteuteta yhdenmukaisesti kaikissa maissa, on olemassa riski, että Suomeen ruvetaan tuomaan romuautoja, jotka tulevat meidän kansallisen järjestelmämme kustannettavaksi, arvioi ympäristöministeriön yli-insinööri Hannu Laaksonen.

Ympäristöministeriön Suomeen suunnitteleman mallin mukaan autonomistaja toimittaisi käytöstä poistettavan autonsa romuttamolle, josta romutuslasku lähtisi edelleen maahantuojan maksettavaksi.

Sitä, miten kustannukset jaettaisiin valmistajan ja maahantuojan välillä, ei ole vielä päätetty.

Uusien autojen ostajat maksumiehiksi

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti kritisoi direktiivin autoalalle tuomia suuria lisäkustannuksia. Erityisesti alaa hiertää se, että maahantuojien pitäisi ottaa romutusvastuu myös jo nyt liikenteessä olevista autoista.

Uusien, lain voimaantulon jälkeen myytävien, autojen vastuu on helpompi hyväksyä, kun romutuslasku voidaan rahastaa auton kauppahinnassa.

-Yhteiskunnan pitäisi osallistua jo nyt ajossa olevien autojen romutuksen kustannuksiin tai maksu pitäisi kerätä kaikilta autoilijoilta veroluonteisesti. Muutoin niidenkin maksajiksi joutuvat uusien autojen ostajat, Puputti vaatii.

Hän penää muutenkin tehokkuutta romutusjärjestelmään ja erilaatuisten jätteiden keskitettyyn talteenottoon, mikä pienentäisi kustannuksia.

Nykyinen lainsäädäntö velvoittaa kunnat keräämään talteen ja hävittämään autonromut, joista omistaja ei ole huolehtinut. Kunnalla on oikeus laskuttaa siitä omistajaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    8. 8

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    9. 9

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    10. 10

      Kun Venäjä-pakote alkoi polttaa lännen sormia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    9. 9

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää