KISKOJEN VAPAUTEEN ON VIELÄ PITKÄ MATKA

Julkaistu:

Kilpailun tiellä on paljon esteitä
Hallitusneuvos Jaakko Pohjolan mukaan pääkaupunkiseudun raideliikenteen kilpailuttaminen on ongelmallista. Hän johtaa liikenneministeriön asettamaa työryhmää, joka pohtii raideliikenteen avaamista kilpailulle.

Työryhmän on määrä luovuttaa aiheesta mietintö huhtikuun alussa.

-Ongelmat ovat monimutkaisia, ja jonkun pitäisi osata vastata niihin.

Vaikeudet johtuvat muun muassa siitä, että junaliikenteessä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n alue on pienempi kuin Helsingin seutu. Lähijunat kulkevat aina Karjaalle ja Riihimäelle asti.

Pohjola ei usko, että löytyy järkevää systeemiä, jonka avulla YTV:n liikenne erotettaisiin VR:n lähiliikenteestä.

-Tätä on vaikea kuvitella, koska liikenne menee YTV:n rajan yli.

Kilpailuttaa pitäisi siis koko pääkaupunkiseudun junaliikenne kerralla. Pohjola näkee kuitenkin ongelmaksi sen, kuka hoitaa liikenteen järjestämisen ja kilpailuttamisen.

-YTV ei siihen käy, koska sen toiminta-alue on liian pieni. Valtio omistaa radat, mutta onko sen tehtävä kilpailuttaa tällä alueella?

Jos kilpailuttaminen ei kuulu valtiolle, sen voisivat ottaa hoitoonsa YTV ja radanvarsikunnat. Se vaatisi kuitenkin oman byrokratiansa.

-Onko kilpailuttaminen todella sen arvoinen asia, että luomme ison viranomaisjärjestelmän?

Pohjola myös epäilee, kuuluuko kilpailun järjestäminen ylipäätään vain YTV:lle.

-Mikä ihmeen oikeus YTV:llä on kilpailuttaa rautatieliikennettä valtion omistamalla radalla?

Valtio voisi ostaa paikallisliikennettä

Pohjolan mukaan on mahdollista, että valtio ostaisi eri puolilla maata kannattamatonta paikallisliikennettä yrittäjiltä. Vastaava malli toimii jo bussiliikenteessä.

Henkilöliikenteen kilpailuttamisen yksi malli on, että valtio vuokraa kalustoaan ulkopuolisille. Tämä vaikuttaa järkevältä siksikin, että hävinneen osapuolen on vaikea saada kalustolleen uutta ostajaa kansainvälisiltä markkinoilta: raideleveydet vaihtelevat maittain.

-Kaluston ylläpito vaatii varikoita, joita ei ole kuin VR:llä, muistuttaa Pohjola.

Monopolit haittaisivat kaukoliikennettä

Työryhmä on pohtinut muun muassa sitä vaihtoehtoa, että raideliikenteen kilpailuttamiseksi Suomi pilkottaisiin osiin. Kullakin alueella yksi yrittäjä saisi yksinoikeuden liikennöintiin.

Pohjolan mielestä malli ei toimisi.

-Jos Suomi jaettaisiin osiin, joille myönnettäisiin yksinoikeuksia, kaukoliikenne toimisi heikosti.

Pohjolan mukaan myöskään rataosakohtaiset monopolit eivät toimi. Realistisemmalta vaikuttaakin malli, jossa Suomi olisi yksi kokonaisuus ja koko alueella sallittaisiin vapaa liikennöinti.

Tavarankuljetuksessa kalusto olisi halpaa

Nykyisen lainsäädännön mukaan rautatieyrityksellä pitää olla omat veturit. Sen sijaan kalusto voisi olla omaa tai vuokrattua.

Tavarakuljetuksissa kalusto ei olisi ongelma. Tavaravaunut ovat halpoja, eikä niihin investoiminen muodostaisi kynnystä.

VR:n haastamisesta on innostunut esimerkiksi Rautaruukki. Oman ilmoituksensa mukaan Rautaruukki on kiinnostunut omasta rautatieyhtiöstä. Mielenkiintoon on selkeä syy: konserni kuljettaa vuosittain rautateitse kolme miljoonaa tonnia tavaraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    10. 10

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    8. 8

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    9. 9

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    10. 10

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää