TELECOM FINLAND ON NYT SONERA

Julkaistu:

Telen nimenmuutos maksaa arviolta kymmeniä miljoonia
Telecom Finland Oy:n nimi muuttui eilen Sonera Oy:ksi ja tulevan emoyhtiön nimi on Sonera Group Oy. Nimenvaihdoksen taustalla ovat yrityksen tavoittelema raju kansainvälistyminen ja yhden yhtenäisen tuotemerkin luominen sekä kotimaassa että ulkomailla.

Nimeä muuttumalla Tele haluaa myös erottautua kansainvälisillä tele- ja tietotekniikkamarkkinoilla. Niinpä myös kansainväliset tytäryhtiöt ottavat uuden nimen käyttöön pääosin heti.

Sonera-konsernin tulevan pääjohtajan Pekka Vennamon mukaan Telecom oli sitä paitsi jo nimenä vanhentunut ja yhdistyy liian helposti perinteisiin, pelkkiä lankapuheluita välittäviin monopoliyhtiöihin. Näin Tele haluaa erottautua myös muista yhtiöistä. Viime vuonna lähes 60 prosenttia konsernin 7,7 miljardin markan liikevaihdosta tuli vauhdilla kasvavista matkaviestinnästä, mediasta ja datasta.

-Halusimme ottaa uuden nimen käyttöön jo ennen omistuspohjan laajentamista, joka ajoittunee tämän vuoden loppuun. Sonera on sekä yrityksemme nimi että tavaramerkki. Tavoitteemme oli valita nimi, joka on aidosti kansainvälinen, lausuttavissa helposti kaikilla kielillä ja rekisteröitävissä globaalisti, Vennamo sanoo.

Soneran Tele rekisteröi Suomessa eilen ja maailmassa vastaava prosessi on käynnissä. Vennamo korosti myös, että nimen piti olla helposti ymmärrettävissä kaikilla kielillä eikä siihen saanut liittyä ikäviä sivumerkityksissä millään kielellä. Sonera on Sonera, mutta entä mielleyhtymät vaikkapa sanoista Samara ja Novera?

´Mainosbudjettia ei kasvateta´

Vaikka Tele ei paljastakaan nimenmuutokseen kuluvaa rahapottia, on selvä, että kyse on arviolta jopa useista kymmenistä miljoonista markoista. Pottia kasvattavat niin nimen testaaminen Suomessa ja Englannissa, nimen valinnassa avustanut corporate identity -toimisto Luxon Carra Lontoosta ja tunnuksen suunnitellut mainostoimisto Paltemaa Huttunen Santala TBWA. Myös käytännön työ maksaa. Uusi nimi vaihdetaan autoihin, valomainoksiin, lomakkeisiin, kyltteihin, työasuihin, lippuihin ja julkaisuihin.

Kalleimmaksi tulee kuitenkin nimen kaupallinen tunnetuksi tekeminen eli lanseeraus, joka alkaa ensi viikolla. Telen mukaan mainosbudjettia ei kasvateta vaan rahat otetaan muusta mainonnasta ja yhtiön mainosbudjettihan on tunnetusti kaikkea muuta kuin pieni.

Nimenvaihdosprosessi alkoi puoli vuotta sitten tuhannesta nimestä, joista jäi neljä jäljelle testattavaksi. Testeissä Sonera-nimi toi esiin Telen mielestä mieluisia mielikuvia, kuten uutta aikakautta, vuorovaikutusta, ääniaaltoja ja muun muassa maailmanlaajuisuutta. Nimen päällä oleva kaari taas kuvaa testien mukaan toimintaa, sähköistä viestintää ja maailmanlaajuisuutta.

Tele uskoo, että Sonera-nimi näkyy kaikkialla ensi vuoden alkuun mennessä. Poikkeuksena ovat matkapuhelimet, joiden näytössä Tele jää näkymään vielä pitkään. Ohjelmistojen päivitys on puhelinvalmistajien kontolla ja muuttunee vasta sitä mukaan, kun uudet mallit tulevat markkinoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Tulevaisuusprofessori neuvoo, miten tekoälyn aiheuttama massatyöttömyys voidaan välttää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää