Leevi

Ravit

75-vuotias teräsvaari joutuu uusimaan ajoluvan vuosittain kaukana kotoaan – antoi nuoremmille ammattilaisille oppitunnin

Julkaistu:

Ravit
– Kun on tarpeeksi hyvä hevonen, ei tarvitse kuin istua kyydissä, pian 76 vuotta täyttävä teräsohjastaja julistaa tuoreimman voittonsa jälkeen.
Lappeenrannan sunnuntairaveissa aprikoitiin, juhlisiko Fritz Buttenhoffin Malja-ajossa Matti Nisosen ravikuningatar Saaga S vai voitosta voittoon viime kuukausina kulkenut Henri Bollströmin ajama T.T. Avot.

Maalisuoralla yleisön suut loksahtivat auki. Nuoremman polven ohjastajalupaukset olivat paperia, kun 75-vuotias teräsvaari Reijo Borgström lasketteli omistamallaan B. Tuumalla molempien ohi voittoon. Lappeenrantalainen Borgström voisi ikänsä puolesta olla Nisoselle ja Bollströmille isoisä.

Kokenut ohjastaja ei nostanut voiton jälkeen itseään jalustalle, vaikka syytä olisi hieman ollutkin. Hän tarjosi B. Tuumalle taloudellisen juoksun, jonka jälkeen siltä löytyi kiriherkkyyttä suosikkien löylyttämiseen.

– Kun on tarpeeksi hyvä hevonen, ei tarvitse kuin istua kyydissä. Ei muuta kuin paremmalla ohi, ei tämä sen kummempaa ole, Borgström vähättelee omaa osuuttaan.


Polvileikkauksesta vuoden tauko

Joulukuun 30. päivänä 76 vuotta täyttävän Borgströmin ajokortti peruttiin hetkellisesti, kun hänelle tuli 70 vuotta mittariin. Ravikuninkaan tittelin Vekellä ja kaksi ravikuningattaren seppelettä B. Helmiinalla ohjastaneen rataketun into kilvanajoon ei ollut kuitenkaan vielä silloin tyrehtynyt.

Borgström on sen jälkeen hakenut joka vuosi lisäaikaa ajoluvalleen.

– Vuoden 2013 olin kilpailematta, kun miehelle tehtiin remonttia, Borgström kertoo.

Hän oli tuolloin polven niveloperaatiossa.

Borgströmillä ei riitä ymmärrystä sille, että hän joutuu vuosittain matkustamaan 300 kilometrin päähän Tampereelle lääkärintarkastukseen.

– On tämäkin asia tehty Hippoksen toimesta niin monimutkaiseksi. Ravikortin takia minun pitää mennä lääkäriin Tampereelle, Kuopioon tai Ouluun, mutta kuorma-autokorttia varten voin käydä hakemassa todistuksen Lappeenrannan lääkäriltä, Borgström päivittelee.


Borgström sanoo, ettei hänellä ole enää pakottavaa tarvetta kilvanajoon. Hän ajattaa hevosiaan myös huippukuskeilla etenkin arvokkaammissa lähdöissä.

– Mitään suunnitelmia en ole kuitenkaan ajamisen lopettamiseksi tehnyt. Toiset saavat arvioida, ovatko hoksottimeni siihen riittävän hyvät.

– Tärkeä syy ajokorttini säilyttämiselle on ollut, että meille syntyi 2010-luvun vaihteessa useampia varsoja. Opetus- ja koelähtöjä ja harjoitusraveja varten pitää olla voimassa oleva ajolupa.

Ohjastajilla ei yläikärajaa

Liki 20 vuotta sitten vanginvartijan töistä eläkkeelle jäänyt ja täyspäiväisenä raviharrastajana jatkanut Borgström ei ole likimainkaan maan vanhin raviohjastaja. Ylivieskalainen Lauri Kokko, 87, on kilpaillut vielä tänä syksynäkin totoraveissa. Ohjastajille ei ole määritelty yläikärajaa.

On mahdollista, että myös lappeenrantalaiskuski nähdään ravilähdöissä yli 80-vuotiaana. Hänen perheensä toinen huipputamma B. Turolii synnytti seitsemän kuukautta sitten tammavarsa B. Sorajan, jonka isä on kaikkien aikojen suomenhevonen Viesker.

Kasvattaja myöntää, että hänellä on ollut B. Helmiinan ja B. Turoliin manttelinperijä haussa

Kasvaako B. Sorajasta sellainen?

– Ainakin niin voi julistaa seuraavat 4–5 vuotta. Sitten ehkä joku kysyy, että oletko käynyt hevosellasi jo radalla, Borgström nauraa.

Omistaja kertoo, ettei kaksinkertainen ravikuningatar B. Helmiina ole tullut kantavaksi, vaikka sitä on siemennetty jo kolmena kesänä. Syytä tähän ei Borgströmin mukaan tiedetä. Kaksi vuotta pidemmälle kilpaillut B. Turolii kantaa sen sijaan jo toista varsaansa.

Pelaa täällä: Veikkaus.fiMAINOS Rekisteröidy ja pelaa netissä Veikkauksen ravipelejä Suomeen ja Ruotsiin!Lue lisää ›

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt