Teresa, Tessa, Terttu

Ralli

Valikko

Traagisesti kuollut rallitähti Henri Toivonen olisi täyttänyt tänään 60 vuotta – lue koko elämäntarina täältä

Traagisesti kuollut rallitähti Henri Toivonen olisi täyttänyt tänään 60 vuotta – lue koko elämäntarina täältä

Henri Toivonen
Henri Toivonen menehtyi rajussa ulosajossa toukokuussa 1986. Mikäli rallikuski olisi saanut elää, hän olisi täyttänyt tänään 60 ikävuotta.

SIITÄ ON JO 30 vuotta, kun Henri Toivonen ja hänen amerikanitalialainen kartanlukijansa Sergio Cresto menehtyivät onnettomuudessa, joka ei unohdu. Toivonen oli ennen kuolemaansa maailman paras rallikuski.

»Henkasta» ehti tulla supertähti B-ryhmän superautojen aikakaudella. Hän oli todella nopea päästyään käsiksi erittäin tehokkaaseen nelivetoautoon, Lancia Delta S4:ään.

Ennen kohtalokasta Korsikan rallia Toivonen oli elänyt uransa parasta aikaa. Hän oli voittanut Delta S4:n ensimmäisen kilpailun RAC-rallin marraskuussa 1985 ja sen jälkeen Monte Carlo -rallin tammikuussa 1986.

Vaikutti siltä, että Toivosen tuuri oli vihdoin kääntymässä. Henkka oli toipunut edellisenä vuonna sattuneesta erittäin pahasta ulosajosta. Hän törmäsi silloin takavetoisella Lancia 037:llä rajusti perä edellä kivimuuriin Costa Smeralda -rallissa Sardiniassa. Kaksi niskanikamaa murtui, ja Toivonen oli aluksi kriittisessä tilassa.


Harri Toivonen kertoo, että hänen isoveljensä kävi lähellä kuolemaa jo Sardiniassa.

»Henkka kertoi minulle, että kuuli helikopterissa lääkärin sanovan jotenkin siihen tapaan, että se oli siinä. Oli se niin kova tälli, että sydän olisi voinut pysähtyä. Henkka kertoi, että hänelle tuli sellainen fiilis, että on pakko tsempata eikä voi vielä lähteä, kun on pieniä lapsiakin», Harri Toivonen muistelee.


TOIVONEN ei ollut saanut ennen kautta 1986 kunnon kilpailuohjelmaa MM-sarjaan. 1980-alun alussa hän joutui taistelemaan takavetoisilla Talboteilla ja Opeleilla nelivetoisia Audeja vastaan ja ajoi Porschella EM-ralleja.

Lopulta Lancian tallipäällikkö Cesare Fiorio lupasi Toivoselle nelivetoisen ralliauton. Henkka oli innoissaan, sillä hän oli aina halunnut ajaa maineikkaassa italialaistallissa.

Toivosella oli tallikavereina Markku Alén ja Massimo Biasion. Ennen Korsikan rallia Delta S4:n kehitysvauhti oli ollut huimaa. Auto oli testeissä 1,6 sekuntia kilometrillä nopeampi kuin muutamaa kuukautta aiemmin Monte Carlossa.

 

En halua enää koskaan ajaa täällä. Vaadin sen seuraavaan tallisopimukseeni.

Korsikan rallin reitti oli todella hurja. Kuljettajia odotti yli 1200 erikoiskoekilometriä. Nykyisin MM-ralleissa on enää 300–400 EK-kilometriä.

Suuri osa Korsikan pikataipaleista oli 50-60 kilometrin pituisia. Koko rallissa oli vain neljä yli sadan metrin suoraa, joten ajaminen oli jatkuvaa vääntämistä ja kääntämistä.

»Se oli ihan järjetöntä touhua. Ei siinä ollut enää mitään tolkkua niillä autoilla. Ajoin itse samana vuonna Circuit of Ireland -rallin. Kisa kesti viisi vuorokautta. Välillä nukuttiin muutama tunti», Harri Toivonen kertoo.


KULJETTAJIEN mielestä Korsikan ralli oli aivan liian vaarallinen – etenkin B-ryhmän autoille, jotka kiihtyivät nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Hyvässä muistissa oli Lancian tehdasautolla ajaneen Attilio Bettegan kuolema samassa rallissa vuotta aiemmin.

Bettega ajoi silloin numerolla 4. Sama numero oli vuotta myöhemmin Toivosen autossa.

»En halua enää koskaan ajaa täällä. Vaadin sen seuraavaan tallisopimukseeni», Henkka laukoi heti ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen.

Toivosen kanssa samana vuonna (1956) syntynyt kartanlukija Sergio Cresto mietti puolestaan lopettamista.

»Minua odottaa jo elämä ralliympyröiden jälkeen. Olen jo voittanut tässä lajissa jotain. Tuntuu siltä, etten halua ottaa enää tällaisia riskejä», Cresto sanoi.

Ennen starttia Toivosella oli 39 astetta kuumetta. Kovasta flunssasta huolimatta hän nousi neljännellä erikoiskokeella kisan johtoon ja kasvatti ensimmäisenä ajopäivänä etumatkansa lähes kahteen minuuttiin.


Toisena ajopäivänä, juuri ennen Cortessa pidettyä taukoa, Toivonen ajoi peräti 47 sekunnin pohja-ajan 58 kilometrin pituiselle Campe Militaire Corten erikoiskokeelle. Hän tunsi, että liikutaan äärirajoilla.

Henkka ei kuitenkaan pelännyt. Hän oli oppinut elämään pelon kanssa. Toisinaan Henkka jopa tarkoituksellisesti etsi pelkotiloja ralliauton ratissa. Kun vauhti alkoi tosissaan pelottaa, hän ymmärsi löytäneensä rajan, jota ei kannattanut ylittää. Samalla hän myös tiesi, että vauhti oli noussut niin hurjaksi, ettei häntä voittaisi kukaan.


TOIVOSELLA ja Crestolla oli selvä kahden minuutin ja 45 sekunnin johto, kun he lähtivät 20 minuutin tauolta kohti 18. erikoiskoetta, jolla oli pituutta 26,8 kilometriä. Tauolla Toivonen oli näyttänyt väsyneeltä. Hän joi vettä, ja jumissa ollutta niskaa hierottiin.

Erikoiskoe Cortesta Tavernaan oli rallin muihin pikataipaleisiin verrattuna melko nopea. Edellisenä vuonna Bruno Saby oli ajanut pohja-ajan keskinopeudella 96,7 kilometriä tunnissa.

Kello 14.53 paikallista aikaa Toivonen hyökkäsi erikoiskokeelle ja Cresto alkoi tulittaa nuotteja kuljettajan korviin. Noin seitsemän kilometriä lähdöstä loivan alamäen jälkeen avautui vasemmalle kaartuva mutka. Se näytti loivalta, mutta kiristyi lopussa. Sitä ennen oli kaksi hyvin samantyylistä mutkaa.

Valkoinen Lancia syöksyi rotkoon. Se törmäsi puihin ja putosi neljä metriä tien alapuolelle. Mutkan kohdalla ei ollut lainkaan yleisöä, mutta vähän kauempana oli ranskalainen videokuvaaja ja muutamia katsojia. Kaukaa kuvatulla videolla näkyy raju räjähdys lähes heti ulosajon jälkeen.

Ensimmäisenä ulosajopaikalle saapui Saby, joka näki savun, mutta luuli sitä metsäpaloksi ja jatkoi matkaa. Pian sen jälkeen katsojat juoksivat Peugeot-tallin ranskalaiskuljettajaa vastaan ja pysäyttivät hänet. Saby kysyi, oliko Toivonen mennyt jo paikasta ohi. Saatuaan kielteisen vastauksen hän tajusi, mitä oli tapahtunut.

Saby käänsi nopeasti auton ja palasi onnettomuuspaikalle. Sinne oli jo pysähtynyt Toivosen tallikaveri Biasion kartanlukijansa Tiziano Sivieron kanssa.

Siinä vaiheessa Toivosen Lancian luokse oli mahdotonta päästä. Auto oli täysin liekeissä, kuten myös puut ja pensaat hylyn ympärillä.

Pian onnettomuuspaikalle saapuivat myös Alén ja kartanlukija Ilkka Kivimäki.

»Emme tienneet, mitä siinä olisi pitänyt tehdä. Räjähdys oli ollut niin raju. Se oli aivan karmea tilanne. Olimme kaikki ihan paniikissa», Alén muisteli taannoin.



MUTKA oli paha. Biasionin kartanlukijan Sivieron mielestä se oli erikoiskokeen vaarallisin paikka. Kaikkien aikojen paras naiskuljettaja Michele Mouton kertoi, että hänen nuoteissaan mutka oli merkitty tuplahuomiolla. Moutonin mukaan mutkaan ajettiin 120 kilometrin tuntinopeudella ja ulos tultiin 70:n vauhdilla.

Monet uskovat, että Toivonen ja Cresto kuolivat välittömästi. Heti onnettomuuden jälkeisellä viikolla italialaisessa TuttoRally-lehdessä kerrottiin, että Toivonen olisi löydetty auton ulkopuolelta. Silloin arveltiin, että hän olisi ehkä lentänyt ulos autosta räjähdyksen voimasta.

Harri Toivonen paljastaa nyt Urheilusanomien lukijoille, mitä hänen saamiensa tietojen mukaan onnettomuudessa tapahtui.

»Onnettomuuden syy oli se, että kaasupedaali meni lattiasta läpi ja jäi jumiin. Se on pystytty todistamaan», Toivonen kertoo.

»Se tapahtui uudelleen heti seuraavissa testeissä. Lähellä oli, ettei samasta syystä tullut heti uutta mälliä testikuski Giorgio Piantalle. Sen jälkeen lattiaan kaasu- ja kytkinpedaalien alle laitettiin titaanilevy, jotta sellaista ei enää tapahtuisi.»

Jo aiemmin Alénin ajamaan autoon oli tullut testeissä samanlainen vika.

»Henkalla meni samalla tavalla kytkinpoljin samana vuonna Ruotsin rallin testeissä. Korsikalla meni sitten kaasupedaali. Olen saanut sen tiedon hyvin luotettavalta taholta – ihmisiltä, jotka tekivät niitä Lancian ralliautoja», Harri Toivonen kertoo.

Onnettomuusraportissa vahvistettiin, ettei ulosajopaikalta löytynyt jarrutusjälkiä. Toivonen selittää, miksi hänen veljensä ei ehtinyt jarruttaa.

»Korsikalla jarrutukset jätetään ihan viime hetkeen. Kun nostaa jalkaa kaasulta ja menee sitten jarrulle vasemmalla tai oikealla jalalla, niin jos kaasu jää täysille, ei siinä ehdi enää sen jälkeen tekemään mitään. Sen takia siinä ei ollut jarrutusjälkiä.»

 

Henkka kertoi, että hänelle tuli sellainen fiilis, että on pakko tsempata eikä voi vielä lähteä, kun on pieniä lapsiakin.

HARRI TOIVONEN sanoo olevansa varma myös siitä, että hänen veljensä pääsi onnettomuuden jälkeen ulos ohjaamosta, vaikka räjähdys oli raju heti Lancian puihin osumisen jälkeen.

»Sergion äiti ja sisko kertoivat siitä minulle ensin. Myöhemmin sen vahvisti eräs mekaanikko, joka löysi Henkan auton vierestä.»

Yksityiskohdat Henri Toivosen viimeisistä elonhetkistä ovat järkyttävät.

»Henkka oli päässyt autosta pois. Sergio oli jäänyt vöihin kiinni ja Henkka oli yrittänyt auttaa. Kun Henkka oli auton sisällä kartturin puolella, silloin jysähti. Henkka hengitti sen kaiken palavan sisäänsä ja kaatui selälleen sellaiseen asentoon, että nilkat olivat vielä auton sisällä», Harri Toivonen kertoo ääni väristen.



»Niin siinä on tapahtunut. Olen saanut nämä tiedot sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat olleet ensimmäisinä siellä rotkossa auton vieressä.»

»He lähtivät etsimään Sergiota, kun huomasivat Henkan auton ulkopuolella. He luulivat ensin, että Sergio oli lähtenyt paniikissa juoksemaan jonnekin. Sitten joku näki, että kartanlukijan paikalla vyöt ovat edelleen kiinni. Tämä tieto on tullut useammalta kaverilta, jotka olivat siinä auton vieressä.»


MUSTA SAVUPILVI näkyi jo kilometrien päähän, kun ensimmäinen ambulanssi saapui onnettomuuspaikalle 16 minuuttia ulosajon jälkeen. Mitään ei ollut enää tehtävissä.

Lancian helikopteri pörräsi onnettomuuspaikan yläpuolella jo aiemmin, mutta se ei voinut heti laskeutua. FIA:n puheenjohtaja Jean-Marie Balestre oli päättänyt, että tallien helikopterit eivät saa seurata autoja erikoiskokeilla, koska hänen mielestään tehdastiimit olisivat hyötyneet siitä. Lancia-tallin johtajiin kuulunut Ninni Russo oli päätöksestä raivoissaan.

Harri Toivosen mukaan Henkka ei ollut enää onnettomuuspäivänä niin kipeä kuin pari päivää aikaisemmin.

»Henkalla oli ollut kova flunssa, mutta oireet olivat jo lieventyneet. Olen jutellut Henkan kanssa edellisenä iltana syömässä olleiden ihmisten kanssa. Jos hän olisi ollut kovin huonovointinen, hän ei varmasti olisi ollut silloin syömässä kaveriensa kanssa.»


Toivonen muistaa yhä hyvin tarkasti, miten ja missä hän sai tiedon veljensä menehtymisestä. Hän ajoi siihen aikaan Britannian rallisarjaa B-ryhmän MG Metrolla. Kun Henkka johti Korsikalla, Harri valmistautui Walesin ralliin.

»Tiimin autot olivat paikallisen jälleenmyyjän hallissa, ja olimme lähdössä katsastukseen. Oli hirveä kiire, mutta yhtäkkiä ei enää ollutkaan mikään kiire. Kaikki käänsivät minulle selkänsä. Aloin miettiä, että mitähän olen nyt tehnyt.»

Toivoselle tultiin sanomaan, että hänen pitäisi käydä välittömästi kilpailutoimistossa.

»Menin sinne, ja kaikki käänsivät taas selän paitsi kaksimetrinen Phil Short, joka oli tallikaverini kartanlukija. Phil sanoi, että on saatu huonoja uutisia Korsikalta. Se oli sitten siinä.»

Pauli Toivonen odotti poikaansa katsastuksessa.

»Taisi olla Mikkolan Hannu, joka kertoi Henristä isälle ensimmäisenä. Lähdimme sieltä sitten saman tien Suomeen äidin tueksi», Harri Toivonen muistelee.


LANCIA-TALLI vetäytyi Korsikan rallista traagisen onnettomuuden jälkeen, mutta kärkiryhmässä olleet ranskalaiskuljettajat Bruno Saby, Francois Chatriot ja Yves Loubet päättivät jatkaa kilpailua seuraavana päivänä. Saby voitti, mutta minkäänlaisia voittoseremonioita ei järjestetty.

FIA reagoi nopeasti ja päätti lopettaa B-ryhmän »muovipommien» aikakauden. Seuraavalla kaudella maailmanmestaruudesta ajettiin paljon tehottomammilla A-ryhmän autoilla.

Toivosen veljekset tiesivät hyvin, että rallista oli tullut vaarallisempaa B-ryhmän autojen aikana.

»Henkka kysyi joitakin viikkoja ennen Korsikaa, että jatkaisinko ralliautoilua, jos hänelle sattuisi jotain. Sanoin, että tuskin, koska se olisi varmasti aivan hirveä kolaus, jos isoveli ja paras ystävä lähtisi viereltä.»

»Kysyin sitten Henkalta, mitä hän tekisi, jos minulle sattuisi jotain. Hän sanoi, että jatkaisi varmasti ajamista. Minä sitten kuitenkin jatkoin, mutta tuli siinä parin kuukauden paussi», Harri Toivonen kertoo.


Toivosen ja Creston onnettomuudesta on ollut monenlaisia teorioita. Villeimmän huhun mukaan Creston isällä oli mafiayhteyksiä. Väitettiin, että mafia halusi kostaa isä-Crestolle jonkin asian murhaamalla pojan niin, että se naamioitiin rallionnettomuudeksi.

»Crestolla ei todellakaan ollut mitään mafiayhteyksiä», Harri Toivonen kuittaa sellaiset huhut.

Italiassa on myös kirjoitettu, että Creston paperien joukosta löydettiin testamentti, jossa oli päivämäärä 20.4.1986. Se olisi siis laadittu vajaat kaksi viikkoa ennen onnettomuutta. Creston kerrottiin toivoneen testamentissa polttohautausta.


HENKKA oli isänsä, niin ikään Monte Carlo -rallin voittaneen Pauli Toivosen koulima kuljettaja. Myöhemmin Henkkaa opettivat varsinkin Hannu Mikkola ja Timo Salonen.

Toivonen oli nopea lumella, jäällä, soralla ja etenkin asvaltilla. Vielä parikymppisenä, voitettuaan Formula Vee -luokan Suomen mestaruuden, hän tähtäsi formula ykkösiin. Niihin aikoihin F1-kilpailuissa sattui kuitenkin pahoja onnettomuuksia.

Henkka päätti jättää formulat ja keskittyä pelkästään ralliin. Siihen vaikutti suuresti myös isä-Paulin mielipide. Isä sanoi Henkalle haluavansa, että hänellä on kaksi poikaa vielä 60-vuotiaana.

»Lopulta rallista tuli kuitenkin vaarallisempaa kuin formula ykkösistä. Rallissa voi käydä niin, että lehmälaumaa viedään tien yli ja paskaa jää tielle. Kun siitä ajetaan yli, niin auto ei enää käänny. Radalla sellaista ei voi tapahtua», Harri Toivonen vertaa.

Entisen tallipäällikön Eddie Jordanin mielestä Henri Toivosesta olisi voinut kehittyä loistava F1-kuljettaja. Heti ensimmäisessä Britannian F3-sarjan kilpailussaan Henkka ajoi kolmanneksi Thruxtonin radalla.

 

Mitä tahansa Henkka teki, voitontahto oli aina ihan järjetön.

»Henrin kanssa tuli samanlainen tunne kuin työskennellessäni Ayrton Sennan kanssa. Siinä oli kaveri, joka hallitsi hommansa. Jos Henri olisi lähtenyt tavoittelemaan F1-uraa, hänestä olisi varmasti tullut GP-voittaja», Jordan sanoi eräässä tv-haastattelussa 1990-luvulla.

Toivonen kokeili March-tallin F1-autoa Silverstonessa kesällä 1982. Hän ajoi 1,4 sekuntia nopeamman kierrosajan kuin tallin vakituinen kuljettaja Raul Boesel.

»Eddie Jordan olisi halunnut lähteä viemään Henkkaa kohti formula ykkösiä, samoin Keke. Isäni jelppasi Kekeä yhteistyökumppanien hankkimisessa. Keke oli siitä kiitollinen ja olisi halunnut auttaa Henkkaa eteenpäin», Harri Toivonen kertoo.

Henri Toivonen oli karismaattinen monilahjakkuus. Harri Toivonen muistaa erityisen kirkkaasti veljensä valtavan voitonhalun.

»Jos Henkka hävisi jollekin vaikkapa flipperin pelaamisessa, se harjoitteli sitä sen jälkeen viikon, ettei varmasti enää koskaan häviäisi siinä kenellekään. Mitä tahansa Henkka teki, voitontahto oli aina ihan järjetön.»


Henri Toivonen

Koko nimi: Henri Pauli Toivonen.

Syntynyt: 25.8.1956 Jyväskylässä.

Kuollut: 2.5.1986 Korsikalla.

Saavutuksia: 3 voittoa MM-ralleissa (RAC 1980 ja 1985, Monte Carlo 1986), 2 toista sijaa ja 4 kolmatta sijaa. EM-hopeaa 1984. Formula Vee -luokassa SM-kultaa 1977. Kartingissa 2 Suomen mestaruutta ja Pohjoismaiden mestaruus.

Muita voittoja: Tunturiralli 1980, Manx-ralli 1983, Mille Pistes -ralli 1983 ja 1984, Costa Smeralda -ralli 1984 ja 1986, Ypres-ralli ja Madeiran ralli 1984.

MM-rallit: 40, joissa 185 EK-voittoa.

1. MM-ralli: Jyväskylän Suurajot 1975 (keskeytys).

Autot MM-ralleissa: Simca Rallye 2, Chrysler Avenger/Sunbeam, Citroën CX 2400, Porsche 911, Fiat 131 Abarth, Ford Escort RS 1800, Talbot Sunbeam Lotus, Opel Ascona 400, Opel Manta 400, Lancia Rally 037 ja Lancia Delta S4.

Kartanlukijat MM-ralleissa: Antero Lindqvist, Juha Paajanen, Juhani Korhonen, Phil Boland, Paul White, Fred Gallagher, Juha Piironen, Neil Wilson ja Sergio Cresto.

  • Urheilun pitkät

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin Sipilän hallituksen uudet päätökset muuttavat arkeasi – asumistuki, päivähoitomaksut, työttömyys...

    2. 2

      Yhdysvaltain THAAD-ohjuspuolustusjärjestelmä saapui Etelä-Koreaan

    3. 3

      Muistatko Salkkareiden Jennin? Anu Palevaara, 45, tahkoaa kahta työtä – tältä hän näyttää nyt!

    4. 4

      Internet sekosi tv-juontajan pinkistä röyhelömekosta – hervottomia vertauksia sukupuolielimeen

    5. 5

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    6. 6

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    7. 7

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    8. 8

      Kolikkokohusta tuli välittömästi some-vitsi – tällaisia vaihtoehtoisia juhlarahoja suomalaiset keksivät

    9. 9

      Henri, 27, rakensi itselleen liikuteltavan talon 5000 eurolla – suomalaiset innostuivat

    10. 10

      Kolme uutta ministeriä, kokoomus ja perussuomalaiset jakavat salkkuja keskenään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    3. 3

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    4. 4

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    5. 5

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    6. 6

      Lojuuko sinunkin ullakollasi lamppu, jolla voit tienata jopa kolmen vuoden palkan?

    7. 7

      Hirvensalmella maalaistalossa kuolonuhri ja 2 vakavasti loukkaantunutta nuorta – ovat talon asukkaita

    8. 8

      56-vuotiaana menehtyneen Onnen päivät -tähden kuolinsyy selvisi – ystävä kertoo surullisista viimeisistä viikoista

    9. 9

      Lapin suurituloisimpiin kuulunutta yrittäjää syytetään suurista veropetoksista – epäillään hävittäneen kirjanpitoa 10 vuoden ajan

    10. 10

      Potilas löytyi kuolleena sairaalan huoltotunnelista – raportti paljastaa karut faktat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Hätkähdyttävä näky Padasjoen ABC:lla – sotilas asteli kahvilinjastolle rynnäkkökivääri mukanaan

    3. 3

      Äiti kosti poikansa röyhkeän tempun haudan takaa – vanhan äidin rahastaminen ei onnistunutkaan loppuun asti

    4. 4

      Nanna Karalahti ja Jere Karalahti: Ero!

    5. 5

      Nuori nainen julkaisi seksikkään takaapäin otetun kuvan – törkyinen detalji makuuhuoneessa varasti kaikkien huomion

    6. 6

      Samu Haber esitti kuohuttaneen Joutsenlaulu-version tv:ssä – katsojilta yksimielinen tuomio vedolle

    7. 7

      Poikaystävä jäi kiinni pettämisestä nololla tavalla kesken romanttisen illallisen – ravintolan Facebook-vastaus leviää vauhdilla

    8. 8

      Poliisi vahvistaa: Herttoniemenrannasta löytynyt ruumis on kateissa ollut Valtteri Ihalainen

    9. 9

      Kuvat: Temptation Islandiin uusi pariskunta – Pauliina, 21, rikkoo heti rajat poikaystävän selän takana

    10. 10

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin Sipilän hallituksen uudet päätökset muuttavat arkeasi – asumistuki, päivähoitomaksut, työttömyys...

    2. 2

      Yhdysvaltain THAAD-ohjuspuolustusjärjestelmä saapui Etelä-Koreaan

    3. 3

      Muistatko Salkkareiden Jennin? Anu Palevaara, 45, tahkoaa kahta työtä – tältä hän näyttää nyt!

    4. 4

      Internet sekosi tv-juontajan pinkistä röyhelömekosta – hervottomia vertauksia sukupuolielimeen

    5. 5

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    3. 3

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    4. 4

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    5. 5

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Hätkähdyttävä näky Padasjoen ABC:lla – sotilas asteli kahvilinjastolle rynnäkkökivääri mukanaan

    3. 3

      Äiti kosti poikansa röyhkeän tempun haudan takaa – vanhan äidin rahastaminen ei onnistunutkaan loppuun asti

    4. 4

      Nanna Karalahti ja Jere Karalahti: Ero!

    5. 5

      Nuori nainen julkaisi seksikkään takaapäin otetun kuvan – törkyinen detalji makuuhuoneessa varasti kaikkien huomion

    6. Näytä lisää