SUOMETETAAN MATKAILU

Suomalainen matkailuelinkeino (ei siis -teollisuus) on kummajainen. Se muodostaa sekavan kokonaisuuden, jonka seassa kummittelevat Suomi-kuva, perinnemaisema, Lapin mystiikka, kesätapahtumat, lohenkalastus, Senaatintori, Nokian kännykkä ja viimein Matkailun edistämiskeskus (MEK).

Tällä viikolla julkistettu selvitysmies Kari Österlundin raportti MEK:n toiminnan uudistamisesta herätti jälleen kummallisen keskustelun. Jälleen ryhdyttiin pohtimaan, miten suomalaista matkailua olisi edistettävä. Reseptiksi tarjottiin virastohenkisen MEK:n muuttamista valtion tukemaksi säätiöksi.

Kommenteissa ei sivuttu sitä, miten Suomen pitäisi houkutella matkailijoita. Organisointi- ja edistämiskysymysten kanssa on helpompi näpelöidä. Harmi vain, että sisäsiittoinen näpelöinti ei - kaikesta huvittavuudestaan huolimatta - kiinnosta turisteja.

Suomalainen matkailu ja etenkin sen markkinointi kärsii eräänlaisesta jälkisuomettumisesta. Matkailumarkkinoinnissa tasapainoillaan erilaisten tavoitteiden välillä kuin Kekkosen Suomessa, jolloin piti kunnioittaa YYA-sopimusta, mutta korostaa puolueettomuutta ja vihjailla Suomen läntisyydellä.

Matkailuväki ylistää samalla tavalla Lappia, luontoa ja pohjoisuutta, mutta muistuttaa heti perään, että Suomi on moderni maa ja suomalaiset ovat innokkaimpia internetin käyttäjiä. Näin suomalaiset vakuuttelevat muille, kuinka edistyksellinen, tasapainoinen ja itsetuntoinen maa Suomi onkaan.

Harmi vain, etteivät turistit tule tänne tiirailemaan internetissä surffailevia suomalaisia. Suomeen uskaltautuvat turistit janoavat elämyksiä, joita he eivät voi muualla kokea.

Suomalainen matkailu on asemoinut itsensä periferiaan, jossa maa sijaitsi geopolitiikkaa korostaneen kylmän sodan aikana. Tänne ´lännen vartiotorniin´ ei edes odoteta valtavia matkailijamääriä. ´Suomesta ei koskaan tule massamatkailun kohdetta´, sanotaan.

Ei Suomesta tietenkään tule Roomaa tai Pariisia. Maapallolla on kuitenkin yli kuusi miljardia asukasta, joista ehkä noin kolmannes on potentiaalisia turisteja. Matkailussa liikkuu vuosittain noin 2250 miljardia markkaa.

Huikeat luvut kätkevät taakseen huikeita mahdollisuuksia. Jos Suomeen onnistuttaisiin houkuttelemaan edes hiukan nykyistä suurempi osuus maailman turistivirroista, matkailutase kääntyisi jyrkästi ylöspäin. Talouden globaalistuminen koskettaa matkailuakin.

Yksi matkailuvaltti voisi olla pohjoinen ulottuvuus, joka on käsitetty pelkäksi EU-byrokraattiseksi iskusanaksi. Se voisi olla muutakin. Sen piiriin voisivat ulottua vaikkapa suomalaisissa metsissä vaeltavat karhut, joiden lisääntymistä nyt kauhistellaan.

Yksi mesikämmen voi houkutella Suomeen tuhatmäärin uusia turisteja. Läntisiä valtionpäämiehiä kannattaisikin viedä valtiovierailujen yhteydessä karhunkatsontaan tai -kaadantaan.

Muistavathan useimmat suomalaiset, että Kekkonen kaatoi villisikoja neuvostojohtajien kanssa nimenomaan Zavidovossa. Harva muistaa siellä käytyjä neuvotteluja. Suomalaisen matkailun pitäisi nyt todella suomettua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Ericssonilta massiivinen kriisisuunnitelma – maksaa miljardeja kruunuja

    5. 5

      Asuntolainojen marginaalit voivat nousta – lainakattoon ei tule muutoksia

    6. 6

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    7. 7

      Suomen taloudelle povataan yhä parempaa – näin se voi vaikuttaa uudistuksiin

    8. 8

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    9. 9

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    10. 10

      Nokian Renkaat saa toimitusjohtajan Alkosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    5. 5

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    6. 6

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    7. 7

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    8. 8

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    9. 9

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    10. 10

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää