Verneri

Matkat

IS selvitti: Suomen matkustajalentojen vakavat vaarat 2010-luvulla - Tiesitkö näistä?

Julkaistu:

Lentovaarat
Ilta-Sanomat teki selvityksen 2010 vuoden jälkeen tapahtuneista vakavista vaaratilanteista matkustajaliikenteessä. Oletko kuullut näistä koskaan?
Viime vuonna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille tehtiin 5 600 lentoliikenteen vaaratilanneilmoitusta. Onnettomuustutkintakeskus aloitti vuonna 2013 kuusi turvallisuustutkintaa.

– Esimerkiksi jos laskutelineet jäävät ulos tai moottori sammuu, niin kyseessä ei ole vakava vaaratilanne. Jos moottori taas hajoaa kappaleiksi ja särkyy sillä lailla, että osat lentelevät, niin se tutkitaan. Samoin jos kaksi konetta on liian lähellä toisiaan ja niillä olisi toisissa olosuhteissa, esimerkiksi huonossa säässä, todellinen törmäysvaara,
Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen linjaa.

VUOTO JOHTI EPÄTASAPAINOON
Marraskuu 2011

Kaksimoottorisen matkustajakoneen oikeassa moottorissa havaittiin polttoainevuoto parin tunnin lennon jälkeen. Air Finland Oy:n operoima Boeing 757-28A -lentokone oli matkalla Helsingistä Las Palmasiin.

Kapteeni päätti laskeutua läheiselle Pariisin Charles de Gaullen lentokentälle. Tapahtumasta ei koitunut mitään vahinkoa.

Polttoainevuoto luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, sillä koneen ohjaajat eivät sammuttaneet vuotavaa moottoria, vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi. Jatkunut vuoto johti liian suureen epätasapainoon.
Vuoto löytyi oikeanpuoleisen moottorin korkeapainepolttoainepumpun
polttoaineputken liitoksesta.

Tutkintaryhmä pitää todennäköisimpänä syynä liitoksen liian tiukkaa tiivisteen sovitusta.

PAPERILIITTIMESTÄ OIKOSULKU
Marraskuu 2011

Flybe Finland Oy:n oli matkalla Vaasasta Tallinnaan,
kun ohjaamoon alkoi kertyä tummaa savua. Syy oli koneen yhteys-,
viesti- ja raportointijärjestelmän lämpökirjoittimeen joutunut metalli- nen paperiliitin. Kun saapuva viesti käynnisti kirjoittimen, tuli oikosulku.

Ei vahinkoja koneen matkustajille eikä miehistölle.

PAINEISTUSHÄIRIÖ
Maaliskuu 2011

Airbus-lentokone lähetettiin matkaan ilman toista toimivaa vuodatusjärjestelmää. Kone lensi 11 000 metrissä Öölannin pohjoispuolella. Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä tuotti painetta
molempiin ilmastointilaitteisiin.

Kun kone saavutti matkalentokorkeutensa, toimiva vuodatusjärjestelmä vikaantui ja matkustamon painekorkeus nousi. Kone joutui laskeutumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle. Painekorkeuden nousun lienee aiheuttanut vuodatusilmajärjestelmän jäähdytysilmaventtiilin vika tai lämpötilan valvontatermostaatin suodattimen tukos.

Yhden järjestelmän jäähdytysteho ei riittänyt. Esijäähdyttimestä tullut ilma oli liian kuumaa, joten lämpötila-anturi sulki järjestelmän.

KOLMEN KONEEN TÖRMÄYSVAARA
Helmikuu 2013

Flybe Finland Oy:n lento Varsovasta ja British Airwaysin
lento Lontoosta olivat saapumassa Helsinki–Vantaan kentälle samaan aikaan kun Blue1:n operoima Scandinavian Airlinesin lento lähti Tukholmaan.

Näkyvyys oli lumisateen takia vaihteleva. Lentoasemalla oli käytössä rinnakkaiskiitotiet erillistoiminnassa, toinen lähtevien ja toinen  saapuvien käytössä. Lennonjohtaja keskeytti British Airwaysin koneen
lähestymisen, koska se oli liian lähellä ensin Flybe Finlandin konetta.

Hetken päästä Flybe Finlandin miehistö keskeytti lähestymisen.
Lähilennonjohtaja ei antanut laskeutumislupaa, sillä kiitotiellä oli yhä Norwegianin kone. Ylösvedon aikana koneiden välinen etäisyys oli
alle kolme kilometriä. Molemmat olivat alle kilometrin korkeudessa.

Blue 1:n lento lähti samaan aikaan rinnakkaiselta kiitotieltä, kun Flybe Finlandin kone keskeytti lähestymisensä. Lähilennonjohtajan ohjeiden
mukaan koneet lensivät rinnakkain kymmenen sekunnin ajan hyvin lähellä toisiaan. Koneiden välinen tutkaporrastusminimi Helsinki-Vantaan lennonjohdon vastuualueella on 5,6 kilometriä ja korkeusporrastusminimi 300 metriä. Kummassakin tapauksessa
rajat alittuivat selvästi.

Lennonjohtojärjestelmä varoitti henkilökuntaa, mutta reagointi
ei ollut riittävää.

KONE AJOI KIITOTIELTÄ ULOS
Elokuu 2012

ATR-tyyppinen liikennelentokone ajautui laskeutuessaan ulos kiitotieltä Helsinki–Vantaalla. Koneen sivuperäsimen poikkeutusta rajoittavan järjestelmän automaattinen toiminto vikaantui, eikä miehistö kytkenyt varajärjestelmää käyttöön. Kapteeni totesi, että sivuperäsinpolkimet tuntuivat juuttuneen paikoilleen.

Sivuperäsintä ei voitu käyttää suuntaohjaukseen, ja kone ajautui ulos. Kapteeni sai koneen takaisin kiitotielle nokkapyöräohjauksella. Kone oli
tulossa Tampere-Pirkkalan lentoasemalta. Matkustajia oli 27, miehistön jäseniä neljä.

MOOTTORIN OSIA TIPPUI KIITOTIELLE
Kesäkuu 2010

Blue 1 Oy:n liikennelentokoneen moottori sai lentokiidon aikana vakavan vaurion, ja kiitotielle jäi paljon moottorin osia. Ohjaajat keskeyttivät lentoonlähdön. Koneessa oli 93 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä.

Kiitotie tarkastettiin ja ilmoitettiin esteettömäksi, mutta vakava vaaratilanne syntyi, kun kaksi konetta sai lähtöluvan. Koneiden noustua lennonjohto sai ilmoituksen moottorivaurion vakavuudesta ja pyysi uuden tarkastuksen, jolloin kiitotieltä löytyi moottorin osia.

Moottorin vaurioituminen johtui turpiinin toisen vyöhykkeen roottorin siiven juuren murtumasta. Murtuma johtui todennäköisesti liian korkeasta moottorin lämpötilasta.

LENTOKONE TÖRMÄSI KIITOTIEVALOIHIN
Lokakuu 2010

Finnairin Embraer 190 -lentokone törmäsi reittilennolla kolmeen kiitotien reunavaloon Oslon Gardermoenin kentällä. Koneessa oli neljä miehistön
jäsentä ja 31 matkustajaa. Osumapintana olivat lentoonlähdön
aikana koneen vasemman päätelineen ja nokkatelineen renkaat.

Renkaat vaurioituivat lievästi ja oikeanpuoleiseen moottoriin sinkoutuneet reunavalon kappaleet aiheuttivat iskemävaurioita.
Ohjaajat kertoivat ilmassa lennonjohdolle epäilyksensä törmäyksestä.

Lento jatkettiin normaalisti Helsinki–Vantaan lentoasemalle. Sekä moottori että renkaat jouduttiin vaihtamaan. Merkittävimpiä tekijöitä
onnettomuuteen olivat pimeys, heikko ohjaamoyhteistyö, huomion kiinnittyminen muualle sekä ohjaajien puutteellinen tieto ja havainnointi
valaistuslaitteista.

ILMATILALOUKKAUKSESTA VAARATILANNE
Elokuu 2010

Helsinki–Malmilta lähtenyt pienkone aiheutti vaaratilanteen Helsinki–Vantaalla. Kone oli matkalla Hyvinkäälle. Kone aloitti 400 metristä nousun ilman lennonjohtoselvitystä Helsinki–Vantaan lähestymisalueelle.

Samaan aikaan Airbus A320 -liikennelentokone lähestyi kiitotietä noin 600 metrin korkeudessa. Koneiden välinen etäisyys oli pienimmillään noin 2,2 kilometriä.

Airbusin miehistö näki yhteentörmäysvaroittimessaan
pienkoneen, muttei saanut liikennetiedotetta tai toimintaohjeita.

Perämies näki alapuolella lentäneen yksimoottorisen koneen.
Paluulennollaan sama pienkone harhautui Helsinki–Vantaan
lähestymisalueelle uudestaan ilman lennonjohtoselvitystä ja radiopuhelinyhteyttä.

Ota kantaa

Onko lentoturvallisuus mielestäsi heikentynyt?

On 43% Ei 57%
Ääniä yhteensä 54544

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    2. 2

      AFP: Tätä miestä poliisi epäilee Barcelonan iskusta

    3. 3

      Salkkarit-tähden muodonmuutos hämmästytti fanit – näin suosikkinäyttelijä vastaa ulkonäkökritiikkiin

    4. 4

      Varoitettiinko turisteja Barcelonan iskusta etukäteen? Seiniin ilmestyi uhkaavia maalauksia

    5. 5

      Tässä on Barcelonan iskussa käytetty pakettiauto – poliisi pidättänyt kaksi epäiltyä

    6. 6

      Tutkija jaotteli parisuhteet viiteen ryhmään – katso, kuuluuko oma liittosi riskiryhmään

    7. 7

      Kalliimpi jäi kotiin – huomasitko, millainen kello vilahti Putinin ranteessa Savonlinnassa?

    8. 8

      Janne, 20, välttyi täpärästi Barcelonan terrori-iskulta – ”On aika epätodellinen fiilis”

    9. 9

      Tax freen myymäläpäälliköt paljastavat laivojen hittituotteet – tietyt suosikkimerkit jylläävät kärjessä

    10. 10

      Barcelonan iskun silminnäkijä: ”Näin vieressäni naisen, joka huusi lastensa perään”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    2. 2

      Huijareiden uusi kikka on härski tuplapuhelu – pahimmillaan tyhjenee koko tili

    3. 3

      Näyttelijä aloitti Salkkareissa – katsojat raivostuivat ulkonäöstä: ”Mitä syöttöporsas tekee televisiossa?”

    4. 4

      Turkulainen Jussi kohtasi karmean näyn Ruissalossa – tien laidalla makasi kaksi vainajaa

    5. 5

      Kalliimpi jäi kotiin – huomasitko, millainen kello vilahti Putinin ranteessa Savonlinnassa?

    6. 6

      Rikolliset kehittivät pirullisen tavan viedä maksukortin tiedot kylmäasemalla

    7. 7

      Paljaiden rintojen suutelu tv-lähetyksessä aiheutti Suomessa kohun vuonna 2003 – epämiellyttävään hetkeen joutunut Hanna Kinnunen puhuu nyt tapahtuneesta

    8. 8

      Ampumahiihtokuningas julkaisi kuvan sydänkäyrästään, suomalaisasiantuntija hämillään: ”Täysin uskomatonta”

    9. 9

      Anna: Huippumalli Angelika Kallio jätti luksuselämän – hänen poikansa tyrmistyi: ”Kuinka voit tehdä tämän minulle!”

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Trombeja, tulvia, kuukauden sademäärä kerralla... Näille paikkakunnille lauantain rajuilma iskee pahiten!

    2. 2

      25 kuvaa: Rajuilman jäljet – tällaista tuhoa Suomessa riehunut ”Kiira” sai aikaan

    3. 3

      Ukkosmyrsky riehui ja katkoi sähköjä – IS seurasi Kiira-myrskyä hetki hetkeltä

    4. 4

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    5. 5

      Sokeria 28 vuotta vältellyt ”maailman kaunein isoäiti” pelmahti aamu-tv:seen – katsojat eivät uskoneet silmiään: ”Ketä hän luulee huijaavansa?”

    6. 6

      Vain 10 prosenttia osaa vastata oikein tähän tarkkuustestiin – kokeile!

    7. 7

      Mies löytyi kuolleena illallispöydästä, kaveri lattialta – käsittämättömän kaksoiskuoleman syy Ranskassa selvisi viimein

    8. 8

      Viereinen matkustaja valitti Sara Forsbergin käytöksestä lentoemännälle – laulaja tilitti kohupäivityksessä: ”Hän haisee p**seeltä”

    9. 9

      ”Fiilikset menevät vuoristoratoja” – Sara Sieppi kyllästyi hänen ja Roope Salmisen suhteesta velloneisiin huhuihin: Uhkeana hellettä tihkuvissa bikinikuvissa

    10. 10

      Rikolliset kehittivät pirullisen tavan viedä maksukortin tiedot kylmäasemalla

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    2. 2

      AFP: Tätä miestä poliisi epäilee Barcelonan iskusta

    3. 3

      Salkkarit-tähden muodonmuutos hämmästytti fanit – näin suosikkinäyttelijä vastaa ulkonäkökritiikkiin

    4. 4

      Varoitettiinko turisteja Barcelonan iskusta etukäteen? Seiniin ilmestyi uhkaavia maalauksia

    5. 5

      Tässä on Barcelonan iskussa käytetty pakettiauto – poliisi pidättänyt kaksi epäiltyä

    6. Näytä lisää
    1. 1

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    2. 2

      Huijareiden uusi kikka on härski tuplapuhelu – pahimmillaan tyhjenee koko tili

    3. 3

      Näyttelijä aloitti Salkkareissa – katsojat raivostuivat ulkonäöstä: ”Mitä syöttöporsas tekee televisiossa?”

    4. 4

      Turkulainen Jussi kohtasi karmean näyn Ruissalossa – tien laidalla makasi kaksi vainajaa

    5. 5

      Kalliimpi jäi kotiin – huomasitko, millainen kello vilahti Putinin ranteessa Savonlinnassa?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Trombeja, tulvia, kuukauden sademäärä kerralla... Näille paikkakunnille lauantain rajuilma iskee pahiten!

    2. 2

      25 kuvaa: Rajuilman jäljet – tällaista tuhoa Suomessa riehunut ”Kiira” sai aikaan

    3. 3

      Ukkosmyrsky riehui ja katkoi sähköjä – IS seurasi Kiira-myrskyä hetki hetkeltä

    4. 4

      IS SEURAA: Viranomaiset: 13 kuollut ja 80 loukkaantunut Barcelonan iskussa

    5. 5

      Sokeria 28 vuotta vältellyt ”maailman kaunein isoäiti” pelmahti aamu-tv:seen – katsojat eivät uskoneet silmiään: ”Ketä hän luulee huijaavansa?”

    6. Näytä lisää