SISÄMARKKINOILLA TOIMII VAIN POSTIMYYNTI JA INTERNET-KAUPPA

Eunionin Kansalaisena Euroopassa -kampanja pyrkii lisäämään kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin. Kampanjan aiempi osa kertoi opiskelusta, asumisesta ja työskentelystä EU:n alueella. Nyt viranomaiset puhuvat tavaroiden ja palvelujen vapaasta liikkuvuudesta, minkä tulisi koskettaa kansalaisten arkielämääkin.

Ihmisten liikkuvuus on jäänyt unelmaksi: ainoastaan 1,7 prosenttia EU-kansalaisista on lähtenyt synnyinmaastaan muualle töihin tai opiskelemaan. Kieli- ja kulttuurimuurit ovat liian suuria ylitettäviksi.

Ainakaan Suomen näkövinkkelistä katsottuna tavaroiden ja palvelujen liikkuvuus ei ole käynnistynyt yhtään rohkaisevammin. Esteinä ovat sekä yritysten haluttomuus myydä tuntemattomille markkinoille että lainsäädännön erot. Ilman tavaroiden ja palvelujen yhtenäistä verotusta ja kuluttajansuojaa sisämarkkinat eivät pääse vauhtiin.

Moni suomalainen luottaisi saksalaiseen autoon ja ranskalaiseen viiniin, mutta niiden ostamista Suomen ulkopuolelta rajoittaa oma rakas verottajamme.

Se jaksaa kiusata jopa ikivanhan harrasteauton ostajaa, vaikka tällaisella tuonnilla ei ole valtiontaloudelle mitään merkitystä. Tiukat ehdot ja rankka paperisota hirvittävät myös muuttoauton tuojaa.

Suomi suojaa kansalaisiaan myös alkoholiverolla ja muusta EU:sta poikkeavilla tuontirajoituksilla. Suomalaiset eivät pääse vielä vuosiin hamstraamaan iloliemiään alhaisemman verotuksen maista. Muualla Euroopassa viinimatkailu on kuitenkin arkipäiväistä: esimerkiksi Ranskan satamakaupungeista löytää suuria viinin varastomyymälöitä brittimatkailijoita varten.

Maiden rajat estävät myös sähköisesti välitettävien pankki- ja vakuutuspalveluiden myyntiä. Ulkomaisia pankki- tai vakuutustuotteita saa Suomessa lähestulkoon vain sellaisilta yrityksiltä, joilla on Suomessa tytäryhtiö.

Asuntolainoja on käytännössä mahdotonta saada naapurimaiden pankeista, koska ne eivät hyväksy vieraalla maaperällä olevaa asuntoa vakuudeksi.

Kulutusluottojakin ulkomainen pankki myöntää vain harvoin. Niihin ei yleensä tarvita reaalivakuuksia vaan niitä myönnetään tilastollisten luottoriskien perusteella. Vaikka luottokorttiyhtiöt myöntävät usein kulutusluottoja, useimmat suomalaisten visat, american expressit ja diner´s clubit ovat maksuaikakortteja, joilla ei saa luottoa.

Tallettaja tai sijoittaja joutuu näkemään paljon vaivaa saadakseen palveluja muista EU-maista. Pankkitilin avaus vaatii yleensä käynnin konttorissa, ja sijoittajalta täytyy löytyä kymmeniä miljoonia ennen kuin ulkomainen sijoitusapu kannattaa.

Suomalaiset pankit ovat Internet-palveluiden edelläkävijöitä. Muualla Euroopassa asiointi ei yleensä onnistu netin ja tunnuslukujen avulla. Internetistä löytyy useita osakevälittäjiä, joiden palveluihin voisi myös suomalainen piensijoittaja tarttua, jollei maksuliikenne olisi niin hidasta ja pulmallista.

Maksuliikenteen kiharat suojaavat pankkeja kiristyvältä kilpailulta - ei siis ole ihme, ettei uusinta tekniikkaa oteta vauhdikkaammin käyttöön.

Suomalaiset vakuutusyhtiöt ovat suorastaan kimpaantuneita EU:n haluun vauhdittaa tuotteiden myyntiä yli rajojen. Niiden mukaan esteenä ovat erilaiset kuluttajansuoja- ja vakuutussopimuslait. Myös verotuskäytäntö vaihtelee, mikä vaikeuttaa erilaisten henkilövakuutusten myyntiä.

EU:n komissio pyrkii korjaamaan tilannetta toimintaohjelmalla, johon vakuutusyhtiöt eivät usko. Ohjelmaan kuuluva etämyyntidirektiivi säätää kuluttajalle annettavaa informaatiota ja peruutusturvaa, muttei innosta yhtiöitä vieraille maille.

Myös vakuutusehdot ovat niin erilaisia, että ulkomainen tarjonta lisääntyy erittäin hitaasti.

Postimyynti ja sen kehittyneempi muoto Internet-kauppa ovat lähes ainoita rajojen ylittäjiä. Silti ulkomaalainen postimyyntiasiakas joutuu maksamaan muita korkeampia postimaksuja. Puhelinasiointia vaikeuttavat maksuttomat palvelunumerot, jotka eivät toimi rajojen yli soitettaessa.

Nettikaupassa eurooppalaisilla yrityksillä alkaa olla kiire. Amerikkalaiset myyvät huomattavasti enemmän Eurooppaan kuin eurooppalaiset itse.

Saksalaisen postimyyntiyhtiön Otto Versandin nettikokemukset ovat kuitenkin lupaavia. Vuonna 1995 webbikataloginsa tehnyt yhtiö saa nyt kuusi prosenttia tuloistaan nettiasiakkailta.

Datamonitor ennustaa, että neljän vuoden kuluttua seitsemän prosenttia eurooppalaistalouksista tekee nettiostoksia. Silloin käytössä on myös yhteinen valuutta, joka helpottaa hintavertailuja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    3. 3

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    4. 4

      Ericssonilta massiivinen kriisisuunnitelma – maksaa miljardeja kruunuja

    5. 5

      Nokian Renkaat saa toimitusjohtajan Alkosta

    6. 6

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    7. 7

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    8. 8

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    9. 9

      Asunnot kallistuivat yhä pk-seudulla: vuodessa +3,4 %

    10. 10

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    5. 5

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    6. 6

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    7. 7

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    8. 8

      Siperia opettaa: tiedetäänkö Venäjällä öljystä jotain, mitä muualla ei?

    9. 9

      Trumpin dollarille tuoma arvo katosi – ”Vaikutukset vasta alkaneet”

    10. 10

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää