MAINOS


MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Mastercardin mainosaineistoa.
MAINOS

Verkkomaksaminen helpottuu – kohta voit maksaa ostokset selfiellä!

Oletko kyllästynyt muistelemaan salasanojasi, kun teet ostoksia luottokortilla? Pian voit unohtaa salasanarumban ja kuitata ostoksesi selfien eli omakuvan avulla.
Kuluttajia kiinnostaa yhä helpompi ja turvallisempi maksaminen. Mastercard vastaa kysyntään ja lanseeraa biometrisen eli sormenjäljellä tai kasvoilla tunnistautumisen. Yhtiö selvittää myös mahdollisuuksia hyödyntää maksamisessa chatboteja eli eräänlaisia digitaalisia assistentteja.

Mastercardin Identity Check Mobile on uusi verkko-ostamista helpottava maksusovellus. Se varmistaa maksajan henkilöllisyyden sormenjäljen tai kasvotunnistuksen eli Selfie Payn avulla.

Selfie Pay tekee maksamisesta niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista. Käyttäjä lataa ensin puhelimeensa Mastercardin sovelluksen, joka pyytää häntä ottamaan itsestään selfien.

- Haluamme kehittää verkkomaksamista yhä helpommaksi mutta myös turvallisemmaksi. Tämä uusi teknologia on merkittävä edistysaskel tähän suuntaan, Mastercardin yritysasiakkaiden riski- ja turvallisuustiimin johtaja Ajay Bhalla sanoo.

Mastercard tuo ensimmäisten joukossa Selfie Pay -teknologian Pohjoismaihin. Kuluttajat pääsevät käyttämään sitä lähitulevaisuudessa. Selfie Pay -teknologia on testattu ennen virallista julkaisua Hollannissa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Käyttäjät ovat olleet siihen erittäin tyytyväisiä.

Chatbot kertoo tilin saldon

Ostamista helpottavat jatkossa myös tekoälyä hyödyntävät chatbotit eli eräänlaiset digitaaliset assistentit, joiden kanssa pankkiasioita voi hoitaa pikaviestipalveluissa kuten Messengerissä.

Chatbotin avulla pankin asiakas voi selvittää tilitietojaan, tarkastella ostohistoriaansa, valvoa menojaan ja saada tietoa taloudenhoidosta.

Chatbotille voi esittää kysymyksiä, kuten ”Kuinka paljon kulutin rahaa ravintoloihin helmikuussa?” ja saada niihin nopeasti vastaukset. Tavoitteena on, että keskustelu chatbotin kanssa olisi yhtä helppoa ja luontevaa kuin tuttavan.

Mastercardin chatboteja testataan parhaillaan Yhdysvalloissa.

Digitaaliset lompakot kiinnostavat

Uudet maksamisen tavat ja niiden nopeus, helppous ja turvallisuus kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän, Mastercardin ja PRIME-tutkimusyhtiön tutkimuksessa selvisi.

Tutkimuksessa seurattiin alkuvuonna yli 3,5 miljoonaa sosiaalisen median keskustelua, joissa puhuttiin uusista maksutavoista. Ylivoimaisesti eniten keskustelijoita kiinnostivat digitaaliset lompakot, jollainen Mastercardin kehittämä Masterpass on. Digitaalinen lompakko mainittiin jopa 75 prosentissa keskusteluista.

Lähes puolet keskustelijoista oli myös kiinnostunut uusista tunnistautumisen tavoista, kuten biometrisestä tunnistautumisesta. He luottivat uusien tunnistautumisen tapojen tekevän ostamisesta yhä turvallisempaa ja vähentävän väärinkäytösten riskejä, jotka liittyvät vaikkapa perinteisiin salasanoihin.

Lisätietoa (materiaalit englanniksi):

Mastercardin ja PRIMEn tutkimus

Selfie Pay

Chatbotit

Chatbotit ja yhteistyö

Masterpass
MAINOS
Lue myös:

MAINOS