VAROITUSLIPPU LIEHUU TIEDON VALTATIELLÄ

Julkaistu:

Autoliikenteen aamunkoitossa joskus satakunta vuotta sitten järjestäytyneet yhteiskunnat varautuivat kaupunkien kaduilla ja kylien raiteilla huimaa vauhtia kiitäneiden automobiilien synnyttämään kaaokseen tiukoilla turvatoimilla. Koko moottoriliikenteen ideaa vesittivät jonkin verran määräykset, joiden mukaan hurjasti säksättävän ja savua syöksevän auton edessä täytyi kävellä punaista varoituslippua kantavan miehen.

Punaliput katosivat maanteiltä vasta kohtuullisen turvallisuuden takaavien liikennesääntöjen myötä.

Tilanne on tällä hetkellä hieman samankaltainen informaation valtatiellä. Liikennenopeudet ja volyymi pääsevät kasvamaan vasta, kun tietoverkkoihin pystytään luomaan pelisäännöt ja turvallisuusnormit, jotka takaavat internetin käyttäjien yksityisyydensuojan ja verkkoturvallisuuden.

Business Week -lehti julkisti viime viikolla Louis Harris & Associates -yhtymällä ja Privacy & American Business -lehteä julkaisevalla Alan Westinillä teettämänsä mielipidetiedustelun amerikkalaisten suhtautumisesta internetin käyttöön.

Selvästi merkittävin internetin käytön kasvua rajoittava tekijä Yhdysvalloissa on huoli yksityisyyden suojasta.

Viime viikolla Suomen tietotoimisto kertoi arvioista, joiden mukaan internetissä käytävän kaupan uskotaan kasvavan siten, että vuoteen 2002 mennessä verkossa hoidetaan jopa 10-15 prosenttia kaikesta kaupankäynnistä. Vain muutamaa päivää aikaisemmin kerrottiin huippuhakkereiden tunkeutuneen Yhdysvaltain puolustusministeriön alaisiin tietokonejärjestelmiin.

Amerikkalaisten kuluttajien mielissä tämä yhtälö ei toimi. Jos kerran gigatonnikaupalla ydiniskuvoimaa hallitsevat Pentagonin kenraalit eivät edes pysty suojelemaan omia tietokonejärjestelmiään, miten ihmeessä lomaristeilyjä kaupittelevat matkatoimistovirkailijat voivat pina coladan latkimisen lomassa taata sen, etteivät verkossa vaanivat hakkerit kustanna omia riemulomiaan muiden asiakkaiden luottokorteilla?

Internet-kauppa ei lähde räjähdysmäiseen kasvuun niin kauan kuin tiedon valtatiellä tallustelee yksityisyyden suojan vaarantumisesta varoitteleva renkipoika.

Business Weekin teettämän mielipidetiedustelun mukaan 59 prosenttia kyselyyn osallistuneista oli erittäin huolissaan henkilökohtaisten raha-asioidensa tietoturvasta, mikäli he joutuisivat hoitamaan pankkiasioita verkkopalveluiden kautta. Täysin huolettomien pankkiasiakkaiden osuus oli vain yhdeksän prosenttia.

Perinteisiin maksuliikennetapoihin sen sijaan luotetaan. Vain 21 prosenttia kyselyyn vastanneista murehti tietoturvallisuudestaan lähettäessään sekkejä Yhdysvaltain postilaitoksen kautta.

Kyselyyn osallistuneista 22 prosenttia on käyttänyt internetiä, world wide webiä tai jotain muuta verkkopalvelua kaupankäynnin välineenä.

Verkkokaupan yleistymistä kahlitsee ennen muuta huoli turvallisuudesta. Verkossa kauppaa käyviin yrityksiin ja niiden työntekijöihin ei yksinkertaisesti luoteta.

Mielipidetiedusteluun osallistuneista 80 prosenttia oli huolissaan mahdollisuudesta, että on-line-kauppaa käyvät yritykset tai niiden työntekijät saattavat tehdä omia ostoksiaan turvautuen asiakkaiden luottokorttitietoihin.

Vielä suurempi osa kyselyyn vastanneista, 86 prosenttia, pelkäsi luottokorttitietojen saattavan vuotaa verkkokaupankäynnin yhteydessä kolmannelle taholle, joka voi käyttää tietoja väärin.

Internetissä kauppaa käyvien yritysten vakuuttelut toimista asiakkaitten yksityisyyden suojan turvaamiseksi eivät ole vakuuttaneet asiakkaita. Vain yhdeksän prosenttia tutkituista ilmoitti luottavansa täydellisesti internet-yhtiöiden tietoturvajulistuksiin.

Verkkoa käyttävät markkinoijat eivät ole mitenkään lisänneet suuren yleisön luottamusta tietoverkkojen turvallisuuteen. Nykytekniikalla on suhteellisen helppoa kartoittaa nettikäyttäjien mielenkiinnon kohteita ja kulutustottumuksia.

Tuhannen taalan tietokoneiden yleistyessä yhä harvemmat käyttäjät osaavat torjua webin käyttöä seuraavat ´piparit´. Sen sijaan esimerkiksi Alaskan parhaita lohijokia verkossa ihastellut jaska jokunen alkaa kyllä ihmetellä, mistä ihmeestä Villen Viehe ja Houkutin mahtaa tietää hänen harrastavan perhokalastusta.

Ennen pitkää on luotava pelisäännöt myös sille, miten verkosta poimittavia tietoja saa käyttää muun muassa markkinoinnin välineenä. On vain ajan kysymys, koska Yhdysvalloissa säädetään lait, joilla määritellään, mitä tietoja verkosta saa kerätä ja miten niitä voi hyödyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    5. 5

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Hypon Brotherus ei usko asuntohintojen pikaiseen nousuun – tarjonnan kasvu painaa hintoja

    10. 10

      Brexit-pako jatkuu: Dublin nappasi toisenkin jättipankin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää