MESTARIN OPPITUNTI

Julkaistu:

Mediaprofessori Kjell A. Nordström kehottaa yrityksiä valmistautumaan tiedon ja yksilöiden vuosituhanteen
Kjell A. Nordström sytyttää kynttilän ja ottaa mukavan asennon nojatuolissa.

Ei, emme ole hänen kotonaan, vaan työhuoneessa Tukholman kauppakorkeakoulun kansainvälisen markkinoinnin laitoksella. Apulaisprofessorin vastaanottotilaksi se on epäsovinnaisesti sisustettu. Ikkunalaudalla nököttää pieni dalahäst, seinillä on taidetta. Keskellä lattiaa seisoo baarijakkara.

Epäsovinnainen on huoneen haltijakin. Farkkuihin ja villapaitaan pukeutunutta, kaljuksi ajeltua hujoppia ei uskoisi Pohjoismaiden kuumimmaksi markkinointiguruksi. Nordström kutsutaan paikalle, kun yritykset haluavat tietää uuden vuosituhannen strategiat. Hän istuu norjalaisen Stokken hallituksessa ja konsultoi mm. Volvoa ja Ericssonia.

Karismaattinen ja esiintymistaitoinen Nordström on myös median lemmikki. Interaktiva affärer -lehti rankkasi hänet taannoin kolmanneksi vaikutusvaltaisimmaksi ruotsalaiseksi Jan Carlzonin ja Carl Bildtin jälkeen. Veckans affärer nosti hänet pari viikkoa sitten kanteen otsikolla Ammatti: guru.

Nordströmin keikkakalenteri on täynnä vuosituhannen vaihteeseen saakka, mutta marraskuisena perjantaiaamuna hänellä ´ei ole muuta kuin aikaa´. Kynttilä lepattaa, kun Nordström uppoutuu nojatuolissaan pohtimaan lempiaiheitaan: tiedon ja yksilön valtaa ja sitä, miten yritysten pitää muuttua menestyäkseen globaalissa maailmantaloudessa.

-Ensiksikin yrityksen on tehtävä sitä, missä se on paras, Nordström sanoo.

-Kun kilpailu on kovaa, vain paras pärjää. Ja voidakseen olla paras yritys tarvitsee parhaat työntekijät. Sen on kyettävä houkuttelemaan huippukykyjä.

Nordström muistelee omaa nuoruuttaan. 1970-luvun lopulla vastavalmistuneet ekonomit lähtivät tutkintotodistus kourassa nöyrästi kolkuttelemaan firmojen ovia.

-Ne ajat ovat ohi. Yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa suhtautua väheksyvästi ihmisiin. Päin vastoin, kaikkein suurimman ja mahtavimmankin yrityksen on tehtävä kaikkensa ollakseen niin kiinnostava, että nuoret osaajat haluavat pestautua juuri sinne.

-Yritykset ovat tottuneet pitämään itsestään selvänä sitä, että työntekijät ovat motivoituneita. Mutta enää ei ole niin.

-Valta siirtyy yksilöille - ennen kaikkea yksilöille, joilla on tietoa. Omistajaperheiden ja aatelin valta katoaa. Tulevaisuuden yhteiskunnassa on hyvin tärkeää se, mitä osaa.

Nordström näkee ympärillään merkkejä yksilön vallan lisääntymisestä.

-Esimerkiksi yhä useampi koulutettu ihminen jättää systeemin ja perustaa oman yrityksen, josta alkaa sitten myydä palvelujaan.

Nordström muistuttaa, että yksilön vallan kasvu lisää myös kuluttajan valinnan vapautta. Samalla tavoin kuin yritysten on nähtävä vaivaa ollakseen houkutteleva työntekijöiden ja -hakijoiden silmissä, niiden on viekoiteltava kuluttajia entistä taitavammin.

-Kun kilpailu kiristyy, yritykset toimivat yhä laajemmilla markkinoilla ja kaikilla on huipputekniikka käytössään, tuotteiden markkinointi ja pakkaus saavat ratkaisevan aseman.

Nordström ottaa kaksi esimerkkiä:

-Barillan pastat ovat maailmanmenestys. Miksi? Maun ja laadun vuoksi? Ei, pasta on pastaa, ja sitä on vaikea erottaa toisesta. Barillan salaisuus on design. Barillan perhe keksi alkaa valmistaa punaista ja mustaa pastaa, perhosen mallista pastaa, kierrettyä ja rullattua pastaa . . . Näin yritys onnistui erottamaan pastansa kilpailijoista ja tekemään tuotemerkistään brandin.

-Entäpä Nokia ja Ericsson? Kumpikin valmistaa matkapuhelimia, jotka ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan melko tasaveroisia. Mutta tekniikka ei olekaan tärkeää. Tärkeintä on pakkaus, se, kumpi onnistuu tekemään kuluttajaan paremmin vetoavan, ´seksikkäämmän´ puhelimen. Nyt Nokia tuntuu osaavan sen.

Nordströmillä on selitys myös siihen, miksi Nokia on onnistunut ohittamaan kilpailijat ja rynnistämään matkapuhelinmarkkinoiden huipulle. Ruotsilla on Ikeansa ja Volvonsa, mutta suomalaisille Nokia on ensimmäinen maailmanlaajuinen menestystarina.

-Mielestäni avain Nokian menestykseen on yrityksen historiattomuus, Nordström sanoo.

-Ericssonilla oli iso organisaatio ja sadan vuoden perinteet puhelinten valmistuksessa. Nokialla ei ollut totuttujen tapojen painolastia. Sen vuoksi yritys pystyi reagoimaan nopeasti ja ennakkoluulottomasti markkinoiden tarpeisiin.

Nordström on elävä esimerkki omista opeistaan. Hän on tuotteistanut itsensä, pakannut houkuttelevaan pakettiin ja pannut hintalapun päälle.

-Tällaisessa työssä, jota minä teen, pelkkä tieto ei riitä. Täytyy myös osata muodostaa nopeasti tiimejä. Toivon, että kun käyn puhumassa jossain yrityksessä, sana kiertää ja sitten toisessa yrityksessä sanotaan: ´Se Nordström on kuulemma kiva tyyppi. Otetaan se.´

Sana on kiertänyt hyvin. Nordströmin luennot menevät kuumille kiville. Kun kysyntä on kova, hinta nousee. Nordström laskuttaa esiintymisestä 30 000-45 000 markkaa.

Matkasaarnaajan työn lisäksi Nordström opettaa ekonomiopiskelijoita ja kehittää Tukholman kauppakorkeakoulun kansainvälisen markkinoinnin laitosta Euroopan huipputasolle.

-Korkeakoulumme on eliittikoulu - mutta vain Ruotsissa. Se ei riitä. Meidän on oltava eliittikoulun maineessa myös Milanossa ja Lontoossa saadaksemme tänne parhaan opiskelija-aineksen ja parhaat opettajat. Emme voi olla tähtiä, ellei meillä ole tähtiä.

Nordström loistaa nyt laitoksensa kirkkaimpana tähtenä, mutta hän väittää 1970-luvulla olleensa aivan tavallinen opiskelija, joka valitsi kauppatieteet, koska ei tiennyt, miksi halusi isona.

-Sitten valmistuin ekonomiksi, mutten vieläkään osannut päättää, mikä minusta tulisi. Niinpä jatkoin tutkimusta ja väittelin tohtoriksi. Ajattelin, ettei tärkeintä ole se, mitä tekee vaan se, että tekee sen hyvin.

Veckans affärer -lehden haastattelemat Nordströmin koulutoverit muistavat Kjellin erikoisena persoonana. Hän käyttäytyi jo 12-vuotiaana kuin professori ja piti tovereilleen Mälarhöjdenin koulussa pitkiä esitelmiä. Nuori Kjell poikkesi aikuisesta Kjellistä vain siinä, että hän käytti nailonpaitaa, solmiota ja pikkutakkia.

Nordström on Ruotsissa julkkis. Hän esiintyy lehdissä ja televisiossa, pyörittää Spray Ventures -yritystään ja kirjoittaa parhaillaan kirjaa. Funky Business ilmestyy ensi keväänä.

Alun perin hän on saaristolaispoika Ahvenanmaalta. Isä oli jurmolainen kalastaja. Perhe muutti Ruotsiin, kun Kjell aloitti koulunkäynnin.

-Vanhempani halusivat panna minut hyvään kouluun, ja Ruotsi oli kivenheiton päässä. Sen vuoksi tulimme Tukholmaan.

-Ahvenanmaa on minussa aina, Nordström sanoo.

-Olen se mikä olen sen vuoksi, että olen elänyt lapsuuteni niissä maisemissa. Kun minulla on lomaa, lähden heti Ahvenanmaalle ja menen isän kanssa kalaan. Hän tietää yhä parhaat kalapaikat.

82-vuotiaalla isällä on sitä tietoa, jota Nordström arvostaa eniten:

-Sen on tiedostamatonta tietoa, tyst kunskap, eikä sitä voi opettaa toiselle. Jos haluat oppia, voit vain seurata mestaria ja toivoa, että hitunen hänen taidoistaan tarttuu sinuunkin.

Päivä on jo puolessa, kynttilä on palanut loppuun. Nordström nousee nojatuolistaan ja sulkee minut ja valokuvaajan lämpimään syleilyyn. Luento on päättynyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    7. 7

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    8. 8

      Osakkeet jyrkimmässä laskussa yli kuukauteen New Yorkissa – kyberhyökkäys iski tekno-osakkeisiin

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      Cargotec irtisanoo 45 – siirtää töitä Bulgariaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    6. 6

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    7. 7

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    8. 8

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    9. 9

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää