Mimmistä tuli timmi: 12 oivallusta, joilla saat elämänmuutoksen onnistumaan

Timmi mimmi
Puoli vuotta sitten toimittaja Inka Ikonen teki elämäntapamuutoksen. Tavoitteena oli muun muassa pudottaa painoa 15 kiloa, mutta matkan varrella tavoitteet muuttuivat.
– Nyt on tullut aika lopettaa valitus ja treenata tämä takamus pinkeäksi ja mieli virkeäksi. Haluan timmiksi mimmiksi, näin kirjoitin Ilta-Sanomissa viime vuoden syyskuussa, kun elämäntaparemonttini alkoi.

Olin kyllästynyt kiireiseen ja stressaavaan arkeen ja ainaiseen väsymykseen. Olen aina ollut aktiivinen liikkuja, mutta alkuvuonna 2014 jämähdin sohvalle ja söin kakkua. Ruokin huonoa oloa huonoilla valinnoilla. Sitten päätin laittaa hommalle pisteen.

Personal trainer Manu Tuppurainen teki minulle treeniohjelman ja ruokavalion. Aloin säntillisesti hikoilla salilla ja punnita ruokani.

Muutos ei tapahtunut hetkessä.

Julkinen paine ja iso painonpudotustavoite stressasivat entisestään. Kehoni oli stressikuorman takia sokkitilassa eikä päästänyt läskeistäni irti. Lisäksi vähäkalorinen ruokavalio laittoi kehoni säästöliekille.


Nukuin huonosti, jos ollenkaan. Minun oli hankala keskittyä. Aloin olla aivan tapissa. Silti kävin salilla ja söin ohjeiden mukaan.

Muun muassa Trainer4You:n kouluttaja-pt Liina Sievers auttoi minua ymmärtämään, että nyt on pysähdyttävä.

– Näkisin, että suurimmat esteet tavoitteiden täyttymisessä on siinä, että olet syönyt liian vähän ja treenannut siihen nähden liikaa, samalla kun stressihormonitasot ovat olleet taivaissa, Liina sanoo.

Viimeisen puolen vuoden tahti on ollut maltillista ja tulokset ovat menneet oikeaan suuntaan.

– Siihen nähden, miten tiukoille julkinen paine on sinua vetänyt, ovat tulokset todella hyviä. Stressihormonien ollessa koholla on äärimmäisen vaikeaa saada aikaan isoja muutoksia aikaan. Uskon, että tämän jälkeen todelliset muutokset vasta lähtevät käyntiin, Liina kommentoi tuloksiani.


Siispä vaa’an kyttääminen, ihmisten ilkeiden kommenttien kuuntelu ja jatkuva suorittaminen saavat nyt riittää. Olen ihmisenä kunnianhimoinen ja jos johonkin ryhdyn, annan sille kaikkeni. Mutta nyt on kyse elämästäni, terveydestäni ja hyvinvoinnistani.

Tämä ei ole mikään hetkellinen projekti, joka minun on suoritettava kiitettävin arvosanoin. Minun on kuunneltava omaa sydäntäni, jaksamistani ja kehoani. Minun on syötävä niin että jaksan ja uskallettava luopua ruokien punnitsemisesta.

Minun on hehkutettava nyt sitä, missä olen onnistunut eikä voivoteltava, kun painoa ei tipu kilo viikossa.


Mitä hyvää on siis viimeisen puolen vuoden aikana saanut elämääni?

Pysyvät, terveelliset elämäntavat, liikunnan ilon, ryhdikkään, lihaksikkaan ja hyvinvoivan vartalon, henkistä ja fyysistä kanttia, iloa, energiaa, itsevarmuutta ja uusia, uskomattomia ystäviä. Olen myös oppinut paljon itsestäni, ravitsemuksesta ja urheilusta.

Puhkun intoa ja ylpeyttä. Heitän turhan stressin romukoppaan keinolla millä hyvänsä. Vaalin, arvostan ja haastan jatkossakin itseäni. Siksipä tällä hetkellä juoksemista kammoavana ilmoittaudun elokuussa järjestettävään juoksukilpailuun.

Elämäntapamuutos ei jää tähän, vaan lähden leuka pystyssä kohti uusia seikkailuja mieli virkeänä ja peppu pinkeänä.

Nyt heti eikä kohta!

Haaveiletko elämäntapamuutoksesta? Muista nämä!

1. Lopeta sitkun-ajattelu

Se ei karista senttejä vyötäröltäsi tai anna sinulle energiaa. Nouse ylös, vedä lenkkarit jalkaan ja jätä selittelyt sikseen. Tee päätös, pysy siinä.

2. Palkkaa ammattilainen

Jos kaipaat potkua persauksille, palkkaa ammattilainen. Tutustukaa aluksi toisiinne, jotta varmistut teidän olevan samalla aaltopituudella. Ammattilaisen tekemät treenit ja ruokavalio helpottavat elämäntapamuutoksen tekemistä.

3. Aseta selkeät tavoitteet

Olipa kyse painonpudotuksesta, kunnon kohottamisesta tai kiinteytymisestä, aseta tavoitteet. Merkitse itsellesi myös pienempiä välitavoitteita, jotka auttavat sinua pääsemään maaliin.

4. Palkitse ja kiitä itseäsi

Ole itsellesi armollinen ja muista nauttia matkasta. Palkitse itseäsi hyvän treeniviikon jälkeen pullakahveilla, välitavoitteeseen pääsystä uusilla treenivaatteilla ja maaliin pääsystä vaikka ulkomaanmatkalla. Muista olla kiitollinen itsellesi tekemästäsi työstä.

5. Mittaa tuloksiasi

Heitä vaaka huitsin kuuseen. Mittaa tuloksiasi ennemmin mittanauhalla. Ota kuvia vartalostasi. Kirjaa ylös, kuinka olet kehittynyt salilla tai miten pitkään jaksat juosta.

6. Vertaistuki

Jaa ajatuksiasi valmentajasi, ystäviesi, puolisosi ja muiden elämäntapamuutoksen tehneiden kanssa. Se motivoi, opettaa ja auttaa jaksamaan. Saat uusia, samanhenkisiä ystäviä. Lenkille tulee lähdettyä miljoona kertaa helpommin kannustavan kaverin kanssa.

7. Muutos alkaa pääkopasta

Ihminen pystyy omaksumaan vain pieniä muutoksia kerrallaan. Siksi on edettävä askel kerrallaan, tarpeeksi rauhalliseen tahtiin. Positiivinen asenne, terve taistelutahto, lempeys omaa mieltä ja kehoa kohtaan ja rento ote muutokseen vievät pitkälle.

8. Priorisointi

Mikä on minulle tärkeintä? Onko minulla tarpeeksi aikaa läheisilleni? Roikunko netissä vai lähdenkö lenkille? Kun päivärytmiään tutkiskelee, huomaa, että aikaa rakkaimmille, liikunnalle, mukavalle tekemiselle, ruoanlaitolle, työlle ja harrastuksille kyllä on. Kyse on priorisoinnista.

9. Säännöllinen ruokailu

Syön proteiinipitoisen aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ruokailuiden väli on maksimissaan neljä tuntia. Näin verensokerit pysyvät tasaisena, olen energisempi eikä makeanhimoa juurikaan tule. Tärkein oppi on se, että uskaltaa syödä riittävästi. Minulle, joka kuluttaa päivässä reilut 2600 kaloria, 1600 kalorin ruokavalio ei nähtävästi tällä treenimäärällä ja stressillä ole riittävä. Keho menee säästöliekille ja silloin painonpudotus vaikeutuu entisestään. Muistan myös juoda vähintään kolme litraa vettä päivässä.

10. Haastava mutta miellyttävä liikunta

Liikun noin viisi kertaa viikossa: käyn kolmesti salilla ja parilla lenkillä. Pyrin koko ajan kehittymään nostamalla painoja hieman enemmän tai pidentämällä lenkkiä. Se, mikä ei haasta, ei kehitä. Liikuntaa harrastaessa pitää myös muistaa vaihtelu ja treenata monipuolisesti niin, että siitä nauttii.

11. Riittävä lepo

Olen paahtanut koko ajan täysillä enkä ole pysähtynyt rauhoittumaan. Kortisolitasojen kohistessa kohti pilviä, ymmärsin, että minun on keskittyvä palautumiseen, nukuttava vähintään kahdeksan tuntia yössä ja muistettava lepopäivät.

12. Monipuolinen kehonhuolto

Kun kehoaan rääkkää salilla, on sitä myös huollettava aktiivisesti. Venyttelen, rullailen foamrollerilla, joogaan ja käyn kiropraktikolla. Kiropraktikko Simo Poutanen Via Vitalista on saanut vanhat lonkkavaivat ja lapakivut katoamaan lähes täysin.

PT:n arvio: Puoli vuotta, eikä suotta

Puoli vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika elämänmuutoksen tekemiseen. Siinä vaiheessa pääsee vasta kunnolla vauhtiin. Me ihmiset vain olemme sellaisia, että uusien asioiden omaksumisessa menee tovi aikaa. Esimerkiksi uuden ruokailutottumuksen omaksuminen vie vähintään kolme kuukautta.

Inkan projektin alusta asti olen toitottanut, että elämänmuutokseen ei ole oikotietä. Kyllä, 10 kiloa 12 viikossa on ihan mahdollista pudottaa painoa, mutta pysyvään elämänmuutokseen se saattaa tarjota hieman laihat eväät. Lyhyessä ajassa joutuu ottamaan elämäänsä niin monta uutta asiaa mukaan, että kaikkia ei ehdi omaksua kunnolla. Vauhtisokeus saattaa iskeä ja pian palataan siihen vanhaan tuttuun ja turvalliseen tottumukseen. Tilastojen mukaan 80 prosenttia laihduttajista palaa entiseensä, siksi muutokset täytyy tehdä hitaasti, jotta ne omaksuu ja uudet paremmat asiat korvaavat vanhat huonot tottumukset.

Inkan nyt puoli vuotta kestänyt Timmiksi mimmiksi -taival on onnistunut monelta osalta. Inka on matkan varrella omaksunut valtavan määrän uusia terveellisempiä asioita, ja mikä tärkeää, hänelle ei ole tarvinnut tarjoilla niitä kultavadilta, vaan hän on oivaltanut niitä itse. Sitä kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen tekeminen täytyykin olla: se ei saa olla pelkkää puntinnostoa ja ruokavaa’an tuijottamista vaan paljon enemmän – sitä, että elämä on tässä ja nyt ja se rakentuu monista pienistä ja vähän isommista nautinnollisista, mutta siitä huolimatta terveellisistä asioista.

Inkan tulokset

Kuntokartoitus ja lähtömitat elokuussa 2014

Kehon ikä: 27

Rasvaprosentti: 33,4

Sisäelinrasva (norm. 1–12): 4

Vatsalihaksia minuutissa: 31, matala tulos

Hauiskääntö: 23,1 kg, kohtalainen tulos

Seinäistunta: 181 s, erinomainen tulos

Eteentaivutus istuen: 45,2 cm, erinomainen tulos

Paino: 75,5 kg

Pituus: 165 cm

Rinnanympärys: 97 cm

Vyötärönympärys: 79 cm

Lantio: 104 cm

Reisi keskikohdasta: 60 cm

Käsivarsi hauiksen kohdalta: 32 cm

Kuntokartoitus ja mitat helmikuussa 2015

Kehon ikä: 25

Rasvaprosentti: 30,9

Sisäelinrasva (norm. 1–12): 3

Vatsalihaksia minuutissa: 54, yli keskitason tulos

Hauiskääntö: 25,4 kg, kohtalainen tulos

Seinäistunta: 249 s, erinomainen tulos

Eteentaivutus istuen: 48,9 cm, erinomainen tulos

Paino: 72,1 kg

Pituus: 165 cm

Rinnanympärys: 93 cm

Vyötärönympärys: 74 cm

Lantio: 98 cm

Reisi keskikohdasta: 57 cm

Käsivarsi hauiksen kohdalta: 29 cm

Tavoitteet syksyksi olivat:

Jaksaa paremmin arjessa

Saada stressiputki poikki

Keho kiinteämmäksi ja ryhdikkäämmäksi

Pudottaa noin puoli kiloa viikossa. Kokonaispainonpudotustavoite noin 15 kiloa.

Kehon fyysistä ikää alaspäin

Näin tavoitteet toteutuivat:

Nykyisin olen paljon energisempi ja iloisempi.

Olen ymmärtänyt, kuinka paljon stressi vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Hiljalleen pahin stressi alkaa helpottaa.

Kehoni on todella paljon ryhdikkäämpi, kannan itseni paremmin. Keho on selvästi kiinteämpi ja lihaksikkaampi. Koen itseni itsevarmemmaksi ja seksikkäämmäksi.

Painonpudotus ei toteutunut tavoitteen mukaan. Kun kehoni meni säästöliekille ja stressin takia sokkitilaan, paino jämähti. Tiedän nyt, kuinka pääsen tavoitteeseeni stressaamalla vähemmän ja nukkumalla ja syömällä enemmän. En halua enää pudottaa 15 kiloa. Kunhan vaa’anlukema alkaa kutosella, olen tyytyväinen.

Kehoni fyysinen ikä on nyt 25. Pienentämällä nykyistä rasvaprosenttiani vielä jonkin verran ja nostamalla aerobista kuntoani, kehoni ikä alenee entisestään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin Sipilän hallituksen uudet päätökset muuttavat arkeasi – asumistuki, päivähoitomaksut, työttömyys...

    2. 2

      Muistatko Salkkareiden Jennin? Anu Palevaara, 45, tahkoaa kahta työtä – tältä hän näyttää nyt!

    3. 3

      Internet sekosi tv-juontajan pinkistä röyhelömekosta – hervottomia vertauksia sukupuolielimeen

    4. 4

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    5. 5

      Uusia pidätyksiä ”vuosisadan ryöstöstä” – rikollisten epäillään valmistelleen tekoa kartanossa

    6. 6

      Henri, 27, rakensi itselleen liikuteltavan talon 5000 eurolla – suomalaiset innostuivat

    7. 7

      Kolme uutta ministeriä, kokoomus ja perussuomalaiset jakavat salkkuja keskenään

    8. 8

      Kommentti: Snookermestari Ronnie O’Sullivan sai maistaa omaa lääkettään

    9. 9

      Kolikkokohusta tuli välittömästi some-vitsi – tällaisia vaihtoehtoisia juhlarahoja suomalaiset keksivät

    10. 10

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    3. 3

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    4. 4

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    5. 5

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    6. 6

      Lojuuko sinunkin ullakollasi lamppu, jolla voit tienata jopa kolmen vuoden palkan?

    7. 7

      Hirvensalmella maalaistalossa kuolonuhri ja 2 vakavasti loukkaantunutta nuorta – ovat talon asukkaita

    8. 8

      Lapin suurituloisimpiin kuulunutta yrittäjää syytetään suurista veropetoksista – epäillään hävittäneen kirjanpitoa 10 vuoden ajan

    9. 9

      56-vuotiaana menehtyneen Onnen päivät -tähden kuolinsyy selvisi – ystävä kertoo surullisista viimeisistä viikoista

    10. 10

      Potilas löytyi kuolleena sairaalan huoltotunnelista – raportti paljastaa karut faktat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Hätkähdyttävä näky Padasjoen ABC:lla – sotilas asteli kahvilinjastolle rynnäkkökivääri mukanaan

    3. 3

      Äiti kosti poikansa röyhkeän tempun haudan takaa – vanhan äidin rahastaminen ei onnistunutkaan loppuun asti

    4. 4

      Nanna Karalahti ja Jere Karalahti: Ero!

    5. 5

      Nuori nainen julkaisi seksikkään takaapäin otetun kuvan – törkyinen detalji makuuhuoneessa varasti kaikkien huomion

    6. 6

      Samu Haber esitti kuohuttaneen Joutsenlaulu-version tv:ssä – katsojilta yksimielinen tuomio vedolle

    7. 7

      Poikaystävä jäi kiinni pettämisestä nololla tavalla kesken romanttisen illallisen – ravintolan Facebook-vastaus leviää vauhdilla

    8. 8

      Kuvat: Temptation Islandiin uusi pariskunta – Pauliina, 21, rikkoo heti rajat poikaystävän selän takana

    9. 9

      Poliisi vahvistaa: Herttoniemenrannasta löytynyt ruumis on kateissa ollut Valtteri Ihalainen

    10. 10

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin Sipilän hallituksen uudet päätökset muuttavat arkeasi – asumistuki, päivähoitomaksut, työttömyys...

    2. 2

      Muistatko Salkkareiden Jennin? Anu Palevaara, 45, tahkoaa kahta työtä – tältä hän näyttää nyt!

    3. 3

      Internet sekosi tv-juontajan pinkistä röyhelömekosta – hervottomia vertauksia sukupuolielimeen

    4. 4

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    5. 5

      Uusia pidätyksiä ”vuosisadan ryöstöstä” – rikollisten epäillään valmistelleen tekoa kartanossa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Kolarissa kuolleiden kaksospoikien äiti joutui käymään tragedian uudelleen läpi: ”Emme tule tästä selviämään koskaan”

    3. 3

      Onnistuuko sinulta tämä hankalaksi osoittautunut päässälasku? Insinööri-Pekka täräytti oikean vastauksen 2 sekunnissa

    4. 4

      Tältä Kim Kardashian näyttää ilman kuvankäsittelyä – nautti rantalomasta kuuluisat kurvit pikkubikineissä

    5. 5

      Minea Blomqvist purskahtaa itkuun tv:ssä – ehkäisy petti yllättäen matkalla

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Suihkuun aamulla vai illalla? Asiantuntijoilla on selkeä vastaus

    2. 2

      Hätkähdyttävä näky Padasjoen ABC:lla – sotilas asteli kahvilinjastolle rynnäkkökivääri mukanaan

    3. 3

      Äiti kosti poikansa röyhkeän tempun haudan takaa – vanhan äidin rahastaminen ei onnistunutkaan loppuun asti

    4. 4

      Nanna Karalahti ja Jere Karalahti: Ero!

    5. 5

      Nuori nainen julkaisi seksikkään takaapäin otetun kuvan – törkyinen detalji makuuhuoneessa varasti kaikkien huomion

    6. Näytä lisää