YKSITYISET PALVELUYRITYKSET ANSAITSEVAT MAHDOLLISUUDEN

Julkaistu:

Suomessa työn verotus on kansainvälisesti tarkasteltuna hyvin korkea. Suuren julkisen sektorin palvelujen ylläpito on edellyttänyt kireää verotusta, mutta samalla verotus on estänyt yksityisen palvelusektorin kehittymisen.

Julkisen sektorin palvelutuotanto on monasti ollut niin kattavaa ja laajaa, ettei yksityisellä palveluyrityksellä ole todellisia mahdollisuuksia ottaa tuottajan roolia. Suuri julkinen sektori on ´tyhjentänyt markkinat´ ja toiminut alalletulon esteenä.

Myös työn korkea hinta on estänyt yksityisten palvelujen kehittymistä. Palkkaverotus, työnantajamaksut ja arvonlisävero ovat nostaneet monen yksityisen palvelun hinnan kilpailukyvyttömäksi. Tämä on puolestaan ruokkinut harmaata ja epävirallista taloutta.

Suomi on itsepalveluyhteiskunta, jossa julkisten palveluiden osuus suhteessa yksityisiin on pysynyt korkeana. Yksityisten palveluiden työllisyysosuus on Suomessa OECD-maiden alhaisin.

Moni eri taho on viime aikoina korostanut työn verotuksen keventämisen välttämättömyyttä. Esimerkiksi kauppa- ja teollisuusministeriön Yksityisten palveluiden kehittäminen -raportti toteaa, että työn tiukka verotus yhdessä työnantajan sosiaalivakuutusmaksujen ja arvonlisäveron kanssa ovat keskeisimpiä esteitä yksityisten palvelujen kehittämiselle ja työllistävyydelle.

Valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtaja Martti Hetemäki esittää työn verotuksen alentamista keskeiseksi keinoksi estää talouden ylikuumeneminen (Kauppalehti 22.6.98). Työn verotuksen alentaminen estäisi työvoimapulan syntymistä purkamalla rakenteellista työttömyyttä. Verotulojen väheneminen voitaisiin korvata julkisen sektorin menoja leikkaamalla ja toimintaa tehostamalla.

Vakuutusyhtiöiden keskusliiton toimitusjohtaja Arto Ojalan mukaan talouden kasvu tyrehtyy, ellei veroja lasketa (Iltalehti 20.7.98).

Myös Euroopan unionin komissio on korostanut, että työn verotuksen alentaminen olisi keino korkeana pysyvän työttömyyden vähentämiseksi.

Työn verotuksen alentamisesta vallitsee siis laaja yhteisymmärrys. Erimielisyyttä on lähinnä siitä, miten veroale tulisi rahoittaa.

Kevenipä verotus tai ei, kuntien kyky huolehtia julkisten palveluiden rahoituksesta ja tuottamisesta on heikentynyt. Tehtyjen selvitysten mukaan kuntien rahoitustilanne vaikeutuu.

Ongelman ratkaisuiksi on esitetty asiakasmaksujen korotuksia ja kuntalaisten subjektiivisten oikeuksien muuttamista tarveharkintaisiksi. Silloin kunta voisi itse päättää, kuka on oikeutettu saamaan sen tuottamaa palvelua. Samalla julkisen palvelun luonne muuttuisi olennaisesti.

Vaihtoehtojakin on. Menojen vähentämisen ja palveluiden ylläpidon voi saavuttaa samanaikaisesti. Käypä mahdollisuus on esimerkiksi markkinamekanismien käyttö julkisten palveluiden tuotannossa.

Kotimaiset ja kansainväliset kokemukset osoittavat, että julkisten palveluiden avaaminen kilpailulle on tuonut yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä. Kansainväliset vertailut osoittavat myös, että yhteiskuntapoliittisia tavoitteita voidaan saavuttaa huomattavasti pienemmällä julkisella sektorilla kuin Suomessa.

Myös valtiovarainministeriön Julkisen talouden näkymiä ja haasteita -julkaisu pohtii markkinamekanismien käyttöä julkisten palveluiden tuottamisessa ja julkisen sektorin tehtävien siirtämistä yksityissektorille. Yksityistäminen on meillä kuitenkin edennyt hitaasti.

Myös periaate yhdenvertaisten toimintaedellytysten luomisesta yksityisille palveluyrityksille ja julkisille yksiköille puoltaa julkisen palvelutuotannon avaamista kilpailulle. KTM:n raportti painottaa tätä perustelua.

Yksityisille palveluyrityksille onkin luotava mahdollisuus osallistua julkisen sektorin perinteisesti ylläpitämien palveluiden tuottamiseen.

Se, että kunta nykyisin voi jättää itse tuottamansa palvelun kilpailuttamatta, sotii räikeästi tasapuolisuuden tavoitetta vastaan.

Työn kalleus, kuntien heikko rahoitustilanne ja kilpailun tasapuolisuuden periaate puoltavatkin voimakkaasti työn verotuksen alentamista ja markkinamekanismien laajempaa käyttöä julkisen sektorin palveluiden tuottamiseen. Palveluiden heikentäminen ei saisi olla ensimmäinen keino vastata rahoitustilanteen huononemiseen.

Kirjoittaja on Palvelutyönantajien asiamies

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    3. 3

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    4. 4

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    7. 7

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    8. 8

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää