Mauri

Suomi 100

Samperi, mikä savotta! Keskellä Lapin erämaata jyskytti talvella 1913 telaketjuilla varustettu höyryveturi

Julkaistu:

”Ukko Samperi” toi teollisuuden keskelle Lapin korpimaita. Nuortin konesavotta uhmasi uskomattomia haasteita vain parin vuoden ajan.
Muutamia vuosia ennen Suomen itsenäistymistä Savukosken erämaissa tapahtui kummia. Kemi-yhtiön metsäpäälliköllä Hugo Sandbergilla (1849–1930) oli edessään akuutti ongelma. Pohjoisen metsissä on tukkipuuta vaikka millä mitalla, mutta sen saaminen teollisuuden käyttöön lähes ylivoimainen ongelma.

Hevoset eivät jaksaneet vetää tarpeeksi kookkaita kuormia pitkiä matkoja ja suurten tallien pitäminen karussa maastossa oli vaikeaa. Kuorma-auton maavara ei riittänyt pehmeään ja kiviseen turvemaahan.

Kansan suussa muotoon ”Ukko Samperi” tai ”Iso-Samperi” nimensä saanut Sandberg lähetti oikean kätensä Julius Miettisen tutustumaan Pohjois-Amerikan valtaviin tukkisavotoihin.

Miettinen toi tullessaan ajatuksen konesavotasta. Sandberg tilasi Yhdysvalloista kaksi Phoenix Centipede -höyryveturia. Philadelphiassa valmistetut erikoismalliset veturit eivät kulkeneet kiskoilla, vaan niissä oli hammastetut telaketjut.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Sandberg suunnitteli ensin kapearaiteista metsärataa, mutta huomasi, että kiskot olisivat uponneet soiseen maahan kesäaikana, kertoo Suomen Rautatiehistoriallisen seuran jäsen, tietokirjailija Sakari K Salo.

Hän kertoo, että ennen veturihankintaa Sandberg oli suunnitellut myös jalaksellista ”talviautoa”, mutta Ruotsin Tidaholmin tehtaalta tilattu laite ei osoittautunut toimivaksi.

16 tonnin höyrytelaketjuveturissa oli 100 hevosvoimaa, joiden avulla se ylsi 8 kilometrin tuntinopeuteen.

– Nopeus ei ollut tällaisen veturin pääasia, vaan vääntömomentti, Salo kuvaa.


Alkujaan veturi käytti yli 1 000 kiloa hiiltä päivässä. Hiilen kuljettaminen savotalle oli työlästä, joten koneiden tulipesän arina muutettiin puulämmitteiseksi. Salo kertoo, että polttopuuta kului vuorokaudessa noin 12 syltä (syli on 4 kuutiometriä) veturia kohden.

Kookkaan höyryveturin kuljettaminen Nuortin savotalle oli itsessään haaste.

Ensimmäinen veturi saapui Hangon satamaan alkuvuonna 1913. Sieltä se kuljetettiin rautateitse Rovaniemelle. Tästä eteenpäin kiskot eivät enää vieneet pidemmälle. Ei auttanut muu kuin purkaa veturi pala palalta. Seuraavan viikon aikana veturin kappaleita ajettiin pieniä teitä pitkin 300 kilometriä kohti savottaa. Seitsemän tonnia painava höyrykattila kaatui kahdesti matkalla.

Veturi koottiin uudelleen perillä.


Ei jarruja, pelkkiä sutteja

Veturia varten oli vielä rakennettava tie. Raskaiden maansiirtotöiden lumi poljettiin tiiviiksi. Aluksi polkemiseen käytettiin poroja, mutta ne osoittautuivat liian kevyiksi. Lopulta tie saatiin rakennettua miesvoimin, kuokkaa heiluttaen.

Ajossa oli vaaransa. Veturissa ei ollut lainkaan jarruja ja tukkireet kiihtyivät kovaan vauhtiin alamäissä. Vauhtia keksittiin hiljentää heinästä punotuilla palmikoilla. Tällaisia sutteja kiinnitettiin rekien jalaksiin ja heiteltiin niiden eteen.

Reitin varrelta löytyy edelleen suttikämppä, jossa punomista tehtiin.


Lopulta mäkimaastoa päätettiin kuitenkin välttää. Tie ohjattiin soisten alueiden läpi. Tällä kertaa haasteeksi tuli tien kantavuus. Veturin perään asennettiin 9 500 litran vesisäiliö. Vettä ruiskutettiin tielle, jolloin se jäätyi kovassa pakkasessa ja sai kantavuutta.

Veturin ja vesisäiliön tankkausta varten rakennettiin vesitorneja, joita piti myös lämmittää talvisin.


Ensimmäinen puukuorma lähti liikkeelle 21. helmikuuta samana vuonna. Matkaa tehtiin kohti Kemijoen rantaa ja siellä sijaitsevaa varastoimispaikkaa, Lattunan lanssia. Matkaa oli noin 35 kilometriä. Kevättulvien saapuessa tukit laskettiin jokeen.

Seuraavana talvena savotalle hankittiin toinenkin veturi. Vetureita ajettiin vuoroissa niin, että kumpikin pystyi tekemään kaksi reissua vuorokaudessa.

Salo kertoo, että tien varrella oli ohituspaikkana levike, jossa veturit kohtasivat. Kohtaamisajasta sovittiin vedetyn puhelinlinjan välityksellä.


Jokaisella kuormalla veturin perään kiinnitettiin 4–9 rekiparia. Näihin saatiin lastattua 50–80 tukkia. Näin ollen kerralla uitolle saatiin 400–600 tukkia.

Matkanteko oli rankkaa. Veturinkuljettaja ohjasi laitteen nokassa takaperin olevalla ratilla. Ohjaajalle ei ollut hyttiä. Kemi-yhtiö oli hankkinut kuljettajan suojaksi kuitenkin muun muassa susiturkin, karvalakin ja koirannahkakintaat.

Kylä keskellä korpea

Samperin savotta oli kokonaisuudessaan valtava työmaa. Erilaisissa tehtävissä työskenteli lähes 500 miestä. Näillä voimin vuoteen 1916 mennessä Kemijoen rantaan vedettiin 152 000 runkoa, joista tuli noin 250 000 tukkia.

Ensimmäinen maailmansota kuitenkin katkaisi savotan toiminnan. Savotan miehet lähtivät sodan vuoksi paremmin palkattuihin töihin muualle Lappiin, esimerkiksi puuvillan ja aselaatikoiden kuljetukseen.

Sodan jälkeen arvioitiin, ettei massiivista konesavottaa kannattanut enää käynnistää. Puuta olisi riittänyt parhaassa tapauksessa kahdeksi talveksi, eikä erikoiseen työtapaan tottuneita miehiä ollut enää saatavilla. Myös tiet olivat menneet surkeaan kuntoon.

Salo kertoo, että konesavotta oli tullut tyyriiksi myös varaosien puutteen vuoksi. Alkuperäinen rattaisto hajosi jo parin viikon käytön jälkeen. Hammaspyöriä tehtiin Suomessa, mutta ensin ne olivat liian pehmeitä, sitten lohkeilevan kovia. Lopulta löytyi hitsausmenetelmä, jolla huoltotyöt helpottuivat.

– Savotan puut tulivat noin kuudesosan yhtiön muita puita kalliimmaksi. Hinta olisi luultavasti laskenut, jos toimintaa olisi saatu jatkettua pidempään.


Sodan liekit nielevät savotan

Nuortin konesavotta hylättiin ja sen rakennukset ja veturit jäivät vuosikymmeniksi paikoilleen.

– Veturit pantiin kuitenkin säilytysrasvoihin ja niitä olisi voinut käyttää.

Talvisodan tuulten puhaltaessa Venäjän-rajan läheinen savotta ja sen käyttökelpoiset rakennukset koettiin sotilaalliseksi riskiksi.

– Suomalainen tuhoamispartio lähettiin hävittämään kaiken. Tuli tuhosi rakennukset ja vetureiden puuosat, Salo kuvaa.


Sotien jälkeen veturit lojuivat melkein kahden vuosikymmenen ajan säiden armoilla keskellä palanutta savottaa.

Toinen vetureista siirrettiin Rovaniemelle 1960 ja siitä 1970 Lapin metsämuseoon.

Tulppioon jääneelle veturille rakennettiin katos. Molempien veturien puuosat entisöitiin 1980-luvun lopulla.


Samperin veturit ovat edelleen yleisön nähtävillä kertomassa omaa ainutlaatuista tarinaansa Suomesta ja metsäteollisuudesta.

Suomen Rautatiehistoriallinen seura juhli 50-vuotispäiväänsä 30. elokuuta. Seura julkisti samalla samalla 258-sivuisen kokoomateoksen Höyryveturit valtionrautateillä (Pölhö, Eljas & Pekka Honkanen).

Lähteet: Savukosken kunta, Yle , Juhani Pelkosen pro gradu Nuortin konesavotta 1913–1916 (1978) : tiivistelmä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kim Jong-un haukkui Trumpia ennen­kuulumattoman rajusti – lue sanasta sanaan: ”Taltutan höppänän tulella”

    2. 2

      Hyvinkään ABC:n räjähdysmäisen palon syy selvisi – tuhot niin suuret, että purkaminen voi olla realismia

    3. 3

      Ensitreffit alttarilla -Marilta palaa käpy sulhas-Petrin käytökseen – kiitää pois paikalta: riidan syynä kebab

    4. 4

      Testaa, miten sinä pärjäisit Haluatko miljonääriksi -visassa – 18-vuotias teekkari jäi vain kahden kysymyksen päähän jättipotista

    5. 5

      Syyttäjä: Rauhan­turvaaja­veteraani surmattiin mattoveitsellä vessaansa – MTV: 54-vuotias nainen kiistää murhan

    6. 6

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    7. 7

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    8. 8

      Työntekijä jätti laukkunsa kaupan taukotilaan – työkaveri kopioi maksu­kortin tiedot ja pani haisemaan

    9. 9

      Järkyttävä yllätys Napakympin kulisseissa: miesseuralainen katosi jäljettömiin – Neiti X lähti voittomatkalle yksin

    10. 10

      Selvä yhdennäköisyys? Jaajo Linnonmaa julkaisi nuoruuskuvansa – ”Minkä takia laitoit Isac Elliotin kuvan?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Järkyttävä yllätys Napakympin kulisseissa: miesseuralainen katosi jäljettömiin – Neiti X lähti voittomatkalle yksin

    2. 2

      5 tosieksperttien siivouskikkaa – puhdista rumat laattojen saumat ja pinttyneet kattilat hetkessä

    3. 3

      Salaperäinen vinkki sai Nesteen varpailleen – kuka kuvasi säiliöautoja Kaakkois-Suomessa ja miksi?

    4. 4

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    5. 5

      Jaakko aloitti aktiivisen työn välttelyn yli 15 vuotta sitten: ”En ole katunut hetkeäkään”

    6. 6

      Napakymppi palasi ruutuun: Kiivas some-keskustelu räjähti – Jaana Pelkosen kuittaus huvittaa

    7. 7

      Uuden Tomb Raider -elokuvan juliste aiheutti skandaalin – kaunottaren vartalolle nauretaan: Huomaatko miksi?

    8. 8

      Jokerit-huumaa! Amanda Harkimo julkaisi harvinaisen kuvan 90-luvulta äitinsä kanssa – ”Tietää, mistä kauneus on lähtöisin”

    9. 9

      Lentoemäntä Martina, 28, kohautti äärimmäisellä muodonmuutoksellaan – aiheutti kaaoksen tv-ruudussa: Juontaja järkyttyi puheista

    10. 10

      Yleisön reaktio NHL-pelissä sai Sauli Niinistön suun leveään hymyyn – presidentti IS:lle: ”Se oli aika yllättävää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tv-juontajalle kävi äärimmäisen kiusallinen moka minihameessa – suora lähetys yllätti katsojat: Kuvat leviävät

    2. 2

      Ruotsalainen Natasha, 24, hämmästyttää äärimmäisellä muodonmuutoksellaan – vanhemmat eivät hyväksy tyttärensä kauneusleikkauksia

    3. 3

      Emma otti loukkaantuneen eläimen kiinni – ymmärsi vasta sitten: ”Herranjumala, eihän se olekaan mikään koira”

    4. 4

      Kaksi tavallista naista testasi kohutun Lidl-malliston kiinnostavimmat vaatteet – tältä ne oikeasti näyttävät

    5. 5

      Mervi Tapola sairastui syöpään – ei voida parantaa: ”Järkytys oli hirvittävä”

    6. 6

      Järkyttävä yllätys Napakympin kulisseissa: miesseuralainen katosi jäljettömiin – Neiti X lähti voittomatkalle yksin

    7. 7

      Trafi aloittaa kampanjoinnin ylihuomenna: Kärkenä dieselautoilijalle luvassa oleva 17000 euron verolasku

    8. 8

      Huutokauppakeisari myi 90-luvun muumimukin suurella summalla – löytyykö sinulta tämä harvinaisuus?

    9. 9

      Lähipiiri kertoo Sillanpään huumeidenkäytöstä: ”Jarille arki voi tuntua putoamiselta rotkoon”

    10. 10

      Entisen teinitähden tv-esiintyminen järkytti katsojia – luurangonlaiha laulaja kuin varjo entisestä: huumetesti paljasti karmivan totuuden

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kim Jong-un haukkui Trumpia ennen­kuulumattoman rajusti – lue sanasta sanaan: ”Taltutan höppänän tulella”

    2. 2

      Hyvinkään ABC:n räjähdysmäisen palon syy selvisi – tuhot niin suuret, että purkaminen voi olla realismia

    3. 3

      Ensitreffit alttarilla -Marilta palaa käpy sulhas-Petrin käytökseen – kiitää pois paikalta: riidan syynä kebab

    4. 4

      Testaa, miten sinä pärjäisit Haluatko miljonääriksi -visassa – 18-vuotias teekkari jäi vain kahden kysymyksen päähän jättipotista

    5. 5

      Syyttäjä: Rauhan­turvaaja­veteraani surmattiin mattoveitsellä vessaansa – MTV: 54-vuotias nainen kiistää murhan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Järkyttävä yllätys Napakympin kulisseissa: miesseuralainen katosi jäljettömiin – Neiti X lähti voittomatkalle yksin

    2. 2

      5 tosieksperttien siivouskikkaa – puhdista rumat laattojen saumat ja pinttyneet kattilat hetkessä

    3. 3

      Salaperäinen vinkki sai Nesteen varpailleen – kuka kuvasi säiliöautoja Kaakkois-Suomessa ja miksi?

    4. 4

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    5. 5

      Jaakko aloitti aktiivisen työn välttelyn yli 15 vuotta sitten: ”En ole katunut hetkeäkään”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Tv-juontajalle kävi äärimmäisen kiusallinen moka minihameessa – suora lähetys yllätti katsojat: Kuvat leviävät

    2. 2

      Ruotsalainen Natasha, 24, hämmästyttää äärimmäisellä muodonmuutoksellaan – vanhemmat eivät hyväksy tyttärensä kauneusleikkauksia

    3. 3

      Emma otti loukkaantuneen eläimen kiinni – ymmärsi vasta sitten: ”Herranjumala, eihän se olekaan mikään koira”

    4. 4

      Kaksi tavallista naista testasi kohutun Lidl-malliston kiinnostavimmat vaatteet – tältä ne oikeasti näyttävät

    5. 5

      Mervi Tapola sairastui syöpään – ei voida parantaa: ”Järkytys oli hirvittävä”

    6. Näytä lisää